• Anonym (wenddla)

Problem med bonusbarnet

Behöver tips och råd vad jag kan göra, har som rubriken lyder problem med mitt bonusbarn. Jag och min man har varit ett par i några år, vi har ett gemensamt barn på några månader samt bonusdottern ?A? som är hos oss varannan vecka.

Jag lärde känna ?A? när hon var tre,fyra år gammal och när jag tänker tillbaka har jag alltid tyckt hon varit uppkäftig och haft en tråkig personlighet men det har blivit värre med tiden.

Idag är hon 7,5 år och är ett extremt kaxigt och otrevligt barn. Finns inte många stunder som är trevliga med henne. Får hon inte exakt som hon vill eller om man råkar ställa en enligt henne dum fråga så kan hon skrika och vara riktigt otrevlig mot en. Det är inte bara hemma det varit bekymmer med henne utan även på skolan då hon inte kommer överens med varken klasskompisarna eller fröken då hon ofta är arg och uppkäftig, detta ledde till att hon vid några tillfällen fick prata med skolkuratorn.

Jag försöker verkligen att ha så trevliga stunder med henne som det går, genom att hitta på saker tillsammans som att laga mat ihop eller spela spel osv men tråkigt nog så tröttnar jag och orkar inte mer pga hennes tråkiga personlighet.

Jag har klarat av henne och stått ut men nu funkar det inte längre, den fruktansvärda ångesten jag känner varje dag när jag räknar ner att nu är det si och så få dagar kvar tills hon kommer hit osv. Får aldrig njuta när hon inte är här då jag bara tänker att snart så kommer hon hit med sin tråkiga jävla personlighet. Man märker även att mannens föräldrar tycker hon är besvärlig men ingen som vågar säga något.

Dessutom så jobbar min man konstiga arbetstider vilket leder till att jag varje morgon måste gå upp och väcka henne och fixa samt ta henne till skolan och hem samt aktiviteter oftast vilket betyder att jag spenderar mycket tid med henne.

Har även börjar störa mig på småsaker som jag egentligen inte annars skulle störa mig på hos någon.

Har pratat med mannen som inte ser detta som stort problem utan mer att jag ska tänka mer positivt när det gäller henne(?!!!!) och att vi får försöka säga till henne mer när hon är elak(tro mig vi har gjort det, men hon har ingen respekt för vuxna)

Vill verkligen inte behöva separera med min man pga henne. Vad kan jag göra? Någon som är/varit i samma sits?

• Svar på tråden Problem med bonusbarnet
  • Anonym (H)
    Anonym (Lysglimma) skrev 2019-03-03 18:48:02 följande:

Håller med Ess!

Jo ni är ju inte fridlysta direkt, ni små små egokvinnor som märkligt nog tvunget ska beblanda er med män vars barn ni inte alls vill ha i era liv. Ni borde fan inte avla på er själva när ni besitter så oerhört lite empatisk förmåga.
  • Anonym (Lysglimma)
    Anonym (H) skrev 2019-03-03 21:06:03 följande:

Jo ni är ju inte fridlysta direkt, ni små små egokvinnor som märkligt nog tvunget ska beblanda er med män vars barn ni inte alls vill ha i era liv. Ni borde fan inte avla på er själva när ni besitter så oerhört lite empatisk förmåga.

Hehe. Puss
  • Anonym (Emma)
    Anonym (H) skrev 2019-03-03 13:46:41 följande:

Alltså är så jävla trött på att läsa dina fientliga inlägg kring bonus/styvbarn. Du har noll förståelse eller erfarenhet i hur jävla JÄVLIGT det kan vara att som liten behöva splittra sin trygghet och helt plötsligt behöva leva under samma tak som en ragata som egentligen inte vill ha en där. DU har ett jävla val att INTE flytta in med någon annans barn. Det valet har aldrig barnen. Skärp dig och börja bete dig som en vuxen.. om det nu är det du är.

Ess är ett troll som funnits på FL i säkert 10 år minst och spridit galla över bonusbarn tillsammans med ett ?litet hov?.
  • Anonym (Lysglimma)

Det är väldigt många som har svårt för sina bonusbarn. Jag har själv undrat varför. Man kan inte älska alla. Föräldern ger sig också in i en relation och båda måste kompromissa även om den ena har barn.

Att ha styvbarn är inte lätt men visst är det skönt att det verkar fungera för en del. Har själv inga bekanta där det fungerar speciellt bra men det finns säkert. Det verkar ju så på detta forum.

Sen när man träffar en man vet man ju inte hur barnen är eller hur? Jag tyckte om den ena men den äldre var förfärlig. Klart man våndas över att spendera tid med en person man inte tycker om? Man behöver inte vara dum mot barnet för det. Och ja, jag tänker bli mer egoistisk i framtiden.

• Ess
    Anonym (Emma) skrev 2019-03-03 21:21:03 följande:

Ess är ett troll som funnits på FL i säkert 10 år minst och spridit galla över bonusbarn tillsammans med ett ?litet hov?.

Troll är jag inte, jag bara har icke PK åsikter om ett mycket litet antal personer, som inte förtjänat mer.
  • Bullimor
    Anonym (Emma) skrev 2019-03-03 21:21:03 följande:
    Känns allt lite förmätet att anonymt anklaga någon som använder sitt användarnamn när hon säger sin åsikt.

Och man är inte automatiskt ett troll för att man inte uppskattar sk bonusbarn, aka styvbarn.
  • Ess
    Anonym (H) skrev 2019-03-03 21:03:10 följande:

Men kära du. Jag har världens bästa föräldrar som alltid tagit hand om mig. Vad i helvete vet du om det? Att pappa var dum nog att falla för en idiot som likt dig gav sig fan på att hata sina bonusbarn var däremot mindre bra. Han kom på sitt misstag efter ett tag och skildes sig från henne då han märkte att hon var vidrigt elak mot oss.

Var du glad att din sambo/man är dum nog att inte inse att hans sambo/fru är ett jävla rövhål som inte lägger två fingrar i kors för att försöka ge något positivt till hans barn. Vidrigt.

Om du har världens bästa föräldrar, vad gnäller du då för?

Blev du illa omtyckt av sambon så hade du väl förtjänat det.......
  • Anonym (Emma)
    Bullimor skrev 2019-03-03 22:02:06 följande:

Känns allt lite förmätet att anonymt anklaga någon som använder sitt användarnamn när hon säger sin åsikt.

Och man är inte automatiskt ett troll för att man inte uppskattar sk bonusbarn, aka styvbarn.

Det är man definitivt när man sitter i drygt 10 år på samma forum och drar sitt eviga tugg om hemska bonusbarn och elaka biomammor på samma forum år ut och år in.
  • Bullimor
    Anonym (Emma) skrev 2019-03-03 22:03:59 följande:
    Det är man definitivt när man sitter i drygt 10 år på samma forum och drar sitt eviga tugg om hemska bonusbarn och elaka biomammor på samma forum år ut och år in.
    Då har du fel definition på troll.

Har du varit här i över tio år också eftersom du har sån koll?
  • Anonym (Ylvis)
    Anonym (H) skrev 2019-03-03 13:46:41 följande:

Alltså är så jävla trött på att läsa dina fientliga inlägg kring bonus/styvbarn. Du har noll förståelse eller erfarenhet i hur jävla JÄVLIGT det kan vara att som liten behöva splittra sin trygghet och helt plötsligt behöva leva under samma tak som en ragata som egentligen inte vill ha en där. DU har ett jävla val att INTE flytta in med någon annans barn. Det valet har aldrig barnen. Skärp dig och börja bete dig som en vuxen.. om det nu är det du är.

Det är förälderns ansvar att se till att ta hamd om sitt dess barn och inte sätta det i famnen på den nya partnern, och att den nya parrnern inte förväntas göra uppoffringar man enbart kan begära av en förälder eller farförälder. Sätter föräldern sitt barn i famnen på sin nya med förväntningar om att den ska ge lika mycket av sig själv, eller mer av sig själv än föräldern själv gör, då sliter man på relationen mellan barnet och den nya. För en del föräldrar tar det lång tid att fatta för så länge de själva får stå i centrum och erhålla all positiv uppmärksamhet ifrån både barn och partner så märker den inte att det börjar gå åt helvete mellan partnern och barnet. Det är ju liksom lite väntat att barnet ändå inte ska gilla pappas nya så det blir upp till pappas partner, som ju är den vuxna, att lösa det på egen hand.

Det jag just har beskrivit tycker jag är ett vanligt scenario även om det så klart inte gäller alla. Om det var så här hos dig så tror inte jag att du såg det. Du skulle nog inte tänka att det var din pappa som borde ta mer ansvar. Jag tror att det är lättare att tänka att den där jävla ragatan var roten till allt ont.

Bara en tanke. Jag har själv inte din erfarenhet så jag välkomnar det du vill berätta.
  • Anonym (Ylvis)

Till wenddla: din man måste sluta arbeta på konstiga tider de veckor han har sitt barn att ta hand om. Alternativt att hans dotter får gå på fritids lika konstiga tider. Onödigt att han ska säga att det räcker att du tänker positivt, han vet ju inte hur det är att vara du och ta hand om hans barn. Hon vill väl hellre vara med sin pappa än att vara barnvaktad av dig. Han borde inte utsätta er två för det här. Du är nybliven förstagångsmamma och har nog med det, du borde få tillfälle att njuta av det som går att njuta av med bebistiden och inte ägna den lilla energi du har över att hantera hans barn.

Svar på tråden Problem med bonusbarnet