• tildaber

Föräldrapenning studieuppehåll?

Jag är 21 år och pluggar termin 2 av 6 på uni, jag och min sambo har en otrolig bebisfeber och vill ha barn och kan inte vänta till utbildningen är slut...
    Sambon har fast tjänst sen 4 år med en inkomst på ca 20 efter skatt och jag jobbar som timvikarie inom vård och omsorg vid sidan av studierna. Har CSN 3000 i bidrag, plus de runt 2000 jag tjänar på arbetet. 

Då undrar jag nu: 
    Är det någon som tagit ett studieuppehåll för en graviditet? 
    Hur blir det med föräldrapenning vid studieupphåll där jag inte haft en tidigare fast tjänst? Har läst att jag kan få upp till 5000 i månaden på existensminimum. Är det klokt att skaffa barn eller bör jag vänta dessa otroligt långa år jag har kvar på utbildningen? (plus tiden det tar att få ett arbete efter)

• Svar på tråden Föräldrapenning studieuppehåll?
  • CitronTulo

Är säkert inte ovanligt att ha studieuppehåll pga att man får barn!
    Men du är jätteung och mitt upp i studier!
    Vet att bebislängtan kan vara väldigt stark.. men självklart är det bättre att vänta tills du är klar med studierna och har etablerat dig på arbetsmarknaden!

• Anonym (Xx)

Det beror väl helt på er ekonomi i övrigt. Både jag och min man studerade när vi skaffade första barnet och fortsatte så göra. Det funkade verkligen för oss. Vi är dock äldre och har en mycket god ekonomi i övrigt även om vi levde på endast studiemedel och lite extrakassa just då. Vi hade båda SGI skyddad från innan vi började plugga och kunde således ta full föräldrarpenning under sommaren. Vi har inte alls varit begränsade ekonomiskt, men det beror ju också mycket på vad vi hade sen innan. Utan våra goda ekonomiska förutsättningar hade det varit tyngre. Studierna väntar ju alltid, men ni får väl göra en avvägning av er egen situation helt enkelt.

• tildaber

Vi har bra ekonomi i övrigt, undansparat och ganska låg hyra och få utgifter så det är inte en fråga om vi kommer klara oss eller inte. Har försökt forska lite i hur mycket jag kommer få som arbetslös/tidigare timmis om jag tar studieuppehåll för föräldraledighet, finns inte så mycket att läsa om det på försäkringskassan osv. Så tänkte mer om det finns någon i samma situation eller någon som känner till detta.

• Anonym (M)

Om fyra år är du 25 år. Även den åldern är rätt tidigt att skaffa barn. Även om ni har råd nu så blir det ju betydligt mindre pengar varje månad än om ni väntar tills du har en bra SGI. Att fortsätta studierna sen med ett barn är så mycket jobbigare och trist att behöva skola in tidigt på förskolan. Rekommenderar att gör klart studierna och sen arbetar ett år för att få en stadig ekonomi och bildar familj efter det. Njut av ungdomen just nu. Familjelivet kommer för att stanna sen.

• Anonym (Xx)

Personligen tycker jag det är mycket bättre att skaffa barn under studietiden om ni har bra ekonomi i övrigt. Fördelen är att man (oftast) har väldigt mycket fri disponibel tid och man kan istället plugga några timmar på kvällen och barnet behöver inte gå i förskola så många timmar. Man kan ju absolut gå mer i tid när man börjar jobba förstås men med studier behövs inte det och sen när du börjar jobba är barnet större och kan vara mer timmar på förskola. Men detta är ju också individuellt för alla såklart. Såklart är du mycket ung fortfarande men tycker inte studierna ?är i vägen? för att skaffa barn. Har du ingen SGI får du lägsta nivå, har inte koll på hur mycket det är men knappast lägre än enbart studiebidraget.

Svar på tråden Föräldrapenning studieuppehåll?