• Anonym (Tilda)

Ska bonusförälder uppfostra?

Jag lever med min sambo, vi har ett gemensamt barn o jag ha ett sedan tidigare. Jag tycker han är för sträng mot min son och han tycker att jag inte är tillräckligt tydlig och konsekvent mm.
    Vi går på familjerådgivning pga detta och terapeuten säger att min sambo har inte "mandat" till att uppfostra o ta konflikter. Han försöker men då och då är det som bägaren rinner över och han tar i från tårna(enligt mig) med att rätta/ säga åt mitt barn vad han ska/ska inte göra. Jag tappar mina känslor när han gör så och jag känner mig överkörd.
    Vad är era åsikter?

• Svar på tråden Ska bonusförälder uppfostra?
  • Anonym (U)
    Anonym (Tilda) skrev 2019-04-11 17:16:49 följande:

Du har rätt i det första du skriver..

Det andra är en fin linje kan jag känna.Enligt honom själv så tycker han att det är vad som behövs att man är tydlig och sätter konsekvens med en gång för att barnet ska veta vad som gäller.

Vad tycker barnet? Vad har de för relation annars?

Som flera andra har skrivit det krävs en trygg och kärleksfull relation mellan bonusbarn och bonusförälder för att det ska fungera att bonusföräldern deltar i uppfostran också.

Annars kan det gå riktigt dåligt. Och kan även skada din relation med ditt barn.
  • Anonym (Tilda)
    Anonym (U) skrev 2019-04-11 17:24:35 följande:
    Vad tycker barnet? Vad har de för relation annars?

Som flera andra har skrivit det krävs en trygg och kärleksfull relation mellan bonusbarn och bonusförälder för att det ska fungera att bonusföräldern deltar i uppfostran också.

Annars kan det gå riktigt dåligt. Och kan även skada din relation med ditt barn.
    För det mesta gillar mitt barn honom ändå. Ibland kan han säga att han tycker att han är jobbig.
    De har gjort mycket ihop under åren och min sambo har alltid varit engagerad i honom och säger själv att han ser honom som sin egen son och vill hans allra bästa.
    Anonym (U) skrev 2019-04-11 16:45:13 följande:
    Att ryta till / behandla någon orättvist är ingen uppfostran.

Problemet verkar mer att din sambo behandlar ditt barn illa , inte att han deltar i barnets uppfostran.
    Du har rätt i det första du skriver..

Det andra är en fin linje kan jag känna.Enligt honom själv så tycker han att det är vad som behövs att man är tydlig och sätter konsekvens med en gång för att barnet ska veta vad som gäller.
  • Pope Joan II
    Anonym (Tilda) skrev 2019-04-11 17:13:34 följande:

anonym jorå: Jo vi kan diskutera om honom och vi gör det ofta. Även lugnt och beskedligt, vi är ändå överens om mycket(även om det inte låter så)
    Och han har sagt många gånger att han ska låta mig sköta det men som sagt han "glömmer" bort det då och då. Han blir tokig när min son inte lyssnar på mig. 

Så han ska försvara dig mot din egen son? Han fattar inte att ni har en livslång relation som håller för att din son ibland inte lyssnar på dig och för mycket mer än så? 

Rubbat.

Jag tycker att varje förälder som låter sina barn bo ihop med en människa som inte behandlar dem väl sviker barnen. Varför vill du utsätta din son för någon som blir tokig över något han inte ens behöver involvera sig i? Varför ska din partner alls ha några åsikter om interaktionen mellan dig och din son?
  • Anonym (Tilda)
    Pope Joan II skrev 2019-04-11 17:56:23 följande:
    Så han ska försvara dig mot din egen son? Han fattar inte att ni har en livslång relation som håller för att din son ibland inte lyssnar på dig och för mycket mer än så? 

Rubbat.

Jag tycker att varje förälder som låter sina barn bo ihop med en människa som inte behandlar dem väl sviker barnen. Varför vill du utsätta din son för någon som blir tokig över något han inte ens behöver involvera sig i? Varför ska din partner alls ha några åsikter om interaktionen mellan dig och din son?
    Han gör det för han ser hur trött jag blir och för att han känner sig delaktig
    Nej som jag skrivit så har jag förklarat detta för honom men han erkänner att han gör fel som ibland går tillbaks i det gamla.
    Vill såklart inte utsätta min son för något.Han har ju lovat att bättre sig, och ibland blir jag osäker på om det är jag som är överdrivet känslig och reagerar mer på det än min son. Sen är det inte så lätt att bara ge upp allt då vi också har ett gemensamt barn. Det är därför vi nu går på familjerådgiving.
  • ventilera mera
    Anonym (Tilda) skrev 2019-04-10 17:55:51 följande:
    Faktiskt skönt med någon som verkligen kan relatera till min situation! Tack för du skrev.Tänker så likt dig. Hur känner du inför framtiden? Jag har alltid varit så säker på min relation med min sambo, men blir situationen ohållbar med mitt barn och sambo så har jag ju inte så mycket val. Vilket gör mig både ledsen och frustrerad. Älskar ju min sambo i grund och botten men när det blir sådana här konflikter så tar det tyvärr på mina känslor för honom."
    Det är lite samma hos mig. Igår diskuterade jag en sak med nioåringen, och han var inte helt nöjd när han gick till sitt rum och stängde väl dörren lite för hårt - med betoning på LITE, för det var verkligen inget att bekymra sig över. Det var liksom snäppet över tyst, men på ett bestämt sätt. 
    En sån sak som inte ens är värd att kommentera helt enkelt. 
    Jag gick in på toaletten och tänkte inte mer på det, varpå jag hör dörren till barnens rum ryckas upp och min sambo fråga, ganska fränt, om det "VERKLIGEN var nödvändigt!?".
    Jag kände mig bara trött. "Men bara ge FAN nån gång..." liksom.

Det verkar vara samma sorts relation hos er som hos oss. De gillar honom och saknar honom när han är bortrest, de har känt honom i fem-sex år nu och har en fin relation. Han engagerar sig och de gör saker ihop. Men att envist hävda att man "faktiskt BRUKAR äta hamburgare med kniv och gaffel!" och tycka att jag då ska ändra min inställning (som är att vissa saker äter man si och vissa saker är helt okej att äta så.) är ju en klassisk "VÄLJ striderna, vissa tjafsar man bara inte om!". Tagga ner kanske...? Det gör ju att de tycker att han är jobbig och att det är tråkigt att han måste slå ner på "allt" de säger och gör. 

Minst en och upp till två-tre konflikter på en dag skulle vi kunna undvika om han skulle kliva ner ett par steg på kravtrappan.

Och jag gissar att du tänker ungefär som jag, hur länge orkar man?
  • Pope Joan II
    Anonym (Tilda) skrev 2019-04-11 18:45:21 följande:
    Han gör det för han ser hur trött jag blir och för att han känner sig delaktig
    Nej som jag skrivit så har jag förklarat detta för honom men han erkänner att han gör fel som ibland går tillbaks i det gamla.
    Vill såklart inte utsätta min son för något.Han har ju lovat att bättre sig, och ibland blir jag osäker på om det är jag som är överdrivet känslig och reagerar mer på det än min son. Sen är det inte så lätt att bara ge upp allt då vi också har ett gemensamt barn. Det är därför vi nu går på familjerådgiving.
    Jag har ännu aldrig läst en tråd med den här problemställningen där föräldern har överdrivit. Gemensamt för er alla verkar snarare vara att ni underdrivet betydelsen av vad era partners håller på med, och det gör ni för att ni vill vara tillsammans med dem. Tyvärr blir det på bekostnad av era barn. Sådant som du och "ventilera mera" beskriver urholkar barns självförtroende, självkänsla och deras förtroende för vuxenvärlden inklusive för deras föräldrar. 

Det brukar för övrigt inte bli bra för det eller de gemensamma barnen heller. När andra skiljs ut och särbehandlas negativt så gör det saker även med de inte blir mer positivt bemötta. De påverkas och det inte i en särskilt gynnsam riktning. 
    ventilera mera skrev 2019-04-12 12:50:27 följande:
    Det är lite samma hos mig. Igår diskuterade jag en sak med nioåringen, och han var inte helt nöjd när han gick till sitt rum och stängde väl dörren lite för hårt - med betoning på LITE, för det var verkligen inget att bekymra sig över. Det var liksom snäppet över tyst, men på ett bestämt sätt. 
    Jag gick in på toaletten och tänkte inte mer på det, varpå jag hör dörren till barnens rum ryckas upp och min sambo fråga, ganska fränt, om det "VERKLIGEN var nödvändigt!?".

Det verkar vara samma sorts relation hos er som hos oss. De gillar honom och saknar honom när han är bortrest, de har känt honom i fem-sex år nu och har en fin relation. Han engagerar sig och de gör saker ihop. Men att envist hävda att man "faktiskt BRUKAR äta hamburgare med kniv och gaffel!" och tycka att jag då ska ändra min inställning (som är att vissa saker äter man si och vissa saker är helt okej att äta så.) är ju en klassisk "VÄLJ striderna, vissa tjafsar man bara inte om!". Tagga ner kanske...? Det gör ju att de tycker att han är jobbig och att det är tråkigt att han måste slå ner på "allt" de säger och gör. 

Minst en och upp till två-tre konflikter på en dag skulle vi kunna undvika om han skulle kliva ner ett par steg på kravtrappan.

Sa du inte till honom? Står du inte på ditt barns sida när han blir orättvist behandlad?
  • Anonym (Tilda)

Ja det här känns mycket väl igen. Kunde varit min sambo! Har ni övervägt familjerådgivining? Du kan ändå vara glad över att ni inte har ett gemensamt barn.
    Nej hur mycket chans ska man ge det.. jag funderar redan nu vart vi ska flytta då jag inte kommer att ha råd att bo kvar. Det medför så otroligt mycket en seperation.
  • Anonym (Tilda)
    Pope Joan II skrev 2019-04-12 14:53:33 följande:
    Jag har ännu aldrig läst en tråd med den här problemställningen där föräldern har överdrivit. Gemensamt för er alla verkar snarare vara att ni underdrivet betydelsen av vad era partners håller på med, och det gör ni för att ni vill vara tillsammans med dem. Tyvärr blir det på bekostnad av era barn. Sådant som du och "ventilera mera" beskriver urholkar barns självförtroende, självkänsla och deras förtroende för vuxenvärlden inklusive för deras föräldrar. 

Det brukar för övrigt inte bli bra för det eller de gemensamma barnen heller. När andra skiljs ut och särbehandlas negativt så gör det saker även med de inte blir mer positivt bemötta. De påverkas och det inte i en särskilt gynnsam riktning. 

Sa du inte till honom? Står du inte på ditt barns sida när han blir orättvist behandlad?
    Underdriver tror jag inte att jag gör, jag är väldigt vaksam och en riktigt tigermamma. Min son är viktigast. Hade han uttryckt att han mår dåligt av att bo med honom så skulle jag flytta på en gång. Familjerådgivarna verkar inte heller tycka det är så allvarligt som du tycker, och där har vi berättat allt.
  • Pope Joan II
    Anonym (Tilda) skrev 2019-04-12 15:10:13 följande:
    Underdriver tror jag inte att jag gör, jag är väldigt vaksam och en riktigt tigermamma. Min son är viktigast. Hade han uttryckt att han mår dåligt av att bo med honom så skulle jag flytta på en gång. Familjerådgivarna verkar inte heller tycka det är så allvarligt som du tycker, och där har vi berättat allt.
    Om du berättat samma där som du gjort här och de inte tycker att det är så allvarligt så har de inte ett godtagbart barnfokus. 
  • Anonym (-)
    Han ska låta dig ta dom tuffa bitarna MEN du ska också ta dom tuffa bitarna  och inte ge en miljon chanser så det verkar som ni båda gör fel
  • dsgfdf
    Anonym (Tilda) skrev 2019-04-12 15:04:57 följande:
    Ja det här känns mycket väl igen. Kunde varit min sambo! Har ni övervägt familjerådgivining? Du kan ändå vara glad över att ni inte har ett gemensamt barn.
    Nej hur mycket chans ska man ge det.. jag funderar redan nu vart vi ska flytta då jag inte kommer att ha råd att bo kvar. Det medför så otroligt mycket en seperation.
    så du vill egentligen flytta men stannar kvar pga av ekonomin? är inte det otroligt fult och falskt mot din (snart fd) sambo?

det han gör är nog irriterande men det du gör är ju faktiskt värre

• ventilera mera
    Pope Joan II skrev 2019-04-12 14:53:33 följande:

Det brukar för övrigt inte bli bra för det eller de gemensamma barnen heller. När andra skiljs ut och särbehandlas negativt så gör det saker även med de inte blir mer positivt bemötta. De påverkas och det inte i en särskilt gynnsam riktning. Sa du inte till honom? Står du inte på ditt barns sida när han blir orättvist behandlad?

Självklart gör jag det. Varje gång.
  • Anonym (Tilda)
    dsgfdf skrev 2019-04-12 17:12:32 följande:
    så du vill egentligen flytta men stannar kvar pga av ekonomin? är inte det otroligt fult och falskt mot din (snart fd) sambo?

det han gör är nog irriterande men det du gör är ju faktiskt värre
    Nej egentligen vill jag inte flytta. Men jag kanske är tvungen någon dag om det inte fungerar mellan min sambo och son. Mitt hjärta brister kan jag säga isf så det har ingenting med falskhet att göra. Men jag antar inte du kan förstå den känslan att inte veta hur man ska ha ekonomisk möjlighet även om man är i en svår situation och inte har så mycket val
  • Pope Joan II
    ventilera mera skrev 2019-04-13 02:07:49 följande:
    Självklart gör jag det. Varje gång.
    Synd bara att du fortsätter svika dina barn genom att stanna med någon som beter sig mot dem på ett sätt som gör att du måste gå emellan. Varje gång. 
    Anonym (Tilda) skrev 2019-04-13 07:46:24 följande:
    Nej egentligen vill jag inte flytta. Men jag kanske är tvungen någon dag om det inte fungerar mellan min sambo och son. Mitt hjärta brister kan jag säga isf så det har ingenting med falskhet att göra. Men jag antar inte du kan förstå den känslan att inte veta hur man ska ha ekonomisk möjlighet även om man är i en svår situation och inte har så mycket val
    Har du ingen egen ekonomi alls? Kan inte betala en hyra? 
  • Anonym (Tilda)
    Pope Joan II skrev 2019-04-13 08:54:26 följande:
    Synd bara att du fortsätter svika dina barn genom att stanna med någon som beter sig mot dem på ett sätt som gör att du måste gå emellan. Varje gång. 
    Anonym (Tilda) skrev 2019-04-13 07:46:24 följande:
    Har du ingen egen ekonomi alls? Kan inte betala en hyra? 
    Kan inte betala för en tre-rumslägenhet som vi minst skulle behöva. Nej ingen ekonomi att hurra för pga av jag är deltidssjukskriven och arbetslös.
  • Pope Joan II
    Anonym (Tilda) skrev 2019-04-13 09:03:10 följande:
    Kan inte betala för en tre-rumslägenhet som vi minst skulle behöva. Nej ingen ekonomi att hurra för pga av jag är deltidssjukskriven och arbetslös.
    Jag skulle säga att det är bättre för dina barn - framför allt din son från tidigare föhållande - att bo i en mindre lägenhet där de inte utsätts för den sortens behandling som du beskrivit här än det är att bo större tillsammans med någon som kontinuerligt är orättvis och domderande. 
  • Anonym (labolina)
    Anonym (Tilda) skrev 2019-04-11 16:33:38 följande:

Är de ensamma hemma så får han såklart göra det.

Men problemet är kanske snarare att vi ser olika på när han beter sig dåligt. Jag förstår inte alls ibland varför han ryter ifrån då jag kanske har tyckt det var en bagatell.

Hade inte du tyckt det var jobbigt om du tyckte din sambo behandla ditt barn orättvist eller överdrivet strängt för situationen?

Problemet verkar inte vara att han deltar i uppfostran utan att han reagerar i affekt istället för genomtänkt och att han lägger sig i när du uppfostrar. Han undergräver ju din auktoritet om han lägger sig i oombett och kör över dig. Dessutom ska man inte uppfostra i affekt för då börjar det ju likna misshandel. Man har rätt att bli arg och irriterad (jag som mamma blir det ofta) men man ska inte börja straffa, skälla etc i affekt.

Tycker verkligen att din sambo och sonen ska fortsätta med egentid med kul aktiviteter just nu för att stärka banden. Det är själva grunden i alla relationer och särskilt om man ska uppfostra. Sedan ska du sätta ner foten och kräva att han slutar reagera i affekt. Om han ska delta i uppfostran så MÅSTE det vara genomtänkt och planerat på förhand. Det är okej att han är strängare än dig men det måste vara förankrat hos barnet och ske UTAN att tappa kontrollen och gorma.
  • Anonym (Tilda)
    Anonym (labolina) skrev 2019-04-13 11:27:05 följande:
    Problemet verkar inte vara att han deltar i uppfostran utan att han reagerar i affekt istället för genomtänkt och att han lägger sig i när du uppfostrar. Han undergräver ju din auktoritet om han lägger sig i oombett och kör över dig. Dessutom ska man inte uppfostra i affekt för då börjar det ju likna misshandel. Man har rätt att bli arg och irriterad (jag som mamma blir det ofta) men man ska inte börja straffa, skälla etc i affekt.

Tycker verkligen att din sambo och sonen ska fortsätta med egentid med kul aktiviteter just nu för att stärka banden. Det är själva grunden i alla relationer och särskilt om man ska uppfostra. Sedan ska du sätta ner foten och kräva att han slutar reagera i affekt. Om han ska delta i uppfostran så MÅSTE det vara genomtänkt och planerat på förhand. Det är okej att han är strängare än dig men det måste vara förankrat hos barnet och ske UTAN att tappa kontrollen och gorma.
    Klokt inlägg och jag håller med.
  • Anonym (Gör jag fel?)

Jag är flera resor strängare än vad min sambo är mot hennes barn. Hon kämpar och försöker få dem att lyssna eller uppföra sig med pedagogiska och kloka ord. Jättebra tänk att ge kärlek, kärlek och mer kärlek så kommer foökvettet uta sig självt till slut. Men när barnen är monster, skiter fullständigt i vad deras mamma säger och stör grannar med brist på respekt och väsnas, stampar i golvet och skriker eller sjunger, trummar högljutt. Så ryter jag till. Kort i kanske bara en halvsekund och ser förbannad ut. Jag älskar ungarna men när det går för långt och inget annat hjälper så har jag aldrig sett något mer effektivt än på riktigt skarpt avbryta beteendet så att barnen förstår allvaret i hur fel det faktiskt är. Jag rör inte barnen, jag säger inte fula eller elaka saker och jag ältar inte i det efteråt.

Min sambo tycker inte om det och jag lägger mig inte i uppfostran på annat sätt, utan håller mig till egna tankar att de inte brås på mig iallafall. Men jag ska behöva leva med barnen så då ska de uppföra sig och lyssna på sin mor.

• ventilera mera
    Pope Joan II skrev 2019-04-13 08:54:26 följande:

Synd bara att du fortsätter svika dina barn genom att stanna med någon som beter sig mot dem på ett sätt som gör att du måste gå emellan. Varje gång. Har du ingen egen ekonomi alls? Kan inte betala en hyra? 

Fast det gör jag inte. Mina barn har det bra, oavsett vad du tror du kan dra för slutsatser baserat på några meningar du läst på ett forum.
Svar på tråden Ska bonusförälder uppfostra?