• erikaABC

Tror du på Gud?

Tror du på Gud?
    Skriv gärna en kommentar också.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tror du på Gud?
  • erikaABC
    Aniiee skrev 2019-03-10 20:10:49 följande:
    Det finns ett fåtal små undersökningar/studier som visar på att det finns en genetisk komponent i gudstro.

Jag skrev det dock mest på skämt.
    ok, låter spännande. Man undrar ju om det stämmer?
  • Anonym (fj)
    Anna1234 skrev 2019-03-10 21:43:09 följande:
    Nja, du får nog bestämma dig. Har bönerna någon poäng eller inte? Gör de skillnad eller välsignar gud oavsett om du ber eller inte?

Att en människa fysiskt finns för mig kan jag acceptera och tycka är fint och väldigt konkret men det är ju inte vad böner är, de är ju väldigt abstrakta och godtyckliga.

Men det är lugnt, jag har faktiskt ännu inte fått ett ordentligt svar av någon kristen angående bönens makt så du kan släppa min fråga.
    jag tänker om bön: Det är ett samtal med Gud, jag får vara nära Gud, känna Guds kärlek och närvaro.
    Däremot kan jag inte få Gud att göra någonting genom min bön.
    Men jag kan känna mig stärkt genom bönen att försöka finnas tillhands för mina medmänniskor och hjälpa dem. Jag får Guds kärlek och försöker ge den vidare.
  • erikaABC
    flygrl skrev 2019-03-11 02:02:22 följande:
    Jag upplevar att Gud finns närvarande i mitt liv, att Han ser mig och lyssnar när jag talar med Honom. Sen så tror jag Gud finns till lika mycket för alla människor, att Han älskar alla.

Bönen alltså samtalet med Gud e viktig för mig liksom att regelbundet gå i kyrkan och delta i mässfirandet. Jag e katolik men också anhängare av La Regla Lucumi dvs va utomstående ofta kallar Santeria.

Mina föräldrar e afrolatinos alltså svarta från Latinamerika och La Regla Lucumi e som en sammansmältning av katolicism och den afrikanska religion våra förfäder tog med sig när dom kom som slavar från Afrika. Den har hjälpt mina förfäder överleva dom svåra tiderna i slaveri, gett hopp och mening så det sammanbinder mig med mina förfäder och min historia. Tron ger mening, hopp och kontinuitet till min tillvaro.

Jag tvingar den inte på nån annan och respekterar andras sätt och se på tillvaron MEN det här e min tro.
    Tack för din berättelse.
  • Johnnyorange

Jag tror absolut att det finns något högre än människan. Men jag tror inte på någon av religionerna. Det är otroligt mycket vi inte vet än. Men jag håller med om att vetenskapligt sätt så kan man inte bevisa guds existens.

Men det bästa är att vara både öppensinnad och skeptisk på samma gång.

• Iasse kongo

lasse tror på scania och volvo. De ä riktiga gudar dä.

surr surr surr surr, äh HÅLL KÄFTEN!
  • Anonym (Rationell)
    Anonym (Godfirst) skrev 2019-03-10 20:47:50 följande:
    Ja jag är fast förvissad om att det är en mening med att jag ber, som sagt, då öppnar det upp än mer för Gud att kunna beröra den personen.
    Nu har jag bett varje dag sedan trådstarten att Gud ska straffa Anonym(Godfirst). Har det hänt nåt? 
  • Anonym (Emma)
    Jag upplevar att Gud finns närvarande i mitt liv, att Han ser mig och lyssnar när jag talar med Honom. Sen så tror jag Gud finns till lika mycket för alla människor, att Han älskar alla.

Bönen alltså samtalet med Gud e viktig för mig liksom att regelbundet gå i kyrkan och delta i mässfirandet. Jag e katolik men också anhängare av La Regla Lucumi dvs va utomstående ofta kallar Santeria.

Mina föräldrar e afrolatinos alltså svarta från Latinamerika och La Regla Lucumi e som en sammansmältning av katolicism och den afrikanska religion våra förfäder tog med sig när dom kom som slavar från Afrika. Den har hjälpt mina förfäder överleva dom svåra tiderna i slaveri, gett hopp och mening så det sammanbinder mig med mina förfäder och min historia. Tron ger mening, hopp och kontinuitet till min tillvaro.

Jag tvingar den inte på nån annan och respekterar andras sätt och se på tillvaron MEN det här e min tro.
    Underbart svar. Hjärta
    Kram!
  • Anonym (2000-talet! Skärp er!)

Nej!

Som vuxen människa på 2000-talet tror jag varken på gud, spöken, tomtar eller troll.

• Anonym (2000-talet! Skärp er!)

Förresten så finns det för många gudar att välja på.

Jag tror på Lasse Bengtsson i Kil! Han känns trovärdig!

• Anonym (H)

Så bra skrivet
Svar på tråden Tror du på Gud?