• Pimpinellan

Hur många dagar är ENBART pappans?

Hur många dagar av föräldraledigheten kan enbart pappan ta ut? Jag och maken är inte överens. han påstår att F.K sagt ett antal dagar som om det nu är sant innebär att antalet månader gått upp med flera månader sen vi fick vårt första barn för 2 år sen. Och nej, jag ids inte googla och att ringa igen är nästan omöjligt för det går ytterst sällan komma fram.
    Nån här borde veta som nyss fått barn. Glad

• Svar på tråden Hur många dagar är ENBART pappans?
  • Fillibom
    Om barnet är fött 2016 eller senare

Ni får 195 dagar var på sjukpenningnivå och 45 dagar var på lägstanivå. Ni kan fördela dagarna mellan er genom att avstå dagar till varandra, men 90 dagar på sjukpenningnivå är reserverade och kan inte avstås till den andra föräldern.

Förälder 1
    Förälder 2
    Dagar på sjukpenningnivå som kan avstås
    105
    105
    Dagar på sjukpenningnivå som inte kan avstås
    90
    90
    Dagar på lägstanivå (180 kr per dag) som kan avstås
    45
    45
    Totalt
    240
    240
    Minimera
  • Mascaraklumpar

Hur många dagar av föräldraledigheten kan enbart pappan ta ut?

150 är också rätt. Han kan, förutom sina egna dagar, ta max 150 av dina. Resten kan han inte ta ut, utan dessa måste du ta.

• GGN
    Jw83 skrev 2019-04-29 18:38:42 följande:

Men vad är problemet? Han bör ju ta ut 240 dagar så då är det inget att bråka om. Han har 240 dagar och du bestämmer över dina 240. Om hans är låsta eller inte kvittar. Han bestämmer själv över dom.

Håller helt med!
  • LaFontaine
    Men vad är problemet? Han bör ju ta ut 240 dagar så då är det inget att bråka om. Han har 240 dagar och du bestämmer över dina 240. Om hans är låsta eller inte kvittar. Han bestämmer själv över dom.
    Varför då? Du förstår väl att det finns andra sätt att lösa det på va?
  • Jw83
    LaFontaine skrev 2019-04-29 21:57:04 följande:

Varför då? Du förstår väl att det finns andra sätt att lösa det på va?

Ja men nu vill ha uppenbarligen ha minst 150 dagar för sig själv. Då är det bara att utgå från det. Han bestämmer helt själv över sina dagar. Det är ju enbart positivt för barnet om han tar sina dagar själv.

Vilka lagtexter ts visar upp kvittar. Han har hälften.
  • Pimpinellan
    Bagar Bengtsson skrev 2019-04-29 18:31:54 följande:
    Är ni födda på 90-talet båda två??? Jag blir mörkrädd när man inte kan kolla upp en sån enkel sak utan man ska få allt serverat på ett silverfat...
    Hört talas om tidsbrist, orkesbrist, krånglande internet?
  • Pimpinellan
    Vadå bör?! Just nu ska han inte ta ut nåt alls, det är jag som ska ta ut.
  • Sisisisi
    Pimpinellan skrev 2019-05-01 14:20:04 följande:

Hört talas om tidsbrist, orkesbrist, krånglande internet?

Hade ju gått fortare att googla upp svaret själv direkt istället för att skriva en tråd :) Internetet funkar ju uppenbarligen till familjeliv, tror det funkar till försäkringskassan oxå. Hade du googlat själv hade du fått korrekt svar på några sekunder. Orkar man skriva en tråd så orkar man väl googla på föräldradagar :p
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Pimpinellan
    Sisisisi skrev 2019-05-01 14:28:16 följande:
    Hade ju gått fortare att googla upp svaret själv direkt istället för att skriva en tråd :) Internetet funkar ju uppenbarligen till familjeliv, tror det funkar till försäkringskassan oxå. Hade du googlat själv hade du fått korrekt svar på några sekunder. Orkar man skriva en tråd så orkar man väl googla på föräldradagar :p
    Han hade aldrig hittat och jag mest troligt inte hittat det och länken hade jag måst ha ändå för maken hade inte trott mig på bara mitt ord. Nu vet jag så jag lägger ner nu.
  • möjligt

Vill bara flika in, kan det vara så att han har kvar några(60) av sina reserverade dagar från första barnet? För då kan ju 150 stämma för just honom?

• Jw83
    Pimpinellan skrev 2019-05-01 14:21:05 följande:

Vadå bör?! Just nu ska han inte ta ut nåt alls, det är jag som ska ta ut.

Ja då tar du ut dina 240 :) Men hans dagar kan du inte bestämma över.
Svar på tråden Hur många dagar är ENBART pappans?