Antagen - två dagar innan start ångrar de sig
Min man, som flyttade tillsammans med mig till Sverige, hittade ett uppdragsutbildningsprogram som universitetet hade för invandrare med bakgrund i IT. För att kunna söka programmet var man tvungen att vara inskriven i arbetsförmedlingen, som i sin tur först valde ut lämpliga ansökande.
Den 26 februari bekräftade arbetsförmedlingen att min man uppfyllde kraven och han hade mycket goda förutsättningar för programmet. Han ansökte direkt efter det. Härefter stod universitetet för ansökningsförfarandet.
I mars fick han reda på att han gick vidare i ansökningsprocessen och var därför kallad till prov i matematik, logik, programmering och engelska.
Direkt efter fick han reda på att han gick vidare och var en av de första att bli kallad till intervju, som var sista steget i processen. Intervjun gick mycket bra och han fick reda på att hans testresultat var ett av de bästa bland de ansökande.
Den 15 april fick han ett antagningsbesked av universitetet. Två dagar senare fick han antagningsbesked av arbetsförmedlingen (i form av mail).
Igår (23/4) fick han ett kort och otrevligt mail från arbetsförmedlingen att han nu inte fick plats på utbildningen i alla fall på grund av en ?förändrad ekonomisk situation, ha det bra?. Kursen börjar om mindre än en vecka och ett obligatoriskt prov är imorgon.
Universitetet vill ha honom och har inte fått någon information om att han inte får delta.
När jag ringde arbetsförmedlingen kommer det fram att det inte är beroende på en förändrad ekonomisk situation, utan att arbetsförmedlingen har UNDER ANSÖKNINGSPROCESSEN kommit på att de vill ändra sina behörigshetskrav från invandrare-vem-som-helst till endast flyktingar. De har bara inte sagt något eller valt att kontakta min man förrän efter att han blev antagen.
Faktum kvarstår att
1. Arbetsförmedlingen har bekräftat att han uppfyller behörighetskraven
2. Han har fått två antagningsbesked; ett från universitetet och ett från arbetsförmedlingen
Är detta inte juridiskt bindande och antagningsbeskeden är väl, trots att det bara är på mail, ett myndighetsbeslut?
Vid samtal med arbetsförmedlingen sade de att det är LAGLIGT att plötsligt ändra behörighetskraven mitt i ansökan, men det är kanske orättvist. Svensk lag = orättvis?
Vad har vi för rättigheter här? Vem kan jag kontakta? Arbetsförmedlingen på nationell nivå tyckte att det lät otroligt konstigt.