Anonym (Sub) skrev 2019-04-25 19:00:16 följande:
Missbrukaren: Jag tycker det är väldigt synd att man så ofta träffar på andra f.d. missbrukare i olika sammanhang (ofta genom NA, KRIS eller liknande skitförening) som dessutom anmärkningsvärt ofta inte är så rena som de försöker påskina utan gärna köper en påse här eller säljer några piller där lite smådiskret efter ett möte, samtidigt som de anser sig vara ?bättre? och ?renare? än pundarna som går på substitutionsbehandling eftersom de ju faktiskt - Gud förbjude - får medicin mot sitt tillstånd. Jag har väldigt ofta träffat på sådana NA-typer som försöker mästra och verkligen predikar för total nolltolerans mot läkemedel mot ett ofta livshotande sjukdomstillstånd. De påminner ofta om Jehovas Vittnen eller liknande sekt som försöker övertyga dig om att deras väg till tillfrisknande är det enda rätta. Vilket självklart inte är sant eftersom vi som går på sub eller metta har försökt sluta på traditionella vis otaligt gånger innan vi kommit med i programmet utan att lyckas. De enda gånger jag varit nära döden har faktiskt varit när jag haft abstinens - och då pratar jag inte den värsta fysiska abstinensen som varar ca 2 veckor. Oh nej.... Sedan kommet det totalt nattsvarta stadiet, då ALLT i hela livet verkligen är totalt KOLSVART och man inte ser en ände på mörkret. Då har jag gjort skitkassa val jag inte hade gjort om jag inte varit så sjuk i den psykiska abstinensen. I det stadiet tänker man inte rationellt utan det slutar i kaos och man skadar sig själv. Du vet säkert också att den psykiska abstinens tar ungefär 2 år att bli av med. Inte för alla, men om man ska generalisera vilket vi ju måste göra.
Och nej, sub fungerar INTE som varken rusningsmedel eller smärtlindring när du är inkörd på opiater och opioider såsom jonk eller oxy. En vanlig människa som tar det vid enstaka tillfällen och utan tolerans får självklart ett rus och smärtlindring, men för oss som är ingångna får vi inte ut något mer än att abstinensen försvinner eftersom tabletten lurar receptorerna i hjärnan till att tro att den har fullt med opiater i sig - men dessvärre/dessbättre (beroende på vem man frågar ) uteblir ruset och så även smärtlindringen. Jag kan ta maxdos utan att känna någonting mer än att jag är som en normal människa som samtidigt har ont i ryggen och tar Alvedon i någon slags förhoppning att åtminstone en placebo-effekt ska kicka in.... Samtidigt innebär detta att jag måste lämna övervakade urinprov regelbundet för att bevisa att jag är ren. Något som de flesta utanför programmet slipper och således lätt fuskar lite här och lite där.
Det är absolut inget gratisknark som jag fått höra så många gånger och alltid av folk utanför programmet, som anser att vi hellre borde dö ut än att få vår medicin. Det ligger ingen jävla prestige i HUR man slutat, det viktigaste är ATT man slutar. Vi borde höja varandra och verka för våra rättigheter i samhället istället för att racka ner på varandra. Jag är fullt medveten om ironin med tanke på att jag precis gav dig en känga tillbaka, men jag blir förbannad av att höra att jag på något vis fuskar och inte klarat av en svår jävla kamp och min medicin är inte mindre viktig än diabetikers insulin. Det är absolut inget gratisknark bara för att småungar som knappt luktat på en riktig opiat i hela sitt liv köper en 8:a som de kan festa på 4 hela helger på raken. Jag har med handen på hjärtat aldrig sett någon på programmet som fått ett rus på sub, däremot finns det självklart vissa som tar vissa substanser de inte får upptill sin medicin (ofta benzo eller ritta) och därför kan vara lite på påverkade, men jag har faktiskt sett fler personer påverkade som blivit ?rena? med hjälp av NA-möten eller tolvstegsprogram.
Fattar mig kort. Jag har aldrig varit på ett möte relaterat till narkotika eller berusmedel i hela mitt liv. Jag skulle aldrig få för mig att sätta mig på ett NA-möte eller 12-stegsprogram. Jag tror inte på sagor, profeter och gudar och fan och hans moster.
Om du ens läst mina inlägg så ser du att jag försökt hålla det borta från alla i min närhet. Inte ens mina vänner vet om det. Jag skäms för att ha varit beroende av läkemedel. Jag skulle aldrig stoltserat med att jag tog enorma mängder narkotika varje dag men påstått att det är medicin som är livsviktig. Nej den är inte livsviktig, inte för dig och inte för någon. Du klarar inte abstinensen för du vill bara dö. Vem vill inte det? Det är därför vi är missbrukare. Det är ju därför vi blir beroende så snabbt. Vi är svaga individer som inte klarar abstinensen, smärtan och rädslan. Varför skulle jag vilja hylla oss för? Jag har förstört hela mitt liv och min fd och mina föräldrar. Jag ska inte hyllas för att jag fick hjärtstopp så att jag inte fick nått annat val än att sluta.
Att du inte känner något rus har inte med preparatet att göra. Det är ju för att du har byggt upp toleransen. Det finns ingen generell maxdos, den har läkaren satt åt dig.
Jag tycker att det är fel av dig att höja opiater till skyarna. Det är (enligt dig själv ocå) en livsfarlig medicin. Dör man inte av läkemedlet så vill man dö av abstinensen eller smärtorna man ska leva med. Livet är skit i vilket fall. Man kan ju inte skaffa barn så länge man tar sub eller met. Eller det anser du kanske? Tänk om det blir krig/konflikter. Vem ska förse dig med din livsviktiga medicin då?