• Anonym (TS)

Hur räkna gravidveckor vid ivf?

Hej! Jag gjorde äggplock 25 mars, återföring 30 mars. Är jag gravid borde jag vara i vecka 4+1. Men läste detta på 1177:

Vid assisterad befruktning, IVF, beräknas graviditetens början från två veckor innan ägget sattes in i livmodern.

Länk: www.1177.se/Ostergotland/barn--gravid/graviditet/graviditeten-vecka-for-vecka/graviditetskalendern/gravid-i-vecka-1/

Har verkligen trott att man räknar ivfgraviditet på samma sätt som vanlig graviditet, dvs att ägglossningsdag (i mitt fall äggplock) är dag 14 i graviditeten. Tycker det verkar konstigt, då ägget ju blev befruktat 25/3.. Ni som är gravida/har varit gravida efter IVF, vad fick ni för BF?

• Svar på tråden Hur räkna gravidveckor vid ivf?
  • Anonym (Jaana)

Dagen för äggplock är v 2+0

• Anonym (S)

Som ovanstående skriver. Dagen för befruktning (som sammanfaller med dagen för äggplock om man inte använder frysta ägg) är 2+0. (Jag har två IVF-barn)

• Anonym (TS)
    Anonym (Jaana) skrev 2019-04-09 17:26:18 följande:

Dagen för äggplock är v 2+0

Anonym (S) skrev 2019-04-09 18:34:59 följande:

Som ovanstående skriver. Dagen för befruktning (som sammanfaller med dagen för äggplock om man inte använder frysta ägg) är 2+0. (Jag har två IVF-barn)

Då var det som jag trodde alltså! Konstigt att det står som det gör på 1177, dom måste ju skrivit fel.
  • Anonym (2 ED-barn)

Det står ju alldeles galet! Embryot kan sättas in 2,3, 5 eller 6 dagar efter ÄP eller motsvarande äl och så kan man ju inte räkna. ÄP är 2+0 eller vid FET äl eller vad som motsvarar äl eller som i mitt fall när jag gjorde ED med blastisar räknas insättningsdagen som 2+5.

• snorpan88

Precis som alla andra skriver - 2+0 är dagen för äggplock. Blir man gravid kommer man på tidigt vul och får då veta bf av läkaren. Man kommer inte att bli flyttad vid RUL, eftersom att man vet exakt vilket datum befruktning skedde. Det var iaf den info vi fick vid RUL.

• Anonym (!)

BF är ändå inte så exakt. Barnet kan födas 2 v före och 2 v efter. Att gå över BF är ju inte att gå över tiden...

• Anonym (S)
    Anonym (!) skrev 2019-05-23 12:21:32 följande:

BF är ändå inte så exakt. Barnet kan födas 2 v före och 2 v efter. Att gå över BF är ju inte att gå över tiden...

Men det var väl ändå inte frågan?
  • Anonym (Ann)
    Anonym (S) skrev 2019-05-23 15:03:29 följande:
    Men det var väl ändå inte frågan?
    Nej, men det belyser ändå osäkerheten med datumen. Det är inte skrivet i sten när man föder. Att hänga upp sig på någon vecka hit eller dit spelar ju ingen roll så här tidigt i graviditeten.
  • Tiina87
    Anonym (!) skrev 2019-05-23 12:21:32 följande:

Det är att gå över beräknad födelse... BF är ju enbart ett datum man beräknar att barnet är runt 40 veckor och normalt föds.
  • Tiina87
    Anonym (TS) skrev 2019-04-09 17:04:17 följande:

Hej! Jag gjorde äggplock 25 mars, återföring 30 mars. Är jag gravid borde jag vara i vecka 4+1. Men läste detta på 1177:

Vid assisterad befruktning, IVF, beräknas graviditetens början från två veckor innan ägget sattes in i livmodern.

Länk: www.1177.se/Ostergotland/barn--gravid/graviditet/graviditeten-vecka-for-vecka/graviditetskalendern/gravid-i-vecka-1/

Har verkligen trott att man räknar ivfgraviditet på samma sätt som vanlig graviditet, dvs att ägglossningsdag (i mitt fall äggplock) är dag 14 i graviditeten. Tycker det verkar konstigt, då ägget ju blev befruktat 25/3.. Ni som är gravida/har varit gravida efter IVF, vad fick ni för BF?

Skriver dem inte så för att det två veckor efter embryot satts in i livmodern som man (vanligen) gör graviditetstest (?).

Det är dock lite missvisande att skriva så.
  • Anonym (!)
    Tiina87 skrev 2019-05-23 16:04:01 följande:
    Det är att gå över beräknad födelse... BF är ju enbart ett datum man beräknar att barnet är runt 40 veckor och normalt föds.
    Nej, det är en helt annan sak att gå över tiden dvs att bli överburen. Det är man efter 42 veckor. Fullgången graviditet är från 37+0. Det är precis lika normalt att födas i tex 38 fulla veckor som i 41 fulla veckor. 
  • Tiina87
    Anonym (!) skrev 2019-05-23 21:52:58 följande:

Nej, det är en helt annan sak att gå över tiden dvs att bli överburen. Det är man efter 42 veckor. Fullgången graviditet är från 37+0. Det är precis lika normalt att födas i tex 38 fulla veckor som i 41 fulla veckor. 

Nu läste du inte riktigt vad jag skrev.
  • Anonym (!)
    Tiina87 skrev 2019-05-24 20:59:56 följande:
    Nu läste du inte riktigt vad jag skrev.
    Du skrev att barn normalt föds i v 40. Det är precis lika normalt/vanligt att födas i v 38 som i v 41. 
  • Anonym (Ann)
    Anonym (!) skrev 2019-05-25 05:36:02 följande:
    Du skrev att barn normalt föds i v 40. Det är precis lika normalt/vanligt att födas i v 38 som i v 41. 
    Ska man vara petig så är det även normalt att föda i vecka 35. Däremot är det inte lika vanligt. Men onormalt är det inte. 

Normalt är inte samma sak som vanligt.
Svar på tråden Hur räkna gravidveckor vid ivf?