• Gammallundabo

Antagen - två dagar innan start ångrar de sig

Min man, som flyttade tillsammans med mig till Sverige, hittade ett uppdragsutbildningsprogram som universitetet hade för invandrare med bakgrund i IT. För att kunna söka programmet var man tvungen att vara inskriven i arbetsförmedlingen, som i sin tur först valde ut lämpliga ansökande.

Den 26 februari bekräftade arbetsförmedlingen att min man uppfyllde kraven och han hade mycket goda förutsättningar för programmet. Han ansökte direkt efter det. Härefter stod universitetet för ansökningsförfarandet.

I mars fick han reda på att han gick vidare i ansökningsprocessen och var därför kallad till prov i matematik, logik, programmering och engelska.

Direkt efter fick han reda på att han gick vidare och var en av de första att bli kallad till intervju, som var sista steget i processen. Intervjun gick mycket bra och han fick reda på att hans testresultat var ett av de bästa bland de ansökande.

Den 15 april fick han ett antagningsbesked av universitetet. Två dagar senare fick han antagningsbesked av arbetsförmedlingen (i form av mail).

Igår (23/4) fick han ett kort och otrevligt mail från arbetsförmedlingen att han nu inte fick plats på utbildningen i alla fall på grund av en ?förändrad ekonomisk situation, ha det bra?. Kursen börjar om mindre än en vecka och ett obligatoriskt prov är imorgon.

Universitetet vill ha honom och har inte fått någon information om att han inte får delta.

När jag ringde arbetsförmedlingen kommer det fram att det inte är beroende på en förändrad ekonomisk situation, utan att arbetsförmedlingen har UNDER ANSÖKNINGSPROCESSEN kommit på att de vill ändra sina behörigshetskrav från invandrare-vem-som-helst till endast flyktingar. De har bara inte sagt något eller valt att kontakta min man förrän efter att han blev antagen.

Faktum kvarstår att

1. Arbetsförmedlingen har bekräftat att han uppfyller behörighetskraven

2. Han har fått två antagningsbesked; ett från universitetet och ett från arbetsförmedlingen

Är detta inte juridiskt bindande och antagningsbeskeden är väl, trots att det bara är på mail, ett myndighetsbeslut?

Vid samtal med arbetsförmedlingen sade de att det är LAGLIGT att plötsligt ändra behörighetskraven mitt i ansökan, men det är kanske orättvist. Svensk lag = orättvis?

Vad har vi för rättigheter här? Vem kan jag kontakta? Arbetsförmedlingen på nationell nivå tyckte att det lät otroligt konstigt.

• Svar på tråden Antagen - två dagar innan start ångrar de sig
  • Anonym (???)

Då har du ju redan en kontakt med AF på nationell nivå? Be dem kontakta den på AF som gett dig beskedet om ändring. Kontakta också universitetet igen. 

Orättvisa är ett barnsligt sätt att klaga, det kan du inte använda. 

• Anonym (Ty)

Nä fy så dåligt! Kontakta en jurist och låt AF få veta att ni gjort det, det här kan inte vara rätt. Hota med att gå till tidningarna också.

• Anonym (Jrjfk)

Se till att vara på universitetet när det börjar. Mycket svårare att tvinga nån att sluta än börja sent. För då kan de skylla på att han redan är efter.

Vi hade en reserv som tog sig in så lite före i kön. Fult men det funka.

• Gammallundabo
    Anonym (???) skrev 2019-04-24 07:17:50 följande:

Då har du ju redan en kontakt med AF på nationell nivå? Be dem kontakta den på AF som gett dig beskedet om ändring. Kontakta också universitetet igen. 

Orättvisa är ett barnsligt sätt att klaga, det kan du inte använda. 

Jag var tvungen att gå genom arbetsförmedlingen på nationell nivå för att komma i kontakt med ansvarig för arbetsförmedlingen det gällde. De rekommenderade att jag skulle driva frågan vidare i deras kundtjänst, men det hjälper föga just nu när det är obligatorisk närvaro imorgon. Jag ska försöka kontakta dem igen. Universitetet har nog inte möjlighet att göra något, men jag kontaktar dem igen ändå.

Notera att det inte var jag som sade att det var orättvist, utan handläggaren på arbetsförmedlingen.
  • AnnaSthlm
    Gammallundabo skrev 2019-04-24 07:57:35 följande:

Jag var tvungen att gå genom arbetsförmedlingen på nationell nivå för att komma i kontakt med ansvarig för arbetsförmedlingen det gällde. De rekommenderade att jag skulle driva frågan vidare i deras kundtjänst, men det hjälper föga just nu när det är obligatorisk närvaro imorgon. Jag ska försöka kontakta dem igen. Universitetet har nog inte möjlighet att göra något, men jag kontaktar dem igen ändå.

Notera att det inte var jag som sade att det var orättvist, utan handläggaren på arbetsförmedlingen.

Se till att din man börjar kursen oavsett vad arbetsförmedlingen säger. Strunta i dem helt enkelt. Se till att få ett namn på en högre chef nationellt och skriv ett långt brev om hur din man längtar efter utbildningen och efter att betala skatt sedan. Att det är oacceptabelt att familjens planer ändras av dem med några dagars varsel. Ge dig inte utan gå hela vägen till ministern om det behövs. Och se till att mannen fortsätter på utbildningen.
  • BurningDiamond

Se till att mannen är på plats imorgon. Han tar med sig antagningsbeskeden från universitetet för säkerhets skull.
    Kontakta någon jurist (om du är med i facket så kanske du har en gratis-timme eller timme med reducerat pris hos jurist. Även hemförsäkringen kan ha detta.
    Om inget annat fungerar så kan du gå till media, men jag rekommenderar inte det som lösning i detta tidiga stadium.

• Anonym (Lektor)

Det verkar som ett krångligt ärende då inte bara en högskola är inblandad utan även af. Högskolan kan aldrig ta tillbaka en antagning och ett erbjudande om plats. Det är ett myndighetsbeslut och får inte ändras till det sämre.

Det har funnits flera fall där antagningen blivit felaktig på grund av tekniska fel. Vi de fallen har man inte kunnat dra tillbaka erbjudandet om antagning utan studenterna har haft rätt till sin plats om de tackar ja.

Man tycker att ovan borde gälla även nu, för af är också en statlig myndighet, så deras inblandning borde inte förändra så mycket. Så som statstjänsteman förstår jag inte afs agerande alls.

Så mitt råd är att din man tackar ja till platsen och påbörjar utbildningen. Ni kan ta kontakt med studentkåren för att undersöka om de kan hjälpa er.

• Kjell2

"Den 15 april fick han ett antagningsbesked av universitetet. Två dagar senare fick han antagningsbesked av arbetsförmedlingen (i form av mail). "

Det här är viktigt. En myndighet kan inte hur som helst ändra ett beslut. I kontakten med AF hänvisa hela tiden till detta.

• Jamesdio

Låter ju nästan som om handläggaren på AF vill sabba för din man så att han inte går på uppropet/första träffen och blir av med sin plats. Då kan de ju ge den till någon annan (som de kanske lovat lite för mycket)?

• Bananböjaren

Är han antagen av universitetet så är han antagen. Det är inget beslut som AF kan häva. Det är bara att åka på utbildningen imorgon. Givetvis ska du kontakta någon högre upp inom arbetsförmedlingen och föra fram klagomål. Det verkar som att man skulle ha problem med någon tjänsteman på ditt lokalkontor som tror sig få göra vad hen vill.

• Gammallundabo

Tack för alla svar hittills. Jag ska definitivt säga till mannen att han ska gå på obligatoriska närvaron imorgon.

Jag pratade med handläggaren och kontaktpersonen för AF till det här uppdragutbildningsprogrammet, och det finns fortfarande inga nyheter om huruvida han kan antas eller ej.

Jag påpekade ett flertal gånger att antagningsmailet de skickade car ett myndighetsbeslut men han påstod att det inte alls var ett beslut.

• Anonym (Lektor)
    Gammallundabo skrev 2019-04-24 10:38:53 följande:

Tack för alla svar hittills. Jag ska definitivt säga till mannen att han ska gå på obligatoriska närvaron imorgon.

Jag pratade med handläggaren och kontaktpersonen för AF till det här uppdragutbildningsprogrammet, och det finns fortfarande inga nyheter om huruvida han kan antas eller ej.

Jag påpekade ett flertal gånger att antagningsmailet de skickade car ett myndighetsbeslut men han påstod att det inte alls var ett beslut.

Ett antagningsbesked från en högskola är ett myndighetsbeslut. Afhandläggaren har fel. Jag tycker också att det låter som att afhandläggaren försöker få din man att göra något som gör att han tappar sin plats.

Jag har aldrig hört talas om att man tagit tillbaka antagningsbesked så lättvindigt. Snarare tvärtom, det finns många absurda antagningar där högskolan inte har kunnat backa. En bekant kom in på betyg till en utbildning som gick nästan uteslutande på arbetsprov. Skrivkurs. Högskolan kunde inte backa när antagningen väl var gjord.

Det finns lagparagrafer för detta och praxis är som ovan beskriven, man backar inte vid en antagning.
  • Anonym (A)

Skulle saga att maken är antagen. Det som hander är att arbetsförmedlingen inte längre vill betala för utbildningsplatsen och har ändrat kriterierna för vilka de är villiga att betala för.

Hade ni fått veta innan 15 april hade han troligen kunnat söka till en vanlig universitetskurs för att komplettera sin utbildning och lättare få jobb, så genom sent besked har ju arbetsförmedlingen också gjort att han inte kan söka förrän till hösten.

Hade arbetsförmedlingen informerat om saker och ting innan antagningen var klar och i god tid hade det varit något annat, men nu har ni ett bra case för att de inte ska kunna dra tillbaka beslutet.

Svar på tråden Antagen - två dagar innan start ångrar de sig