• Anibasbanibas

Sambos - kan jag kräva att huset säljs?

Hej. Jag och min sambo har köpt ett hus tillsammans för två år sen. Nu har vi börjat fundera på att gå ifrån varandra. Jag vet att jag inte har råd att köpa av honom huset men det har han. Dock så vill jag att vi båda flyttat härifrån, av rent själviska anledningar. Vi väntar även barn och jag kommer inte klara av att åka till vårt fd gemensamma hus, där alla våra gemensamma drömmar och planer gick i kras, för överlämning vid umgänge. Kan jag kräva att huset säljs om vi får ifrån varandra? Eller har han rätt att köpa av min del av lånet då han har möjlighet till det (vi äger 50/50).

• Svar på tråden Sambos - kan jag kräva att huset säljs?
  • Robert 832

Nej, det kan du inte. Du kan kräva din andel och hade han inte råd skulle huset behöva säljar men har han råd att köpa ut dig kan du inte kräva vad han ska göra med sin andel.

• Griseknoen35
    GGN skrev 2019-02-02 13:42:45 följande:
    Nja, det blir väl i så fall budgivning och TS får ut mer pengar?
    Blir inte budgivningar på alla hus som säljs och det finns ingen garanti att det blir budgivning på TS hus heller.
  • Amla07

[quote=79412672][quote-nick]Robert 832 skrev 2019-02-02 13:54:52 följande:[/quote-nick]Nej, det kan du inte. Du kan kräva din andel och hade han inte råd skulle huset behöva säljar men har han råd att köpa ut dig kan du inte kräva vad han ska göra med sin andel.[/

Korrekt!

• nirakanna2

Överlämning kan göras via förskola/fritids för att undvika känslor kring huset. Tänkvilken trygghet för barnen att få bo kvar halvtid!

• Pope Joan II

Tänk att det inte tycks finnas någon bortre gräns för hur barnsligt en del är villiga att bete sig. 

• Noname00
    Vad är det som talar för att det blir budgivning?
  • Noname00
    GGN skrev 2019-02-02 13:43:38 följande:
    Varför såg hen inte till att ha säkrat huset??
    Vem är hen?
  • GGN
    Noname00 skrev 2019-02-02 19:00:14 följande:

Vad är det som talar för att det blir budgivning?

Det måste givetvis inte bli det. Men OM det blir det kan TS tjäna en rejäl hacka. Det beror på var huset ligger med mera.

TS, jag håller med den som skrev att det kan vara väldigt bra för barnen att huset är kvar.
  • Persikaplommon
    GGN skrev 2019-02-02 13:43:38 följande:

Varför såg hen inte till att ha säkrat huset??

Om hen visste att hen 2 var en vidrig skithög skulle hen och hen har inte gift sig och skaffat barn.

Det är nog därför alla hen inte tänker på sånt.
  • AmericanMommy
    nirakanna2 skrev 2019-02-02 18:24:04 följande:

Överlämning kan göras via förskola/fritids för att undvika känslor kring huset. Tänkvilken trygghet för barnen att få bo kvar halvtid!

Det står i TS att hon väntar barn så för barnet gör det ingen skillnad om huset säljs.
  • nernu

Jo men jag uppfattade att det viktiga för ts var att han inte behåller huset.
  • GGN
    Persikaplommon skrev 2019-02-02 19:22:22 följande:

Om hen visste att hen 2 var en vidrig skithög skulle hen och hen har inte gift sig och skaffat barn.

Det är nog därför alla hen inte tänker på sånt.

Min man har säkrat sitt arv. Man vet aldrig.
  • Persikaplommon
    GGN skrev 2019-02-03 08:58:53 följande:

Min man har säkrat sitt arv. Man vet aldrig.

Det var jättebra. Men folk är ofta naiva och kära...

Jag tycker man ska absolut säkra just arv , släktgods mm.

Det gäller mer än pengar , utan att man vill att dessa ska gå till nästa generation.
  • Liam88

Började bråken för er i samband med att du blev gravid? Har ni barn sen innan?

Svar på tråden Sambos - kan jag kräva att huset säljs?