• Anonym (Förtvivlad)

Nej jag knarkar inte men hjälp mig

Sedan några år tillbaka behandlas min smärta med morfinpreparat. Helt enligt läkares föreskrift. Och vi har kämpat med att få ner dosen då det inte är hälsosamt. Min smärta har inte förbättrats. Första tiden gick bra men nu börjar det bli jävligt. Får sån abstinens. Orkar ingenting. Blir sååå deppig. Och då tar jag lätt 2 extra tabletter så känns det bättre. Men då tar det ju slut för tidigt och då funkar inte jag överhuvudtaget. Vill dö då.

Jag är en helt vanlig mamma, två små pojkar och en man. Mitt liv borde inte vara såhär. Jag vill ha hjälp för jag klarar det inte. Nu det påsk och barnen är så glada och vill göra massa saker. Jag älskar dem så mycket och vill ge dem allt. De vill vara med mig, leka med mig och det enda jag vill är att krypa ner under ett täcke och försvinna. Känner mig så jävla värdelös och oduglig.

Man måste ju kunna skicka helt vanliga mammor på behandlingshem också? Skulle ju längta ihjäl mig efter mina barn men jag orkar inte detta. Denna smärta och abstinens. Att vara oduglig och inte räcka till.

Jag ber er snälla inte en massa påhopp och elaka kommentarer. Jag behöver pepp, omtanke och styrka

• Svar på tråden Nej jag knarkar inte men hjälp mig
  • Anonym (Sub)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2019-04-25 09:40:23 följande:

Självklart har vi ljugit! Finns ingen som är fast i ett beroende som aldrig ljugit för att få mer tabletter eller vad det nu kan vara. Jag har ljugit för både familj och vården. Men - just nu är jag ärligare än vad jag varit på 2 år.

Fast det jag tror Anonym (sub) menar är att vi blir stämplade för livet. Lite som pojken som ropade vargen kommer. Det hjälper inte om vi är helt ärliga resten av vårt liv. Vården kommer för alltid se ner på oss, anse att vi ljuger. Jag är livrädd för att skada mig allvarligt och få noll smärtlindring t.ex.

Der var exakt det jag menade! Jag har själv tvingats genomgå en omfattande operation där jag haft så ont efteråt att det gjorde ont att bara andas och kunde inte gå på flera dagar. Först efter nån vecka kunde jag resa mig upp långsamt med mycket smärta och kunde gå mycket korta sträckor sämre än min gamla dementa mormor och hade så ont att jag ville dö, kunde inte ens ligga på sidan på nätterna eftersom det gjorde för ont. Fick ingen smärtlindring what-so-ever tack vare att det stod att jag varit missbrukare i journalen. Det var inhumant rent ut sagt och kändes inte okej alls i ett I-land.
  • klyban
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2019-04-25 09:30:37 följande:
    Jag fick faktiskt starkt ångestdämpande utskrivet idag. Definitivt beroendeframkallande. Men dessa gav jag direkt till min make så han ska hjälpa mig att inte vara dum i huvudet och göra samma fel här.

Vad fick du där?

Om det är benzo så är det extremt viktigt att du inte tar mer än vad som är föreskrivit.
    Då Hollywood har flera som dött av denna kombo.

hur många meter var det?
  • Anonym (Missbrukaren)
    Anonym (Sub) skrev 2019-04-25 10:20:53 följande:

Der var exakt det jag menade! Jag har själv tvingats genomgå en omfattande operation där jag haft så ont efteråt att det gjorde ont att bara andas och kunde inte gå på flera dagar. Först efter nån vecka kunde jag resa mig upp långsamt med mycket smärta och kunde gå mycket korta sträckor sämre än min gamla dementa mormor och hade så ont att jag ville dö, kunde inte ens ligga på sidan på nätterna eftersom det gjorde för ont. Fick ingen smärtlindring what-so-ever tack vare att det stod att jag varit missbrukare i journalen. Det var inhumant rent ut sagt och kändes inte okej alls i ett I-land.

Men då gör vården fel. De får inte neka en person som är i behov av vård. Då måste de hitta andra vägar. Kontaktade du sjukvården? Patientombudsnämnden? Skrevs en avvikelse?

Det ända jag kan föreställa mig är att du gjort en vanlig operation som normalt är ganska smärtfri. Som när jag opererade bort gallan. De sa till mig att jag skulle klara det med vanlig alvedon, det gjorde alla andra. Först när jag sökt akut för smärtor och malnutrition fick jag ketogan. I slutenvården nekar man inte smärtlindring om man anser att det är nödvändigt. Vårdcentralen kan däremot neka dig eftersom du haft missbruksproblematik. Sen håller jag med om att läkare är inkompetenta på smärthantering, som jag tidigare skrivit om. Men en kirurg kan alltid konsultera psykiatrin inför en operation eller liknande. Det finns alltid hjälp att få.

Metadon för mig är ganska starkt smärtstillande. Jag hade lätt klarat mig genom livet med metadon. Då behövs inget mer ändå. Att gå från morfinpreparat till metadon är liksom lite samma sak för mig. Beroendet bytas bara ut till ett annat preparat. Det är inte så lätt att sluta med metadon eller Subutex heller.
  • Anonym (Förtvivlad)
    klyban skrev 2019-04-25 11:55:08 följande:

Vad fick du där?

Om det är benzo så är det extremt viktigt att du inte tar mer än vad som är föreskrivit.

Då Hollywood har flera som dött av denna kombo.

Japp. Stesolid. Tagit EN 5mg tabl idag.
  • Anonym (Sub)
    Anonym (Missbrukaren) skrev 2019-04-25 13:15:55 följande:

Men då gör vården fel. De får inte neka en person som är i behov av vård. Då måste de hitta andra vägar. Kontaktade du sjukvården? Patientombudsnämnden? Skrevs en avvikelse?

Det ända jag kan föreställa mig är att du gjort en vanlig operation som normalt är ganska smärtfri. Som när jag opererade bort gallan. De sa till mig att jag skulle klara det med vanlig alvedon, det gjorde alla andra. Först när jag sökt akut för smärtor och malnutrition fick jag ketogan. I slutenvården nekar man inte smärtlindring om man anser att det är nödvändigt. Vårdcentralen kan däremot neka dig eftersom du haft missbruksproblematik. Sen håller jag med om att läkare är inkompetenta på smärthantering, som jag tidigare skrivit om. Men en kirurg kan alltid konsultera psykiatrin inför en operation eller liknande. Det finns alltid hjälp att få.

Metadon för mig är ganska starkt smärtstillande. Jag hade lätt klarat mig genom livet med metadon. Då behövs inget mer ändå. Att gå från morfinpreparat till metadon är liksom lite samma sak för mig. Beroendet bytas bara ut till ett annat preparat. Det är inte så lätt att sluta med metadon eller Subutex heller.

Jag har ingen aning om vad lagen säger är det rätta egentligen, men jag hade verkligen ingen energi till att anmäla just då och efter min långa konvalescens ansåg jag inte att det var någon idé att anmäla eftersom jag vet att mitt förtroendekapital är mindre än en läkares och att det med största sannolikhet inte skulle ha någon positiv inverkan på vården ändå.

Detta var en riktigt komplicerad och STOR operation. En operation som hade resulterat i betydligt snabbare konvalescens och mindre lidande för mig om jag fått morfin. Vilken annan människa som helst hade fått ett morfinpreparat i det läget, smärtan jag kände och hur intensiv och långvarig den var går inte att beskriva med ord. Jag var totalt handikappad så till den grad att ens lägga mig på sidan (som jag vanligtvis sover) var totalt omöjligt och toalettbesök en mardröm.

Jag ser inget negativt med vare sig metta eller sub, subben räddade med största sannolikhet mitt liv! Jag är lyckligare än någonsin och är positivt inställd till substitutionsbehandling då detta program gett både mig och många andra livet tillbaka. Vi har lyckats få ett ?Svensson-liv? i ordets mest positiva bemärkelse och har tack vare medicinen både kunnat studera och arbeta. Jag skiter högaktningsfullt att jag är ?beroende? av subutexen. Ett beroende i sig är inte farligt och subben ger inget rus och går inte att överdosera (allt över 32 mg kissar man ut), metta däremot är lite knepigare och har betydligt fler bieffekter så som viktuppgång, svettningar och minskad potens hos män. Jag vet dock att mettan också räddar många liv och anser att det är extremt viktigt att det finns kvar som alternativ till patienter som svarar dåligt på subben. Att ta min sub är för mig likställt med insulin för en diabetiker. Det är en livsviktig medicin och alla kan inte trappa ut opiater.
  • Anonym (Missbrukaren)
    Anonym (Sub) skrev 2019-04-25 13:49:17 följande:

Jag har ingen aning om vad lagen säger är det rätta egentligen, men jag hade verkligen ingen energi till att anmäla just då och efter min långa konvalescens ansåg jag inte att det var någon idé att anmäla eftersom jag vet att mitt förtroendekapital är mindre än en läkares och att det med största sannolikhet inte skulle ha någon positiv inverkan på vården ändå.

Detta var en riktigt komplicerad och STOR operation. En operation som hade resulterat i betydligt snabbare konvalescens och mindre lidande för mig om jag fått morfin. Vilken annan människa som helst hade fått ett morfinpreparat i det läget, smärtan jag kände och hur intensiv och långvarig den var går inte att beskriva med ord. Jag var totalt handikappad så till den grad att ens lägga mig på sidan (som jag vanligtvis sover) var totalt omöjligt och toalettbesök en mardröm.

Jag ser inget negativt med vare sig metta eller sub, subben räddade med största sannolikhet mitt liv! Jag är lyckligare än någonsin och är positivt inställd till substitutionsbehandling då detta program gett både mig och många andra livet tillbaka. Vi har lyckats få ett ?Svensson-liv? i ordets mest positiva bemärkelse och har tack vare medicinen både kunnat studera och arbeta. Jag skiter högaktningsfullt att jag är ?beroende? av subutexen. Ett beroende i sig är inte farligt och subben ger inget rus och går inte att överdosera (allt över 32 mg kissar man ut), metta däremot är lite knepigare och har betydligt fler bieffekter så som viktuppgång, svettningar och minskad potens hos män. Jag vet dock att mettan också räddar många liv och anser att det är extremt viktigt att det finns kvar som alternativ till patienter som svarar dåligt på subben. Att ta min sub är för mig likställt med insulin för en diabetiker. Det är en livsviktig medicin och alla kan inte trappa ut opiater.

Om det var en såpass omfattande operation som det låter så kan de inte bara skickat hem dig från sjukhuset. Jag jobbar själv inom slutenvården och har rätt bra koll på hur det fungerar. Säger patienten att de vill hem så gör läkaren sitt yttersta för att det ska ske så snabbt som möjligt. Säger patienten att det absolut inte går att åka hem, som i ditt fall, så måste läkaren motivera varför de anser att du är medicinskt färdig. Kan du inte klara dig hemma så finns korttidsboende. Med din bakgrund skulle de absolut haft det i beaktande.

När det gäller Subutex och Metadon så är de klassade som starka smärtstillande. De är extremt beroendeframkallande. De är både agonist och antiagonista. Dvs att de både kan ge rus och hämmar effekten från andra opiater. Vilket du säkert vet, och framförallt, man får smärtstillande effekt. Cancerpatienter som testat allt men dom inte får tillräckligt med smärtstillande effekt av opiater får ofta metadon eller Subutex istället.

Så det är lätt att säga att man vill gå med i ett metadon/sub-program för att vara säker på att bli försörjd med smärtstillande för en billig peng, kanske resten av sitt liv. Det är precis lika svårt att sluta med som tramadol eller heroin. Jag skulle iallafall inte sagt att jag har slutat med opiater när jag tar samma mängd av en annan sort bara. Då blir det lite fel att du klarat dig så lindrigt som 14dagars abstinens när vi som verkligen kämpat oss igenom helvetet och blivit rena och får fortsätta leva med enorm smärta. Jag hade blivit överlycklig av att få medicin dagligen som gjorde att jag kunde göra allt det jag gjorde tidigare.

Sen får man naturligtvis väga fördelar med nackdelar och vården anser att dessa opiater räddar flera liv. Tyvärr är det ett stort mörkertal av oss som får leva med ångest och smärtor samt depressioner pga överdriven konsumtion. Hur många av dessa lever ett värdigt liv efter opiatberoendet? Inte jag iallfall.
  • Anonym (Kronisk smärta)

Även läkare på smärtkliniker vet problematiken med opiater.

Den läkare som jag träffade och skulle avgöra vilken smärtbehandling sa att kroppen vänjer sig vid oxycodone och till slut skulle det bli metadon mot min smärta. Bara ordet metadon gav mig skrämselhicka.

De långtidsverkande opiaterna vänjer sig kroppen vid snabbare och kräver högre dos för att ge smärtlindring.

De korttidsverkande verkar inte kräva samma doshöjning.

Så nu är jag satt på korttidsverkande 20-30 mg dygnet och citodon.

Skulle någon läkare plötsligt bara säga att nu får du inget längre, så hade jag ju blivit riktigt sjuk plus fruktansvärd smärta.

Hade jag då inte förstått att läkaren var idiot och skämts för att jag helt säkert även är beroende av de smärtstillande, så hade jag nog ljugit om saken.

Har man svår kronisk smärta så ska man ha hjälp från vården för att få en bra vardag och inga moralpredikningar om faran för beroende.

I min vardag med svår kronisk värk, så är beroendeproblematiken en skitsak, jag skulle inte ha ett värdigt liv annars.

• LFF
    Anonym (Sub) skrev 2019-04-25 13:49:17 följande:

Min mamma har haft metadon i smärtlindringssyfte i flera år. Det var över ett års helvete för henne att nolla metadonet när hon skulle få en smärtblockerare inopererad. Skulle inte önska min värsta fiende det hon gick igenom varje gång de minskade doseringen! Hade hon vetat när hon gick med i studien om metadon och nervsmärta vilket helvete det skulle bli hade hon aldrig gjort det.
  • Anonym (Missbrukaren)
    LFF skrev 2019-04-25 18:22:20 följande:

Min mamma har haft metadon i smärtlindringssyfte i flera år. Det var över ett års helvete för henne att nolla metadonet när hon skulle få en smärtblockerare inopererad. Skulle inte önska min värsta fiende det hon gick igenom varje gång de minskade doseringen! Hade hon vetat när hon gick med i studien om metadon och nervsmärta vilket helvete det skulle bli hade hon aldrig gjort det.

Mm precis. Metadon och Subutex är nästan 10gånger värre och mer potent än tex oxycodone. Jag förstår att man tar missbrukare från gatan till ett hyfsat liv med metadon, men att ge en vanlig person som missbrukat läkemedel utskrivna från läkaren tabletter varje dag och sen påstå att de är rena från helvetet och aldrig mer behlver missbruka, är hemskt. Speciellt när det är så känt att det går att få rus och är fruktansvärt att sluta med. Likställa det med insulin är som att påstå att en diabetiker ljuger. Ingen behöver opiater för att överleva. Men alla människor behöver insulin för att överleva.
  • Anonym (Sub)

Missbrukaren: Jag tycker det är väldigt synd att man så ofta träffar på andra f.d. missbrukare i olika sammanhang (ofta genom NA, KRIS eller liknande skitförening) som dessutom anmärkningsvärt ofta inte är så rena som de försöker påskina utan gärna köper en påse här eller säljer några piller där lite smådiskret efter ett möte, samtidigt som de anser sig vara ?bättre? och ?renare? än pundarna som går på substitutionsbehandling eftersom de ju faktiskt - Gud förbjude - får medicin mot sitt tillstånd. Jag har väldigt ofta träffat på sådana NA-typer som försöker mästra och verkligen predikar för total nolltolerans mot läkemedel mot ett ofta livshotande sjukdomstillstånd. De påminner ofta om Jehovas Vittnen eller liknande sekt som försöker övertyga dig om att deras väg till tillfrisknande är det enda rätta. Vilket självklart inte är sant eftersom vi som går på sub eller metta har försökt sluta på traditionella vis otaligt gånger innan vi kommit med i programmet utan att lyckas. De enda gånger jag varit nära döden har faktiskt varit när jag haft abstinens - och då pratar jag inte den värsta fysiska abstinensen som varar ca 2 veckor. Oh nej.... Sedan kommet det totalt nattsvarta stadiet, då ALLT i hela livet verkligen är totalt KOLSVART och man inte ser en ände på mörkret. Då har jag gjort skitkassa val jag inte hade gjort om jag inte varit så sjuk i den psykiska abstinensen. I det stadiet tänker man inte rationellt utan det slutar i kaos och man skadar sig själv. Du vet säkert också att den psykiska abstinens tar ungefär 2 år att bli av med. Inte för alla, men om man ska generalisera vilket vi ju måste göra.

Och nej, sub fungerar INTE som varken rusningsmedel eller smärtlindring när du är inkörd på opiater och opioider såsom jonk eller oxy. En vanlig människa som tar det vid enstaka tillfällen och utan tolerans får självklart ett rus och smärtlindring, men för oss som är ingångna får vi inte ut något mer än att abstinensen försvinner eftersom tabletten lurar receptorerna i hjärnan till att tro att den har fullt med opiater i sig - men dessvärre/dessbättre (beroende på vem man frågar ) uteblir ruset och så även smärtlindringen. Jag kan ta maxdos utan att känna någonting mer än att jag är som en normal människa som samtidigt har ont i ryggen och tar Alvedon i någon slags förhoppning att åtminstone en placebo-effekt ska kicka in.... Samtidigt innebär detta att jag måste lämna övervakade urinprov regelbundet för att bevisa att jag är ren. Något som de flesta utanför programmet slipper och således lätt fuskar lite här och lite där.

Det är absolut inget gratisknark som jag fått höra så många gånger och alltid av folk utanför programmet, som anser att vi hellre borde dö ut än att få vår medicin. Det ligger ingen jävla prestige i HUR man slutat, det viktigaste är ATT man slutar. Vi borde höja varandra och verka för våra rättigheter i samhället istället för att racka ner på varandra. Jag är fullt medveten om ironin med tanke på att jag precis gav dig en känga tillbaka, men jag blir förbannad av att höra att jag på något vis fuskar och inte klarat av en svår jävla kamp och min medicin är inte mindre viktig än diabetikers insulin. Det är absolut inget gratisknark bara för att småungar som knappt luktat på en riktig opiat i hela sitt liv köper en 8:a som de kan festa på 4 hela helger på raken. Jag har med handen på hjärtat aldrig sett någon på programmet som fått ett rus på sub, däremot finns det självklart vissa som tar vissa substanser de inte får upptill sin medicin (ofta benzo eller ritta) och därför kan vara lite på påverkade, men jag har faktiskt sett fler personer påverkade som blivit ?rena? med hjälp av NA-möten eller tolvstegsprogram.

• klyban
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2019-04-25 13:31:41 följande:
    Japp. Stesolid. Tagit EN 5mg tabl idag.

Är verkligen den nödvändig nu när du har din smärtlindring?

hur många meter var det?
  • Anonym (Förtvivlad)
    klyban skrev 2019-04-25 20:11:34 följande:

Är verkligen den nödvändig nu när du har din smärtlindring?

De första 2 dagarna - ja. Då sänktes dosen med 40mg och det kröp i kroppen trots oxy. Och det hjälpte mig att inte vara korkad och ta mer oxy.

Jag får lov att ta 6 st 5mg Stesolid de första 3 dagarna efter sänkning. Jag tog 2 igår. Inga idag än så länge. Det blir en sort utmaning med stolthet för varje dag jag lyckas. Det känns bra. Låt mig känna att jag gjort nåt bra.
  • Anonym (Förtvivlad)

Ni får gärna diskutera sub och metadons vara eller inte vara. Men jag vill klargöra att jag aldrig kommer ge mig på behandling med dessa. Jag vill sluta. Eller åtminstone komma ner i en väldigt låg dos.

Just nu kämpar jag med smärtan och såna rastlösa jävla krypningar i kroppen. Men jag VILL fixa det.

Och jag behöver uppmuntran.

• Anonym (En annan Dotter)

Hej TS jag vill gärna ge dig lite uppmuntran. Jag är uppvuxen med en mamma som var tablettmissbrukare i perioder pga smärta (diskbråck mm i ryggen). Hon bara låg i soffan och bad mig hämta tabletter och jag kände mig omtyckt, duktig och värdefull. Medberoende till max tills jag flyttade hemifrån.

Hon fick till slut nog (plötsligt efter många år!) och slutade med tabletterna. Istället blev hon då utbränd på jobbet och fick antidepressiva mediciner. Efter ett par år som sjukskriven och i terapi fick hon nog och slutade med antidepressiva. På en semester. Vi barn var alla oroliga för vad som skulle hända, men det hände inget alls.

Sen efter ytterligare nåt år fick hon nytt jobb Och då ökade hennes stressnivå och hennes migrän kom allt oftare. Hon hade migrän varje vecka. Smärtan i ryggen kom tillbaka. Massor av behandlingar mot migränen.

Hon pensionerade sig nu för två år sen och blev på några månader smärtfri och fri från migrän!

När jag har pratat med henne efteråt säger hon att hon verkligen tyckte att hon behövde de där smärtmedicinerna (hon fick morfin och nån sort som inte längre finns på marknaden som verkade galet stark- hon körde bil rätt våghalsigt på den tiden) MEN när hon väl hade slutat märkte hon att hon inte hade så mycket smärta som hon hade trott att hon skulle ha utan medicinering.

Samma med de antidepressiva. Hon tyckte i efterhand att det inte var någon direkt skillnad på hur hon mådde med och utan medicin.Hon behövde bara nåt att hänga upp sig på liksom, något som gav henne hopp om en dräglig tillvaro. En annan sorts person hade kanske blivit religiös istället.

Min poäng som anhörig är att jag nu kan se att det egentligen var hennes totala livssituation som avgjorde hur hon mådde och hur ont hon tyckte sig ha. Jag skickar gärna med det till dig TS, det är troligen mycket svårt att se det när man är mitt i det men med stöd av din familj kan du göra mycket för att må bra utan tabletter när du väl kommit igenom abstinensen. Har du tur upptäcker du precis som min mamma att du inte har så ont som du tror att du kommer ha utan smärtlindring.

• Anonym (Missbrukaren)
    Anonym (Sub) skrev 2019-04-25 19:00:16 följande:

Missbrukaren: Jag tycker det är väldigt synd att man så ofta träffar på andra f.d. missbrukare i olika sammanhang (ofta genom NA, KRIS eller liknande skitförening) som dessutom anmärkningsvärt ofta inte är så rena som de försöker påskina utan gärna köper en påse här eller säljer några piller där lite smådiskret efter ett möte, samtidigt som de anser sig vara ?bättre? och ?renare? än pundarna som går på substitutionsbehandling eftersom de ju faktiskt - Gud förbjude - får medicin mot sitt tillstånd. Jag har väldigt ofta träffat på sådana NA-typer som försöker mästra och verkligen predikar för total nolltolerans mot läkemedel mot ett ofta livshotande sjukdomstillstånd. De påminner ofta om Jehovas Vittnen eller liknande sekt som försöker övertyga dig om att deras väg till tillfrisknande är det enda rätta. Vilket självklart inte är sant eftersom vi som går på sub eller metta har försökt sluta på traditionella vis otaligt gånger innan vi kommit med i programmet utan att lyckas. De enda gånger jag varit nära döden har faktiskt varit när jag haft abstinens - och då pratar jag inte den värsta fysiska abstinensen som varar ca 2 veckor. Oh nej.... Sedan kommet det totalt nattsvarta stadiet, då ALLT i hela livet verkligen är totalt KOLSVART och man inte ser en ände på mörkret. Då har jag gjort skitkassa val jag inte hade gjort om jag inte varit så sjuk i den psykiska abstinensen. I det stadiet tänker man inte rationellt utan det slutar i kaos och man skadar sig själv. Du vet säkert också att den psykiska abstinens tar ungefär 2 år att bli av med. Inte för alla, men om man ska generalisera vilket vi ju måste göra.

Och nej, sub fungerar INTE som varken rusningsmedel eller smärtlindring när du är inkörd på opiater och opioider såsom jonk eller oxy. En vanlig människa som tar det vid enstaka tillfällen och utan tolerans får självklart ett rus och smärtlindring, men för oss som är ingångna får vi inte ut något mer än att abstinensen försvinner eftersom tabletten lurar receptorerna i hjärnan till att tro att den har fullt med opiater i sig - men dessvärre/dessbättre (beroende på vem man frågar ) uteblir ruset och så även smärtlindringen. Jag kan ta maxdos utan att känna någonting mer än att jag är som en normal människa som samtidigt har ont i ryggen och tar Alvedon i någon slags förhoppning att åtminstone en placebo-effekt ska kicka in.... Samtidigt innebär detta att jag måste lämna övervakade urinprov regelbundet för att bevisa att jag är ren. Något som de flesta utanför programmet slipper och således lätt fuskar lite här och lite där.

Det är absolut inget gratisknark som jag fått höra så många gånger och alltid av folk utanför programmet, som anser att vi hellre borde dö ut än att få vår medicin. Det ligger ingen jävla prestige i HUR man slutat, det viktigaste är ATT man slutar. Vi borde höja varandra och verka för våra rättigheter i samhället istället för att racka ner på varandra. Jag är fullt medveten om ironin med tanke på att jag precis gav dig en känga tillbaka, men jag blir förbannad av att höra att jag på något vis fuskar och inte klarat av en svår jävla kamp och min medicin är inte mindre viktig än diabetikers insulin. Det är absolut inget gratisknark bara för att småungar som knappt luktat på en riktig opiat i hela sitt liv köper en 8:a som de kan festa på 4 hela helger på raken. Jag har med handen på hjärtat aldrig sett någon på programmet som fått ett rus på sub, däremot finns det självklart vissa som tar vissa substanser de inte får upptill sin medicin (ofta benzo eller ritta) och därför kan vara lite på påverkade, men jag har faktiskt sett fler personer påverkade som blivit ?rena? med hjälp av NA-möten eller tolvstegsprogram.

Fattar mig kort. Jag har aldrig varit på ett möte relaterat till narkotika eller berusmedel i hela mitt liv. Jag skulle aldrig få för mig att sätta mig på ett NA-möte eller 12-stegsprogram. Jag tror inte på sagor, profeter och gudar och fan och hans moster.

Om du ens läst mina inlägg så ser du att jag försökt hålla det borta från alla i min närhet. Inte ens mina vänner vet om det. Jag skäms för att ha varit beroende av läkemedel. Jag skulle aldrig stoltserat med att jag tog enorma mängder narkotika varje dag men påstått att det är medicin som är livsviktig. Nej den är inte livsviktig, inte för dig och inte för någon. Du klarar inte abstinensen för du vill bara dö. Vem vill inte det? Det är därför vi är missbrukare. Det är ju därför vi blir beroende så snabbt. Vi är svaga individer som inte klarar abstinensen, smärtan och rädslan. Varför skulle jag vilja hylla oss för? Jag har förstört hela mitt liv och min fd och mina föräldrar. Jag ska inte hyllas för att jag fick hjärtstopp så att jag inte fick nått annat val än att sluta.

Att du inte känner något rus har inte med preparatet att göra. Det är ju för att du har byggt upp toleransen. Det finns ingen generell maxdos, den har läkaren satt åt dig.

Jag tycker att det är fel av dig att höja opiater till skyarna. Det är (enligt dig själv ocå) en livsfarlig medicin. Dör man inte av läkemedlet så vill man dö av abstinensen eller smärtorna man ska leva med. Livet är skit i vilket fall. Man kan ju inte skaffa barn så länge man tar sub eller met. Eller det anser du kanske? Tänk om det blir krig/konflikter. Vem ska förse dig med din livsviktiga medicin då?
  • klyban
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2019-04-26 10:10:20 följande:
    De första 2 dagarna - ja. Då sänktes dosen med 40mg och det kröp i kroppen trots oxy. Och det hjälpte mig att inte vara korkad och ta mer oxy.
    Jag får lov att ta 6 st 5mg Stesolid de första 3 dagarna efter sänkning. Jag tog 2 igår. Inga idag än så länge. Det blir en sort utmaning med stolthet för varje dag jag lyckas. Det känns bra. Låt mig känna att jag gjort nåt bra.

Oki, ville bara försöka mig om att du inte tar dom lättvindigt.

Detta är en för jävla bra tablett mot såna här saker och oro och annat.
    Men har en besvärlig beroende problematik än oxy, dina 2-3 dagar kommer inte detta på tal om ens.

Jag var nära falla dit när mina smärtor började i skov, men när man lärde sig vad oxy(eller andra opiater/opioider) fungerade, så visste man vad man fick för abstinens.
    Och för undvika den eller göra den liten.
    Jag säger max 6-8 veckor, sen ska man ha ett uppehåll i en vecka.
    Detta är inget du kommer klara bara så där, och nu när du fått en försmak för abstinensen kan vara.
    Så antar jag att du inte gillar det heller, och blivit lite rädd?
    Det blev jag första gången också.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2019-04-26 10:13:59 följande:
    Ni får gärna diskutera sub och metadons vara eller inte vara. Men jag vill klargöra att jag aldrig kommer ge mig på behandling med dessa. Jag vill sluta. Eller åtminstone komma ner i en väldigt låg dos.
    Just nu kämpar jag med smärtan och såna rastlösa jävla krypningar i kroppen. Men jag VILL fixa det.

Du har redan nu planer på att avsluta denna smärtlindring?
    Hur kommer du då lösa smärtan, för den har du väl kvar?
    Eller finns det en chans du kan hantera den?

När du har myrkrypningar, så ska man distrahera sig med banala nöjen.

Jag brukar köra TV/Film främst.

När du känner dig trött och sömnig, gå sov direkt, för sova är viktigt, och sova är svårt, då det troliga är att du vaknar 30min senare klarvaken igen.
    Så det gäller passa på.

Och den dagen du verkligen tar tag i detta, så trampar man ned och sen tar man den sista på tors/fred, och veckan efter så sjukskriver man sig.
    För det är ingen som riktigt pallar att jobba och ta en abstinens, samtidigt, i alla fall inte i den värsta första fasen.

Men du klarar detta, bara stålsätta sig och vara medveten om att detta är jobbigt.

hur många meter var det?
  • LFF
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2019-04-26 10:13:59 följande:

Eftersom jag sett på nära håll hur det är att trappa ur medicin som kroppen är beroende av så säger jag bara: HEJA DIG!

Varje dag som du klarar dig på den lägre dosen är en vinst. Krypningarna och den ökade smärtan kommer att komma varje gång du minskar dosen. Det kommer att vara i en dryg vecka innan kroppen ställt in sig på den nya dosen. 

Om du orkar, försök se om du kan få en smärtblockerare inopererad. Det är en liten dosa som skickar ut små elektriska impulser för att bryta smärtsignalen. Men det beror helt och hållet på vad för typ av smärta det är du har, om du kan få en sådan.  
Svar på tråden Nej jag knarkar inte men hjälp mig