• Jerkerp

Bonusförälder med krav på mina barn

Känner mej rätt trött och uppgiven just nu. Har precis haft ett gräl med min sambo, tillika bonusförälder till mina barn. Hen kräver att jag ska ställa större krav på min barn vad gäller städning av sina rum. Det hen kräver går rakt emot min egen filosofi kring barnen och deras rum. Min syn på det hela är att barnen (14 & 16) år styr över sina rum och ansvarar för städning osv. I mitt tycke funkar det bra, de städar emellanåt och ibland rycker jag in å gör det lite noggrannare. Dock har det aldrig varit frågan om någon sanitär olägenhet.

Dock, emellanåt ser deras rum rent bedrövliga ut, golvet fullt i kläder, skräp som inte hittat till papperskorgen, mm. Barnen har inga problem med det, jag har inga problem med det (även om det tidvis är bortom vad jag trivs med). Äldsta barnet protesterar nu och säger att hen vill ha hela ansvaret för sitt rum, hen säger också att hen tänker börja låsa sitt rum när hen inte är där (varannan vecka).

Min sambo accepterar inte detta och kräver att barnen ska hålla en struktur som sambon tycker är acceptabel. Jag föreslår att vi kan stänga dörrarna till barnens rum men det funkar inte. Nu har hen fått nog och säger att hen vill flytta och även avsluta vår relation, pga att jag inte går sambon till mötes i detta. Vad göra?

• Svar på tråden Bonusförälder med krav på mina barn
  • Jerkerp

Kruxet här är att jag och barnens andra förälder har samma upplägg med detta vilket medför att jag absolut inte känner för att ändra någonting.

• Anonym (Jill)
    FtS70 skrev 2019-02-07 13:15:51 följande:

Har sambon egna barn?

Hur är det relevant?
  • mammalovis
    Jerkerp skrev 2019-02-07 16:40:10 följande:
    Kruxet här är att jag och barnens andra förälder har samma upplägg med detta vilket medför att jag absolut inte känner för att ändra någonting.
    Men vill du inte ändra på något och din sambo inte ens känner sig lyssnad på eller har möjlighet i vad jag förstår påverka ert gemensamma hem, kan du ju inte heller klandra om h*n drar. Då får ju både du och barnen som ni vill och sambon kan hålla sin ordning i sitt eget hem.

Relationer kräver oftast kompromisser och kompromissar du hellre med ditt ex kan jag förstå din nya sambo.
  • Anonym (H)

Vad är orsaken till sambons krav? Tycker det är relevant för hur man ska hantera situationen.

• chrissepisse

Jag är som din sambo och accepterar inte att barnens rum ser ut som svinstior. För mig hade det varit en deal breaker med det stök du beskriver (kläder och skräp på golvet) och jag förstår om din sambo väljer att flytta. Med så pass olika syn på hur barnen ska sköta sina rum är det nog svårt att finna harmoni i en gemensam bostad. Vissa olikheter är svårare att leva med än andra.

• Ess

Minsta kravet på dem anser jag va att de städar sina rum innan de åker till den andra föräldern. Att de lämnar det snyggt mao.
    Lite rörigt är en sak, men slänger de skräp på golvet så ska det självklart plockas upp direkt. Vägrar de göra det så får du ts göra det åt dem. 
    Din sambo har lika mycket att säga till om som du har. Vill dina ungar svina ner och låsa sina dörrar så får de vänta med det tills de flyttar till eget.

• Anonym (Ordning och reda?)

Målet är väl att alla skall trivas i ett hem. Men jag tror också att det här är en ilska som byggts upp under lång tid.

Jag förstår er båda. Det är nog bra att du ger barnen eget ansvar men att leva med oreda kan också vara psykiskt dränerande för vissa. 

Dörren till barnens rum kan vara stängt om det blir jobbigt för sambon. 

Med egenbestämmande kommer också ansvar och beslut får konsekvenser. Om ditt barn vill börja låsa dörren när det inte är där på en vecka, och barnet glömmer en tallrik med mat inne på rummet som blir dåligt och börjar lukta. Vad gör du då? Då går du väl in antar jag men hur kommer barnet att reagera då? En del barn är ju väldigt ego och kan tycka att föräldrarna ska "s***a i vad den gör på sitt eget rum". 

Diskutera sådana saker i förväg. Hur kan barnet "förtjäna" att få låsa rummet? Skall du ha rätt till en extranyckel. Det måste du ju ha eftersom du som vuxen är ansvarig för lägeheten/boendet om det händer något inne på rummet (brand, vattenskada osv). Barn har inget konsekvenstänk.

Eftersom barnen inte betalar någon hyra och inte kan hållas formellt ansvariga så kan de inte få bestämma saker som kan ha negativ påverkan på bostaden i form av olycksrisk, sanering, skador osv.

Barnens rum skall inte få hållas i sådant skick att det påverkar sambons liv i resten av bostaden med tex dålig lukt eller extrajobb med mera tvätt eller disk som samlas på hög och sedan "dumpas" i köket en gång i veckan.

Om barnen vill ha kaos på sina rum så tycker jag att de inte skall ha rätt att lämna resterna av detta kaos i resten av lägenheten där din sambo vill ha ordning. Om barnen tex samlar på sig tallrikar under en vecka så ska de inte kunna lämna det i köket åt någon annan att ta hand om det. Då får de diska undan det/ställa det i diskmaskinen direkt de dagar de bestämmer sig för att "rensa" i rummet. Samma sak med smutstvätt. Då får de ha en egen tvättkorg. Om de bestämmer sig för att städa undan 5 minuter innan de ska ha besök eller ska iväg på något och därmed inte "hinner" så får väl privilegiet att tex kunna äta på rummet dras in tills de lär sig planera bättre.

• Anonym (kompromissa)

Nu har du valt att bli sambo så din man ska ju trivas lika mycket i ert hem som resten av familjen. 

Försök gå halvvägs och kom överens med dina barn om en lägsta nivå för hur deras rum får se ut. Och ställ som krav att när de åker till den andra föräldern så ska de lämna ett städat rum efter sig.

Jag tror inte att lite krav på ordning är negativt, tvärtom. Det ni som föräldrar lär dem nu har de med sig för resten av livet. 

• Anonym (Hmmmm....)
    Jerkerp skrev 2019-02-07 13:12:19 följande:

Känner mej rätt trött och uppgiven just nu. Har precis haft ett gräl med min sambo, tillika bonusförälder till mina barn. Hen kräver att jag ska ställa större krav på min barn vad gäller städning av sina rum. Det hen kräver går rakt emot min egen filosofi kring barnen och deras rum. Min syn på det hela är att barnen (14 & 16) år styr över sina rum och ansvarar för städning osv. I mitt tycke funkar det bra, de städar emellanåt och ibland rycker jag in å gör det lite noggrannare. Dock har det aldrig varit frågan om någon sanitär olägenhet.

Dock, emellanåt ser deras rum rent bedrövliga ut, golvet fullt i kläder, skräp som inte hittat till papperskorgen, mm. Barnen har inga problem med det, jag har inga problem med det (även om det tidvis är bortom vad jag trivs med). Äldsta barnet protesterar nu och säger att hen vill ha hela ansvaret för sitt rum, hen säger också att hen tänker börja låsa sitt rum när hen inte är där (varannan vecka).

Min sambo accepterar inte detta och kräver att barnen ska hålla en struktur som sambon tycker är acceptabel. Jag föreslår att vi kan stänga dörrarna till barnens rum men det funkar inte. Nu har hen fått nog och säger att hen vill flytta och även avsluta vår relation, pga att jag inte går sambon till mötes i detta. Vad göra?

Det är ert gemensamma hem. Ni ska tillsammans bestämma hur det ska se ut i ert hem och hur det ska se ut på dina barns rum.
  • Anonym (Hmmmm....)
    sextiotalist skrev 2019-02-07 13:42:44 följande:
    Och så vanligt hos tonåringar. Men jag är nog mer som TS, ser det inte som något större problem.
    Det är väl bra att tonåringar lär sig att göra rätt redan när de bor hemma. Då blir det lättare för dem när de flyttar hemifrån.
  • Anonym (Hmmmm....)
    chrissepisse skrev 2019-02-07 18:26:48 följande:

Jag är som din sambo och accepterar inte att barnens rum ser ut som svinstior. För mig hade det varit en deal breaker med det stök du beskriver (kläder och skräp på golvet) och jag förstår om din sambo väljer att flytta. Med så pass olika syn på hur barnen ska sköta sina rum är det nog svårt att finna harmoni i en gemensam bostad. Vissa olikheter är svårare att leva med än andra.

Sedan kan jag tänka mig att om barnens stökighet även spiller över i andra delar av huset. Jag har svårt att tro att någon som slänger kläder och andra saker hej vilt på sitt rum är ett under av ordning i resten av bostaden.
  • sextiotalist
    Anonym (Hmmmm....) skrev 2019-02-08 10:51:08 följande:

Det är väl bra att tonåringar lär sig att göra rätt redan när de bor hemma. Då blir det lättare för dem när de flyttar hemifrån.

Det har fungerat utmärkt för den stora majoriteten, måste nog säga att jag var lite orolig hur sambons äldre barn skulle fixa det. Men det gick utmärkt, lämnade sin mor och deras kaosrum och skötte sina hem utmärkt. Sonen har haft riktigt välstädat de gångerna vi har hälsat på.

De flesta av mina vänner var slarviga när de bodde hemma
  • Jerkerp

Hehe, fick ungefär lika många olika svar som antal svarande. Den enes paradis är den andres helvete. Hursomhelst, mina barn sköter sej ypperligt utanför sina rum, visst, ibland slarvas det lite här och där men hellre det än att drilla dem till perfektionism. 

Hursomhelst, detta slutade i att jag och sambon är överens om att barnen sköter sina rum själva och har den ordning de själva vill ha. 

Det perfekta kan bara rivas.

• Anonym (gul)

Låter bra att det slutade med att ni kom överens. Tror alla föräldrar oavset bio eller bonus blir trötta på städdisussionen. Vi låser min bonus rum när hen inte är hos oss men det beror på att lillsyskonen travade in ett par gånger och "lånade" grejer när den stora inte var där. Så vi löste det med att låsa.

Svar på tråden Bonusförälder med krav på mina barn