Jag kan bara svara för mina egna upplevelser, ingen forskning.
Min brors bästa vän och hans tjej försökte i många år, Utredningar visade inget fel på någon av dem. De bekostade ivf själv för att slippa köa. Äggen fäste inte.
Efter åtta år av försök gick de isär, förhållandet höll inte för pressen och stressen i att inte kunna få barn, Min brors bästa vän är oerhört barnkär och har alltid velat ha barn.
Hans ex hittade en ny ganska snart. Inom ett år var hon gravid med honom, utan att de ens försökt. Nu har hon fyra barn.
Han tog lite längre tid på sig, letade inte men hittade en tjej ändå, i ett annat nordiskt land. Han flyttade dit. Idag har de tre barn. Alla tre har kommit nästan så snart de börjat försöka. Det första var ju utan försök, han trodde ju att han inte kunde få barn så de körde oskyddat. De andra planerade de för och de kom som sagt ganska snabbt.
Bonden jag hyrde bostad av förut och hans fru (som jag var nära vän med då) kunde inte heller få barn ihop trots försök, utredning och ivf via landstinget. Första äggen fäste, men det blev tidigt missfall. Övriga blev inget av alls.
De gjorde också slut efter ett antal år. Hon och jag tappade kontakten, men fick höra av bekanta till oss båda att hon har barn nu.
Bonden då? Jodå, han har ÅTTA ungar haha. Hans egna ord. Dä bara rassla te och så ble de så många. (Två tvillingpar) Han träffade en tjej med två egna barn så han tänkte att han kunde ju låna dem när han nu inte kunde få egna. Men som sagt, de körde utan skydd, för han kunde ju inte få några... 3 månader in i förhållandet var hon gravid och de gjorde ett försök att bo ihop. Och det gick ju bra. De har numer tio ungar tillsammans alltså... Kan säga att hans tjej, numera fru, inte jobbar utanför hemmet
Nu ska de inte ha fler för då räcker inte huset till. Kvinnans barn är vuxna nu och bor i egna hus på gården, deras äldsta gemensamma går på gymnasiet och de yngsta är dryga året.
Dessa två par utgör ju ingen säkerhet för att vissa inte är kompatibla med varandra. Man får tro vad man vill om det hela. Vetenskapen vet inte alltid allt. Min tro och åsikt, andra får gärna ha sin