• 123Anonymtjej

Min kille har stränga föräldrar

Hej hej, alla tankar är välkomna sålänge dom inte är allt för hatiska. Iallafall, både jag och min kille bor fortfarande hemma då jag är 17 och han är 18, allt funkar allmänt bra i vårt förhållande men det finns en sak som jag kan tycka blir jobbigt ibland, och det är hans stränga föräldrar. Missförstå mig inte, jag älskar hans föräldrar, men de är väldigt noga med att vi inte sover över mer än två kvällar på raken och nåde oss ifall vi går det under en skolvecka. Jag älskar min pojkvän och jag vill vara med honom så ofta det går, vilket blir svårt då han har hockey minst 6 dagar i veckan + match, dessutom har både han och jag sökt deltidsjobb, vi kommer ju knappt kunna ses alls då tänker jag. Därför skulle det betyda så mycket ifall vi kunde slagga så ofta som möjligt så att vi iallafall får sova och mysa lite ihop. Men återigen, där har vi hans föräldrar som helst ser till så att det inte sker, såsom att de drar in hans csn eller ger honom någon bestraffning på annat sätt. Han är inte den som säger ifrån utan lyder helst, så finns det något jag kan göra? Eller är det verkligen inte min plats. Tacksam för svar!

• Svar på tråden Min kille har stränga föräldrar
  • GGN
    123Anonymtjej skrev 2019-03-19 23:58:47 följande:

Det har inte jag koll på, men det är inte det viktiga. Hallååå trodde att det var jag som skulle ställa en fråga som ni andra kunde svara på inte tvärt om ;)

Det är visst viktigt, om han föräldrar inte är riktigt friska...
  • GGN
    Anonym (Mamma till 3) skrev 2019-03-20 05:16:59 följande:

Bor han hemma kan De be om hyres/matpengar från studiemedlet.

Och bor man hemma när man är 18såfår man rätta sig efter föräldrarnas regler.

Nej, de har ännu försörjningsplikt.
  • Anonym (Mamma till 3)
    GGN skrev 2019-03-20 07:41:48 följande:

Nej, de har ännu försörjningsplikt.

Försörjningsplikt har man såklart.

Man har också ett ansvar som förälder att lära sina barn att göra rätt för sig.

Börjar de jobba på somrar så är det rimligt att de betalar en slant för att lära sig att det kostar att leva
  • sextiotalist
    123Anonymtjej skrev 2019-03-19 21:51:28 följande:
    Ja herregud det förstår jag verkligen! Sen vårt förhållande tog en början har jag alltid varit så stöttande som jag bara kan, står alltid och hejar på honom på hans matcher och jag är verkligen hans nr 1 fan. Samma sak med skolan, ser alltid till så att han kommer i tid och hjälper honom mer än gärna med plugget. Har alltid stöttat honom och kommer alltid stötta honom i både skola och hockey, och jag vet inte hur mer jag kan visa det.
    Se till att han kommer i tid? Nja, jag hade nog smålett om sonens flickvän hade klämt fram något sådant.

Som förälder som hade en 18-åring för några år sedan.

Ja, vi tillät inte övernattning under veckodagarna, skolan gick före flickvän. När det gäller studiebidraget, hade han haft ett så dyrt intresse, då hade han fått bidra med detta. Jag betalade mina egna ridlektioner i den åldern.
  • Anonym (Syrran)
    123Anonymtjej skrev 2019-03-19 21:51:28 följande:
    Ja herregud det förstår jag verkligen! Sen vårt förhållande tog en början har jag alltid varit så stöttande som jag bara kan, står alltid och hejar på honom på hans matcher och jag är verkligen hans nr 1 fan. Samma sak med skolan, ser alltid till så att han kommer i tid och hjälper honom mer än gärna med plugget. Har alltid stöttat honom och kommer alltid stötta honom i både skola och hockey, och jag vet inte hur mer jag kan visa det.
    Det gör mig lite ledsen att läsa detta, du är 17 år! Jättekul att du har en kille men låt inte det ta upp hela ditt liv. Se till att träffa dina vänner och ha ditt liv och sitt inte bara och vänta på honom. Stöttar han dig i nått? Du låter mer som hans mamma än hans flickvän... lite oroväckande. Ta ett kliv bakåt och tänk på hur ditt liv var innan du och denna kille blev tillsammans och jämför med nu. Vänner glöms ofta bort i situationer som dessa. Bara ett tips. 

Min bror spelar också hockey men är några år äldre än din kille och jag känner igen det till viss del i din situation. Även om min mamma inte hade fullt så strikta regler. Det kanske inte är jättekul att det jämt är övernattande gäster i ens eget hem vare sig för föräldrar eller eventuella syskon. Jag hade lite samma med min kille jag hade i din ålder, vi sov över nån gång ibland under vardagar men inte mer än så.

Dessutom så tar hockeyn mycket tid från föräldrarna med sin son, de tycker säkert också att det är kul att umgås med honom och försöker kanske göra det en del på vardagar. När diverse partners är hemma stänger de ofta in sig på rummet. De ser det kanske lite som sista året/åren med sin son hemmavarande, vad vet jag men försök förstå. 

Det kommer en annan tid för er snart. Ta det lugnt och respektera reglerna, på lov blir det kanske annorlunda? Det är en liten process. Många har varit där. Nu har du valt en kille som spelar hockey och då är det så att det tar mkt tid. Jag försökte ha en kk ett tag som spelade och han kunde endast ses fredagkvällar pga hockeyn, haha blev inget av det. 
  • GGN
    Anonym (Mamma till 3) skrev 2019-03-20 07:59:33 följande:

Försörjningsplikt har man såklart.

Man har också ett ansvar som förälder att lära sina barn att göra rätt för sig.

Börjar de jobba på somrar så är det rimligt att de betalar en slant för att lära sig att det kostar att leva

Ja, har de lön är det ju en jäkla skillnad!
  • 123Anonymtjej
    Anonym (ace) skrev 2019-03-20 04:04:59 följande:

Jag förstår inte hur det funkar med studiebidraget, det betalas ju in på hans eget konto?

I övrigt tycker jag föräldrarna har helt rätt, inga övernattningar på skolnätter/arbetsnättr, jag hade sagt inte innan match heller. Föräldrarnas jobb, oavsett om han är 8 eller 18 är att värna om sonens bästa, och det är som någon skrev tidigare 1-skolan 2-hockey.

Hans sexliv ligger nog ganska långt ner på deras prioriteringslista.

Varför ska du se till att han kommer till skolan?

Vad har du för hobbies och sysselsättningar förutom att hänga efter pojkvännen?

Han gör ju samma sak gör mig, vi ser ju efter varandra liksom. Han är verkligen världens finaste kille, när vi väl sovit på vardagarna har han alltid fixat frukost och ser till att jag inte blir sen.

Jag har väl ingen egen sport typ, utan jag träffar mina vänner och vi shoppar, går och tar fika, går på fester. Men sen jag och min pojkvän blev tillsammans har han följt med på de senaste festerna och även träffat mina kompisar några gånger.
  • 123Anonymtjej
    Egon den stora skrev 2019-03-20 07:08:42 följande:

I bland behöver man veta lite mer för att förstå helheten.

Om ni sköter allt annat som ni ska så släpper dom kanske på det med tiden. Om inte annat så lär han ju snart flytta.

Hur bra är han på hockey? Pratar vi elit så borde han väl redan få en hel del i ersättning därifrån så studie bidraget inte är så stor del i det hela?

Nej vi hoppas på elit efter sommaren! :)
  • sextiotalist

Och en sak till, det du tar upp är ingen extrem stränghet. Och vad du kan göra, ingenting. Du får acceptera att du endast är 17 år, väldigt ung och oerfaren och lär dig nu att det finns många, lika bra sätt, att vara förälder.

De har ett sätt som fungerar i deras familj, för att få deras vardag att fungera, ni har ett sätt hemma hos er som fungerar i er familj och får er vardag att fungera.

Vi har varit allt annat än stränga, men just övernattningar, det har inte fått förekomma under skolveckor när sonen  har haft flickvän, om det inte varit något speciellt. Ekonomin är också något de troligen tagit ett beslut som är det bästa för just den familjen. Hockey är dyrt och det är inte alltid så att föräldrarna har obegränsade med resurser och kan ha andra utgifter och prioriteringar som du inte har den minsta aning om (och kanske inte heller din pojkvän)

• 123Anonymtjej
    Anonym (Syrran) skrev 2019-03-20 08:21:12 följande:

Det gör mig lite ledsen att läsa detta, du är 17 år! Jättekul att du har en kille men låt inte det ta upp hela ditt liv. Se till att träffa dina vänner och ha ditt liv och sitt inte bara och vänta på honom. Stöttar han dig i nått? Du låter mer som hans mamma än hans flickvän... lite oroväckande. Ta ett kliv bakåt och tänk på hur ditt liv var innan du och denna kille blev tillsammans och jämför med nu. Vänner glöms ofta bort i situationer som dessa. Bara ett tips. 

Min bror spelar också hockey men är några år äldre än din kille och jag känner igen det till viss del i din situation. Även om min mamma inte hade fullt så strikta regler. Det kanske inte är jättekul att det jämt är övernattande gäster i ens eget hem vare sig för föräldrar eller eventuella syskon. Jag hade lite samma med min kille jag hade i din ålder, vi sov över nån gång ibland under vardagar men inte mer än så.

Dessutom så tar hockeyn mycket tid från föräldrarna med sin son, de tycker säkert också att det är kul att umgås med honom och försöker kanske göra det en del på vardagar. När diverse partners är hemma stänger de ofta in sig på rummet. De ser det kanske lite som sista året/åren med sin son hemmavarande, vad vet jag men försök förstå. 

Det kommer en annan tid för er snart. Ta det lugnt och respektera reglerna, på lov blir det kanske annorlunda? Det är en liten process. Många har varit där. Nu har du valt en kille som spelar hockey och då är det så att det tar mkt tid. Jag försökte ha en kk ett tag som spelade och han kunde endast ses fredagkvällar pga hockeyn, haha blev inget av det. 

Oj jag har inte riktigt tänkt på att det kan ta upp mitt liv, vilket det kanske är påväg att göra. Min pojkvän tar ju alltid hand om mig med så därför känns vi som ett så bra team. Det är klart att han också stöttar mig i skolan, kompisdrama och vad som än blir jobbigt.

Mina vänner träffar jag jämt, har till och med träffat dom med honom några gånger. Dock kanske jag inte är den som alltid tar initiativet till att träffas. Och när jag väl inte har något att göra sätter jag mig i badkaret och lyssnar på musik :) Så jag skulle inte säga att jag inte har något liv direkt, jag är nog bara väldigt fokuserad på min pojkvän just nu.

Jag har ju förstås frågat honom om vad han och hans föräldrar brukar göra tillsammans och då säger han ingenting, han låser bara in sig på rummet som vanligt tydligen. Och jag har verkligen gjort mitt bästa för att kunna få till nån slags relation till hans föräldrar, sitter ofta i flera timmar och kollar matcher med min killes mamma, trots att hon går iväg från mig ibland haha.

Men du har nog rätt, jag kanske bara behöver backa och respektera hur det är tillsvidare, iallafall tills han flyttar hemifrån! :)
  • 123Anonymtjej
    sextiotalist skrev 2019-03-20 09:32:03 följande:

Och en sak till, det du tar upp är ingen extrem stränghet. Och vad du kan göra, ingenting. Du får acceptera att du endast är 17 år, väldigt ung och oerfaren och lär dig nu att det finns många, lika bra sätt, att vara förälder.

De har ett sätt som fungerar i deras familj, för att få deras vardag att fungera, ni har ett sätt hemma hos er som fungerar i er familj och får er vardag att fungera.

Vi har varit allt annat än stränga, men just övernattningar, det har inte fått förekomma under skolveckor när sonen  har haft flickvän, om det inte varit något speciellt. Ekonomin är också något de troligen tagit ett beslut som är det bästa för just den familjen. Hockey är dyrt och det är inte alltid så att föräldrarna har obegränsade med resurser och kan ha andra utgifter och prioriteringar som du inte har den minsta aning om (och kanske inte heller din pojkvän)

Du har nog rätt, vem är jag att komma och peta i deras relationer. Jag ser bara att alla mina vänner i förhållande inprincip är sambos och min mamma skulle vara helt lugn ifall vi sov varje kväll, sålänge hon fick lite kvalitetstid med mig ibland. Därför har jag väl haft svårt att förstå deras perspektiv. Men om jag nu vill vara med denna kille är det väl bara min plats som flickvän att försöka vara förstående.
  • cosinus

Mitt 17-åriga jag hade förstått dig till 100 %. Jag sov ofta över hos min pojkvän i den åldern även om det var skola dagen efter. Men helt ärligt så blir sömnen lidande av att knöla ner sig 2 i en lite för liten säng speciellt som sova inte nödvändigtvis är det första man gör heller.

Mitt 40+ jag förstår helt klart föräldrarna. Tränar man så mycket behöver man sova och man behöver tid för skolan och med 6 hockeyträningar i veckan och skola så blir det väldigt lite fritid över - trist för dig men sant.

Så länge han bor hemma så blir det ju deras regler. Ska de förändras så måste han ta den diskussionen. Ligg lågt terminen ut säger jag, se hur eran relation utvecklas i sommar när ni förhoppningsvis har mer tid och kan sova över hos varandra lite mer och så får ni väl ev se över en förändring till hösten men går han fortfarande gymnasiet i höst så är väl risken att de tycker reglerna ska bestå.

• Anonym (i)

Det är föräldrarnas hem och du kan inte bli sambo med din kille så länge han bor hos sina föräldrar.  Det är därför folk flyttar hemifrån för att leva sina egna liv.
    Jag tycker du sover över väldigt mycket där. Jag skulle inte vilja ha övernattande gäst så ofta hemma hos mig.

• Anonym (Lo)

Jag hade heller inte låtit mitt barn ha övernattningar mer än max nån gång i veckan. I den åldern känns det inte vettigt att ha så intensiva relationer att man måste sovs tillsammans jämt.

• Anonym (lärare och förälder)

Hos oss var vi en 17-årig kille. Han och hans tjej sover inte över hos varann på skoldagar. Det tycker varken vi eller hennes föräldrar. Vi är inte alls några stränga föräldrar, helt vanliga "svenssons" och hennes också.
    Vi har yngre barn också som går och lägger sig ca kl 21 och alla går upp 06.30 för att gå till skolan. Då är det tempo och full rulle som gäller så då orkar vi inte ha en extra gäst hemma. Fullt rimligt tycker vi. 
    Sonen har inte ens sagt att han vill något annat, utan de är själva ok med detta. Om det är studiedag kan det hända att de sover hos varann, om det funkar. Annars är det helger + lov som gäller. På loven kan de sova hos varann alla dagar i veckan. 

• Anonym (lärare och förälder)

Kan tillägga att vår son och flickvännen har inga sådana tidskrävande intressen som hockey, så visst förstår jag det är svårt få tid, men det handlar inte om hans föräldrar, det handlar ju om hockeyn. 
    Vår son + flickvän ses nästan alltid ett par timmar på vardagar efter skolan. 

• Egon den stora
    123Anonymtjej skrev 2019-03-20 09:24:37 följande:

Nej vi hoppas på elit efter sommaren! :)

Då är det ju bara att avvakta och vänta om ni är seriösa i er relation.
Svar på tråden Min kille har stränga föräldrar