• inteheltperfekt

Biter sönder nappar - sluta?

Hej!

Vår dotter som snart blir 2 år har börjat bita sönder sina nappar. Antar att det är kindtänder på g eftersom att hon tuggar på det mesta. Vet inte hur länge det pågått men hon har bitit små hål i alla nappar hon har och vi har varit iväg och köpt nya. Hon fortsätter tugga och har snart bitit hål i sina nya också.. Känner att det inte funkar att vi ska hålla på och köpa nya varje vecka, så nu funderar vi på om det är dags att sluta i stället.. 

Någon som vart med om liknande?
    Har ni några tips? Bästa sättet att sluta?

• Svar på tråden Biter sönder nappar - sluta?
  • närkommertrean

Vår son på 2,5 år gjorde likadant. Vi började med att ta bort nappen dagtid så han bara fick ha den när han skulle sova. Efter det köpte vi Bamses nappbok som vi läste några gånger och pratade om att han är stor och inte behöver napp. Vi förberedde honom på att ta bort nappen och sen gjorde vi det. Vi sa att det inte fanns några nappar kvar eftersom han hade bitit sönder dem. Han ville inte ha napparna med små hål i utan slängde iväg dem så det gjorde det hela lite enklare. De två första kvällarna grät han efter nappen men inte alls så mycket/länge/hysteriskt som jag hade förberett mig på. Första vilan på förskolan frågade han också efter nappen men accepterade direkt när pedagogen sa att det inte fanns någon. Nu har det gått 3,5 veckor sedan vi tog bort napparna helt och han har lämnat dem till katterna på Skansen. Det har gått jättebra och mycket lättare än vad jag trodde!

• inteheltperfekt
    närkommertrean skrev 2019-03-05 23:00:18 följande:

Vår son på 2,5 år gjorde likadant. Vi började med att ta bort nappen dagtid så han bara fick ha den när han skulle sova. Efter det köpte vi Bamses nappbok som vi läste några gånger och pratade om att han är stor och inte behöver napp. Vi förberedde honom på att ta bort nappen och sen gjorde vi det. Vi sa att det inte fanns några nappar kvar eftersom han hade bitit sönder dem. Han ville inte ha napparna med små hål i utan slängde iväg dem så det gjorde det hela lite enklare. De två första kvällarna grät han efter nappen men inte alls så mycket/länge/hysteriskt som jag hade förberett mig på. Första vilan på förskolan frågade han också efter nappen men accepterade direkt när pedagogen sa att det inte fanns någon. Nu har det gått 3,5 veckor sedan vi tog bort napparna helt och han har lämnat dem till katterna på Skansen. Det har gått jättebra och mycket lättare än vad jag trodde!

Skönt att det gått så bra för er och tack för tips! Ska definitivt ge det ett försök:) 
  • Minis4567

Bara att sluta med nappen bums! Vår son tuggade också sönder sina nappar. Dels får de i sig luft när det blir små hål i nappen. Vilket leder till att de kan få ont i magen.

Vi slutade bara. Sonen hade snuttefilt och gosedjur istället. Var inget problem att bara ta bort nappen.

• Åttionio89

Min dotter gjorde samma och om ni inte är redo att sluta än så köp latexnappar! (Dom med brun napp) Dom går inte att bita sönder

• snurkelbufflan
    inteheltperfekt skrev 2019-03-05 21:22:52 följande:

Hej!

Vår dotter som snart blir 2 år har börjat bita sönder sina nappar. Antar att det är kindtänder på g eftersom att hon tuggar på det mesta. Vet inte hur länge det pågått men hon har bitit små hål i alla nappar hon har och vi har varit iväg och köpt nya. Hon fortsätter tugga och har snart bitit hål i sina nya också.. Känner att det inte funkar att vi ska hålla på och köpa nya varje vecka, så nu funderar vi på om det är dags att sluta i stället.. 

Någon som vart med om liknande?
    Har ni några tips? Bästa sättet att sluta?

Ja, det är definitivt hög tid att sluta med napp!
    Ett enormt slöseri för er också om hon ändå bara biter sönder dem.
    Ge henne knäckebröd att tugga på och släng alla napparna.
  • mammalovis

Vår dotter tuggade också sönder napparna. Vi påtalade för henne att det inte blev några nya nappar. Går alla sönder så är de slut. Dessutom hade hon dille på att gömma nappar, så till slut fick hon vara utan. Det gick väldigt bra. Hon hade väl typ 15 från början. Sedan har vi hittat nappar på de mest finurliga ställen långt senare ... Hon använder sin snuttefilt istället, så den har blivit luggsliten efter många års användning hemma.

Så förvarna så barnet är medvetet. Runt ett års ålder försvinner barnets sugbehov och vanan upprätthålls endast av föräldrar. 

• trollhona

Det är dags att sluta med napp ändå. Visa för banret att "nappen är sönder, måste slängas" och så köper ni inte fler. Till sist är de slut.

• inteheltperfekt

Hon har varit nappfri några dagar nu och det har gått bättre än väntat. Hon har frågat efter nappen några gånger men vi har sagt att den är trasig och det har funkat. Känns skönt:) 

Svar på tråden Biter sönder nappar - sluta?