• Helena94

Tar Socialen mina barn vid Utmattningsdeprission?

Hej alla allvetande föräldrar!

Nu till Frågan : Kan Socialen ta mina Barn pga UtmattngsDepressionen om jag söker hjälp?

Jag sköter Alltid mina barn (3 och 4 år) före mig själv, har alltid mat åt dom, rena kläder och förstås ingen psykisk eller fysisk misshandel MEN jag orkar/kan inte gå ut, leka, läsa alla böcker så ofta senaste 2-3 månaderna. 4-5 dagar i veckan blir det mest tv eller ipaden efter dagis, kan sjunga med dom och frågar alltid om dagen och diskuterar vid maten osv men ni förstår kanske hur jag menar? Har svårt att lösa konflikter mellan dem som annars inte varit så stora problem förut när huvudet inte "räcker till". Städar alltid det nödvändigaste som disk/byk/toa osv men allt annat blir nog bara 1, högst 2 ggr månaden nu just. Min sambo får sköta barnen ca 2 av 4-5 timmar av kvällarna senaste 2-3 månaderna när jag inte orkar, och det är jag tacksam för. Han förövrigt lagar mest bara mat till barnen när jag inte kan/orkar och släppt av/hämtat på dagis senaste 3 veckorna, sköter inga vardagsysslor och sen sitter han Bara på telefon/spelar om kvällarna fast han är själv med barnen och blir inget annat än irriterad när dom gör något eller vill läsa böcker med honom osv, dock Aldrig varit dum med barnen eller sagr dumma saker osv, "bara" ointresserad(Vi har pratat om detta utan förändringar och orkar för övrigt inte ta fajten nu just IGEN att han aldrig engagerar sig i annat än livsviktiga saker, när jag knappt orkar med mig själv vid tillfället)

Vi har även bråkat Två gånger ordentligt de senaste 3 månaderna och då blivit att vi ropat riktigt högt och intensivt åt varandra så barnen blivit rädda (inte ropat i barnen, utan åt varandra) detta skänns för j*vligt!! Jag har diskuterat med barnen efteråt och föklarat på de mest barnvänliga sättet jag kunnat utan att förlöjliga pappan osv.

Vet absolut att det finns föräldrar som har det Ännu svårare osv men jag mår verkligen inte bra vid tillfället och talat med psykolog 3 ggr nu också, men vågar inte säga hur pass dåligt jag mår pga rädd att någon ska få för sig att jag inte klarar av att ha mina barn hemma..

Har ni några tips osv och hur reagerar socialen på sådan situationer?

• Svar på tråden Tar Socialen mina barn vid Utmattningsdeprission?
  • Almina

På det du beskriver finns det inget som tyder på att soc skulle bedöma det som att barnen ska tas ifrån er.

Bor du alltså tillsammans med barnens pappa? För det låter mer som att han "hjälper till" med barnen än är en av två föräldrar. Vilket i sig såklart kan bidra till utmattning. Har ni funderat kring parterapi för att lösa era problem och hitta en bättre balans i familjen?

Vad har du för sysselsättning i nuläget? Är du sjukskriven? Eller vad menar du med att söka hjälp? Från soc? För de kan ju också vara ett stöd.

• lilagrodautanben

Nä kan aldrig tänka mig det. Jag var tvångsinlagd på psyket på isoleringen med psykoser och mina barn är hemma och mår fint. Visst det blev socanmälan men det la dom ner

• Helena94

Tack för svaret Almina!

Jo vi bor ihop och är sambos sedan 6 år tillbaka. Vi har provar parterapi efter att han gjorde slut för ca 2 år sedan (För En dag) och sedan ångrade sig????

Men då inget vi kände hjälpte oss, kan ju ev vara att prova igen men är skeptisk vid tillfället. Vi har istället försökt få 1 gång i månaden så vi fått vara helt ensamma en hel dag/kväll och då försökt talat egenom allt eller bara fått hotta på nåt kul, men tyvärr inte alltid funkat sådär jättebra.

Det där att söka hjälp menade jag att faktist våga diskutera med min psykolog hur dåligt jag egentligen mår vid tillfället.

Jobbar deltid och har eget företag som PT några gånger i veckan, nu har jag ju tyvärr varit tvungen att dra ner på tider när det helt enkelt inte har gått, även om jag är fullbokad ändå till hösten. Har även diskbråck som jag varit sjukskriven för. Jobbar även för ett stort företag med flera 100 anställda där jag har en hel del att göra i/ bestämma och har väldigt svårt att jag skulle våga komma ut och säga att jag har Utmattning, vilket cheferna där har väldigt svårt att förstå sig på om man säger så. Har börjat svimma på jobbet osv pga utmattningen men då skyllt på blodtrycket.(varit och kollat upp mig för köldkörtel, järn och blodtryck och allt visat sig vara bra)

• Helena94

Tack för svaret lilagrodautanben!

Hoppas att allt blir bättre för dig!<3

Har själv varit intagen som 15 åring vid självmordsförsök, men har haft Turen att komma Självmordstankarna före graviditeterna.

All styrka till dig!

• Meriall

Nej självklart inte. Det är ingen fara med det du skriver. Det kommer ses positivt att du söker hjälp.

Svar på tråden Tar Socialen mina barn vid Utmattningsdeprission?