• Anonym (TS)

Körförbud av läkare?

I helgen fick jag ett krampanfall. Aldrig fått det tidigare och det var ganska rejält. Ambulans tillkallades. Efter undersökningar och utfrågningar på sjukhuset antar man att det berodde på en ny medicin jag började med dagen innan. Inga tecken på att det skulle vara epilepsi. Läkaren på akuten sa att neurologen utfärdade ett 1 mån långt körförbud för mig. Har inte träffat neurologen. Läkaren sa att det bara blev 1 mån och inte 3 mån då de är ganska övertygade om att det beror på medicinen (och den kommer jag aldrig ta igen)

Är det någon som vet hur detta fungerar? Registreras detta någonstans? Hur vet jag exakt vilka datum det handlar om?

Jag förstår det inte riktigt då de är säkra på att det är medicinen och jag tar inte den mer. Varför jag inte får köra?

Bor på landet, är mammaledig med 2 små. Detta är förödande för mig/oss.

Någon som vet hur sånt här funkar?

• Svar på tråden Körförbud av läkare?
  • Anonym (asdf)
    Tiina87 skrev 2019-03-19 23:15:55 följande:

Och även de får till att leva.

Nä de lever rätt panka och miserabla liv. Dessutom på bekostnad av skattebetalarna.
  • Anonym (Hepp)

Jag fick körkortet indraget efter ett krampanfall för många år sedan (oxå medicinutlöst) i 6veckor. Jag fick snällt promenera överallt. Hade ingen cykel. Och mannen hade inget körkort.

För några år sedan fick jag nytt anfall och då hade jag precis stigit ur bilen med dottern med mig. Jag tackar fortfarande en högre makt att jag inte körde när det hönde. Kände hela vägen att nått inte stod rätt till men jag visste inte vad det var, så jag stannade när jag kom av motorvägen. När ambulansen hämtade mig fick jag veta att det var pga hjärtat. Det pumpade inte syre till hjärnan. Det är så lätt hänt!

• Tiina87
    Anonym (asdf) skrev 2019-03-20 06:52:54 följande:

Nä de lever rätt panka och miserabla liv. Dessutom på bekostnad av skattebetalarna.

Och ändå får de till att leva sitt liv.
  • legomum
    Anonym (Hepp) skrev 2019-03-20 08:06:46 följande:

Jag fick körkortet indraget efter ett krampanfall för många år sedan (oxå medicinutlöst) i 6veckor. Jag fick snällt promenera överallt. Hade ingen cykel. Och mannen hade inget körkort.

För några år sedan fick jag nytt anfall och då hade jag precis stigit ur bilen med dottern med mig. Jag tackar fortfarande en högre makt att jag inte körde när det hönde. Kände hela vägen att nått inte stod rätt till men jag visste inte vad det var, så jag stannade när jag kom av motorvägen. När ambulansen hämtade mig fick jag veta att det var pga hjärtat. Det pumpade inte syre till hjärnan. Det är så lätt hänt!

Vilken tur i oturen att anfallet kom precis när du hade parkerat. Fy vad läskigt och traumatiskt både för dig och dotter.
    Skönt att det löste sig med allt (antar att hjärtat fixades rätt omgående).

Ts det kanske känns så just nu men det är inte end of the world. Det är några veckor vi talar om.
    Skulle det bli något som kräver att du akut måste köra så antingen om taxi är uteslutet eller cykel inte fungerar så kan du faktiskt sätta dig i bilen.
    Jag tror ingen som sitter här och svarat skulle strunta i att sätta sig i bilen om det var något som en akut behövde se till.

Annars kanske du kan ansöka om tillfällig färdtjänst? (någon som vet hur det fungerar kanske kan svara)

• Tiina87
    legomum skrev 2019-03-20 23:07:54 följande:

Vilken tur i oturen att anfallet kom precis när du hade parkerat. Fy vad läskigt och traumatiskt både för dig och dotter.

Skönt att det löste sig med allt (antar att hjärtat fixades rätt omgående).

Ts det kanske känns så just nu men det är inte end of the world. Det är några veckor vi talar om.

Skulle det bli något som kräver att du akut måste köra så antingen om taxi är uteslutet eller cykel inte fungerar så kan du faktiskt sätta dig i bilen.

Jag tror ingen som sitter här och svarat skulle strunta i att sätta sig i bilen om det var något som en akut behövde se till.

Annars kanske du kan ansöka om tillfällig färdtjänst? (någon som vet hur det fungerar kanske kan svara)

Färdtjänst, om än tillfällig får man inte för att man har körförbud.
  • Anonym (Trötter)
    Tiina87 skrev 2019-03-20 08:36:57 följande:
    Och ändå får de till att leva sitt liv.
    Alla lever bevisligen sitt liv tills dess att man dör. Människor i Jemen lever också sitt liv, förhoppningsvis utan att beklaga sig för något så att du inte blir upprörd.
  • Tiina87
    Anonym (Trötter) skrev 2019-03-21 17:56:19 följande:

Alla lever bevisligen sitt liv tills dess att man dör. Människor i Jemen lever också sitt liv, förhoppningsvis utan att beklaga sig för något så att du inte blir upprörd.

Upprörd? Varför skulle jag bli upprörd över hur folk lever sitt liv?
  • legomum
    Tiina87 skrev 2019-03-21 17:32:39 följande:
    Färdtjänst, om än tillfällig får man inte för att man har körförbud.
    Nä men ts hade väl något som kunde likna ett ep anfall så eftersom hon är småbarnsförälder ute i landsbygden (?) så kanske det kan ordnas.

Så inte pga att hon fått körförbud utan pga sjukdom
  • Tiina87
    legomum skrev 2019-03-21 19:05:23 följande:

Nä men ts hade väl något som kunde likna ett ep anfall så eftersom hon är småbarnsförälder ute i landsbygden (?) så kanske det kan ordnas.

Man kan få förtjänst till jobbet vid ex bryter ben men troligen inte i ts fall. Kanske om hon hade jobbat.
  • Anonym (TS)
    Sharper skrev 2019-03-19 15:44:41 följande:

Jag förstår din känsla. Bor på landet, finns ingen kollektivtrafik. Varannan vecka är min man borta 04.30-18 i snitt (oftast längre) och varannan vecka 04.30-16 (senast). Han har ca 1-2 timmar enkel resväg till jobbet. Det är 1 mil till barnens förskola och ca 2 mil från förskolan till jobbet för min del. Jag hade självklart inte heller satt mig i bilen och kört men det känns ändå jobbigt om man inte skulle få köra bil.

Tack! Ja detta gör mig ledsen av flera anledningar. Känner mig låst. Och precis som du skriver kommer jag givetvis inte köra men jag anser att jag har rätt att tycka detta är jobbigt. Just nu är det dock så att jag ådrog mig en skada i fallet. En skada som gör att jag inte kan ta hand om barnen själv. Så maken är hemma, vilket underlättar rejält.

Och de som snackar om att ha en plan B - allvarligt talat. Då skulle inte en jäkel kunna bo på landet. Att vi båda har körkort och två bilar var ju en förutsättning för att kunna bo här. Skulle någon av oss av någon anledning förlora körkortet permanent så hade vi fått flytta.
  • uhsumkat
    legomum skrev 2019-03-21 19:05:23 följande:

Det tar en evig tid att utreda om färdtjänst så det är inget som bara ordnas från en dag till en annan utan man får räkna med 2-3 månader. 
  • Anonym (asdf)
    Anonym (TS) skrev 2019-03-22 15:31:48 följande:

Tack! Ja detta gör mig ledsen av flera anledningar. Känner mig låst. Och precis som du skriver kommer jag givetvis inte köra men jag anser att jag har rätt att tycka detta är jobbigt. Just nu är det dock så att jag ådrog mig en skada i fallet. En skada som gör att jag inte kan ta hand om barnen själv. Så maken är hemma, vilket underlättar rejält.

Och de som snackar om att ha en plan B - allvarligt talat. Då skulle inte en jäkel kunna bo på landet. Att vi båda har körkort och två bilar var ju en förutsättning för att kunna bo här. Skulle någon av oss av någon anledning förlora körkortet permanent så hade vi fått flytta.

Skulle du våga köra om det inte handlade om förbud utan bara en rekommendation från läkaren?
  • Anonym (TS)
    Anonym (asdf) skrev 2019-03-22 17:21:02 följande:

Skulle du våga köra om det inte handlade om förbud utan bara en rekommendation från läkaren?

Nej inte just nu. Måste landa lite i det som hände. Med största sannolikhet är ju medicinen borta ur kroppen nu men hade jag fått bestämma själv så kanske jag hade väntat en vecka till eller så. Jag blev rejält skrämd helt enkelt.

Sen finns det ju inga garantier för någon. Vem som helst kan få ett krampanfall, stroke, hjärtinfarkt o.s.v. Jag har blivit mer medveten om min dödlighet på nåt sätt. Främst är jag rädd för att köra med mina barn igen. Är t.o.m rädd för att vara ensam med dem :( Detta anfall kom helt utan förvarning. Eller maken såg på mig att nåt var konstigt typ 5-10 sekunder innan det hände. Men jag har inget minne av att jag märkte nåt.

Sen tror jag att det kan vara farligt att vara ifrån bilkörning för länge för jag bygger upp en rädsla.
  • legomum
    uhsumkat skrev 2019-03-22 16:39:48 följande:
    Det tar en evig tid att utreda om färdtjänst så det är inget som bara ordnas från en dag till en annan utan man får räkna med 2-3 månader. 
    inte riktigt min erfarenhet men ok
Svar på tråden Körförbud av läkare?