• Magdaaa

Ettåring sover på mig :( tips och hjälp från trött mamma...

Hej!

Lång historia kort har vår nu ettåring alltid sovit med mig i sängen.

Försökt tagit tag i spjälsäng men gick aldrig och helt ärligt så var jag för trött och slut för att orka försöka.

Så pga trötthet.. då hon inte tog napp första 7 mån var jag hennes napp.. så sov hon med mig.

Men nu ORKAR jag verkligen inte mer. Jag är sååååå slut.

Vaknat oftast fler ggr per natt trots att hon ibland sover. Och är bara störd av att sova tillsammans..

Hon sover tom med mig på DAGEN i soffan. Vilket jag håller på bli tokig på, tar jättelång tid och somna, i vagnen blir hon alltid bara pigg och spjälsängen ser hon som en lekstation just nu.

Men min fråga är om nån har något bra tips för att kunna Få henne att vila där på dagen iallafall? Så man får nån timme själv då till att stöka på själv?

Eller är det nån idé att ens hålla på försöka med det, när börjar dom sova I vanlig barnsäng?

Känns som det är själva ?lyftet ? ner till spjälsängen som gör att hon blir tokig..

och hon brukar ?pilla? med mitt hår innan hon somnar vilket också är nåt dumt jag börjat med för det blir ju svårt när hon ligger där:(

Jättestruligt inlägg men behöver råd och tips nu för jag börjar bli helt utmattad.

Hon somnar även bara med mig och inte min sambo..

• Svar på tråden Ettåring sover på mig :( tips och hjälp från trött mamma...
  • Anonym (Anonym)

Har du provat babynest? Tänker att det ger en mer omhuldande känsla som kan inge trygghet hos barnet. 

Annars så verkar det rekommenderas det ju att natta även små barn i en egen spjälsäng. Men förstår om det inte fungerar. Finns massor av tips på internet om hur man ska hjälpa barnen att somna i egen säng. 

• mammalovis

Nu är hon ju så stor, men min lilla samsovare la jag på en handduk just för att kunna dra henne en bit ifrån mig för att kunna sträcka ut. Lite senare så la jag mig hos henne så att hon somnade för att sedan byta säng. De stod sida mot sida. 

Lilleman sover i sin säng, men utan mellanrum till min så jag kan sträcka ut handen och hitta snuttefilten och klappa lite på honom. Han är 3 år nu. Då vi bor litet och behövt närheten så har han fått vara kvar i sovrummet.

• Anonym (KU)

Det tar några dagar att vänja ett barn vid en ny vana. Samma sak med oss vuxna. Ta kommandot! Det är du som är vuxen, det är du som bestämmer hur ni ska sova. Kan låta hårt men en ettåring ska klara av att sova i spjälsäng, det är bara en vanesak!

Börja med att ta ur leksaker o nallar ur spjälsängen, köp en sovorm så det blir lite mer mysigt. Ställ sängen brevid din, dra ner rullgardinen och börja lägg henne där dagtid när hon är riktigt trött, stå ut med skriket men va nära hela tiden så hon känner sig trygg. Det kommer säkert bli skrik och protester i början men så fort hon förstår att du menar allvar så köper hon det. Det låter ohållbart som du har det nu, du måste få sova! Du fixar detta. Lycka till!

• sextiotalist
    Anonym (KU) skrev 2019-02-10 21:46:03 följande:

Det tar några dagar att vänja ett barn vid en ny vana. Samma sak med oss vuxna. Ta kommandot! Det är du som är vuxen, det är du som bestämmer hur ni ska sova. Kan låta hårt men en ettåring ska klara av att sova i spjälsäng, det är bara en vanesak!

Börja med att ta ur leksaker o nallar ur spjälsängen, köp en sovorm så det blir lite mer mysigt. Ställ sängen brevid din, dra ner rullgardinen och börja lägg henne där dagtid när hon är riktigt trött, stå ut med skriket men va nära hela tiden så hon känner sig trygg. Det kommer säkert bli skrik och protester i början men så fort hon förstår att du menar allvar så köper hon det. Det låter ohållbart som du har det nu, du måste få sova! Du fixar detta. Lycka till!

Eller så skippar man spjälsängen och köper en riktig säng i stället. En ettåring kan sova i en vanlig säng.

TS tipset med handduken verkar vara ett bra tips
  • Anonym (KU)
    sextiotalist skrev 2019-02-11 11:02:17 följande:

Eller så skippar man spjälsängen och köper en riktig säng i stället. En ettåring kan sova i en vanlig säng.

TS tipset med handduken verkar vara ett bra tips

Ja visst kan man det! Dock får man ju räkna med spring på nätterna då
  • Alexi

Vi lärde dottern somna i spjälsängen när hon var knappt ett år och innan dess hade hon somnat i vår famn. Det är inga problem, man måste bara bestämma sig och sen stå ut. Lägga ner, sitta tyst bredvid, stå ut och stå ut, plocka upp om hon blir ledsen, lugna, lägga ner igen osv. Så håller man på så tills de lär sig somna i sängen på egen hand. Då kan man så småningom börja gå ut men så länge det behövs sitter man tyst i en hörna på rummet (man kan sitta med en mobil eller så bara för att stå ut).

Samma sak är det ju att somna med pappan. Det handlar bara om att vänja henne. och er.  

Svar på tråden Ettåring sover på mig :( tips och hjälp från trött mamma...