• Mightmare

En fråga till er som har barn mellan 2-2,5 år

Hur bra ritar era barn? Tycker de om att rita? Är det streck? Cirkelklotter? Huvudfotingar? Säger de vad det föreställer? 

Berätta gärna om hur era barn ritar :) 

Mitt barn är 2 år och 4 mån och har bara ritat cirklar med ögon ett tag men idag kom det en cirkel med både ögon (prickar) och hår. Hon är inte så förtjust i att rita men har tyckt det varit lite roligare senaste månaden. Att färglägga tycker hon är roligare men det blir mest cirkelklotter om hon färglägger i en målarbok. När hon färglägger på ipaden så är hon noga med att färglägga hela områden och det kan bli fint och fantasifullt senaste månaden med många färger. Innan den här månaden så färglade hon alla områden på bilden med samma färg bara. 

Det är ganska sällsynt att hon säger vad hon ritar men ibland gör hon det. Men hon tycker det är kul att säga vad jag ska rita. 

• Svar på tråden En fråga till er som har barn mellan 2-2,5 år
  • Aliona

Min son är 2 år och 4 månader också. Rita/måla är inte hans favorit, men vi gör det ibland. Han drar jättefina, raka, paralella streck, och en del cirklar. Säger ibland vad det föreställer, men oftast inte. Jag brukar inte fråga heller, tycker att ritandet är mer att utforska färger och öva finmotoriken.

Huvudfotingen brukar väl inte komma förrän vid 3-4 år när de börjar använda handleden mer?

• Let it Rain

Son på 2 år och 4 mån. Han kluddar lite i målarboken bara. Talar inte alls ännu och kan inte säga vad något föreställer därför.

• Pimpinellan

Tendens till huvudfotingar. I vart fall mer än bara kludd. Cirklar, streck, typ ögon- även om det kan bli fem ögon. Förklarar alltid vad han ritat. Han är 2 år och 3 månader. Ritat länge och varje dag i stort sett.

• Mightmare

Vad kul att höra era svar :)

Pimpinellan - min dotter gör också fler än två ögon ibland ;D

Let it Rain - Om du frågar om det är något särskilt, kan han visa om det stämmer eller inte då? Min dotter är också sen språkligt men hon säger enstaka ord om sina teckningar ibland. Ofta är det då om jag frågar "Är det en häst?" kan hon svara typ "katt".

Aliona - När han säger vad det föreställer, vad brukar han rita då? Min dotter ritar mest djur, blommor och stjärnor. Just fiskar och sjöstjärnor är poppis nu.

• Mightmare

Vill era barn att ni ska rita också? Ganska ofta ritar hon typ något litet och ger sedan mig pennan och vill att jag ska rita med färgen hon valt. Ibland vill hon också bestämma vad jag ska rita.

• Pimpinellan

Här är det bara djur som gäller. Vi föräldrar ska rita alla möjliga och jag med min 3:a i betyg går rätt bet på gorillorna måste jag säga. Han ritar även nåt han kallar "guggle". Ingen aning vad det är. Skrattande Eftersom han pratar flytande sen länge är det nåt han hittat på. Men vi ska rita gubbar och gummor också och hus ibland. Första ritblocket är fullt med tigersvansar- läs: streck. Tiger- Nalle Puhs vän är favoritleksak och figur nämligen, men av nån anledning är svansen det viktigaste. Skrattande

• Meriall

Vad kul att andra också måste rita en massa. Min dotter är också inne på djur. Mest fiskar här också och ugglor. Får rita grön uggla, gul uggla, rosa uggla, blå fisk, svart fisk etc. Jag är verkligen inte duktig på att rita :P

Gorilla är som tur är "stor apa" så det slipper jag men sjöhästar kan vara lite tricky.

• Aliona

[quote=79490330][quote-nick]Mightmare skrev 2019-03-07 21:29:16 följande:

Aliona - När han säger vad det föreställer, vad brukar han rita då? Min dotter ritar mest djur, blommor och stjärnor. Just fiskar och sjöstjärnor är poppis nu.[/quote]

Det brukar faktiskt mest vara hans mammor som han säger att han ritar. Underbara unge!

• Meriall

Själv ritar hon mest cirklar eller typ "pac man"-liknande grejer med allt mellan 2-5 ögon. Gärna ett öga i pannan. Hår vid något tillfälle men absolut inga armar eller svansar eller sånt avancerat :)

Hon ritar ofta en blobb ovanför huvudet på djuren i målarböcker. När jag frågade vad det var så sade hon att det var en "etta". Hm.

Hon säger aldrig vad det är men kan svara om man frågar ibland. Är sen språkligt.

Hon gillar att rita men blir dock ofta irriterad att det blir fel och vill riva sönder/sudda ut och så ska jag rita om det. Känns inte så bra, vill ju att hon ska tycka om att rita utan att vara självkritisk.

• Meriall
    Aliona skrev 2019-03-07 21:49:42 följande:

[quote=79490330][quote-nick]Mightmare skrev 2019-03-07 21:29:16 följande:

Aliona - När han säger vad det föreställer, vad brukar han rita då? Min dotter ritar mest djur, blommor och stjärnor. Just fiskar och sjöstjärnor är poppis nu.

Det brukar faktiskt mest vara hans mammor som han säger att han ritar. Underbara unge![/quote]

Gulligt! :D
  • Let it Rain
    Mightmare skrev 2019-03-07 21:29:16 följande:

Vad kul att höra era svar :)

Pimpinellan - min dotter gör också fler än två ögon ibland ;D

Let it Rain - Om du frågar om det är något särskilt, kan han visa om det stämmer eller inte då? Min dotter är också sen språkligt men hon säger enstaka ord om sina teckningar ibland. Ofta är det då om jag frågar "Är det en häst?" kan hon svara typ "katt".

Nej, så utvecklad språkligt är han inte. Han säger endast 10 ord öht. Däremot kan jag fråga honom frågor och då antingen skakar han på huvudet eller nickar.
  • Jw83

Min 2,5 åring ritar mest bokstäver och siffror nu. Hon ritar första bokstaven för att symbolisera det hon vill rita. Exempelvis A och så säger hon: A som i apa. Huvudfotingar har jag inte sett ännu. Men hon ritade något långt med vingar och sa att det var en trollslända.

Men vår dotter är lite knäpp ;) Hon gör aldrig som man säger och vägrar följa några utvecklingskurvor. ( har aldrig stämt in på någon kurva)

Sonen ritade huvudfotingar vid 3,5 år och ritade gubbar med kropp vid 4. Bokstäver har han dock mindre koll på och kan bara 3-4 st.

• fluu

Då vill jag minnas att det mest handlade om kludd. Däremot kunde hon noga berätta om vad hon ritat och dessutom minnas det efter många veckor. Jag fattar inte hur hon lyckades med det, jag fick skriva fusklappar för att komma ihåg och inte verka helt borta

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden En fråga till er som har barn mellan 2-2,5 år