• tjocken

Hur säger man till någon att borsta tänderna!?

Hej! Som rubriken lyder, hur gör man?

Jag dejtar en kille som verkar vara världens snällaste! O såå fin o titta på!

Dock så sköter han inte sin munhygien och kan ibland lukta redigt illa! Absolut inget jag hade kunnat leva med men jag vill inte behöva avsluta detta pga det utan o ge det en chans? Hur kan jag säga det till honom på ett schysst sett!! Att han måste börja borsta tänderna, och gå på ett tandläkarbesök!

Snälla hjälp mig!

• Svar på tråden Hur säger man till någon att borsta tänderna!?
  • Anonym (...)

Jag har sagt som det är till min sambo. Att han har jättedålig andedräkt till exempel. Vägrar pussas om han inte borstar tänderna etc. det har blivit bättre men inte bra och jag lider varje gång han ler. Det är fruktansvärt att både äcklas och skämmas över hans vidriga tänder. Om killen åtgärdar det: fine. Om inte: dumpa. Jag har levt med världens äckligaste tänder hos mannen i 15 år och nu är jag på gränsen att lämna honom pga av det. Det är förödande för kärleken. Usch.

• tjocken
    Anonym (...) skrev 2019-01-31 12:24:41 följande:

Jag har sagt som det är till min sambo. Att han har jättedålig andedräkt till exempel. Vägrar pussas om han inte borstar tänderna etc. det har blivit bättre men inte bra och jag lider varje gång han ler. Det är fruktansvärt att både äcklas och skämmas över hans vidriga tänder. Om killen åtgärdar det: fine. Om inte: dumpa. Jag har levt med världens äckligaste tänder hos mannen i 15 år och nu är jag på gränsen att lämna honom pga av det. Det är förödande för kärleken. Usch.

Tack! Jag vet att jag måste säga något men jag vill inte att han ska bli ledsen lr sårad så hade velat få lite förslag på hur jag ska säga det!:/
  • Anonym (Emma)

Hej! Om jag vill säga nåt sånt till nån jag dejtar så brukar jag alltid ljuga lite och prata om mina tänder och tandläkaren först. På det viset så lättar man upp det lite. Du kan tex säga att du funderar på att boka tandläkartid snart för att det var ett tag sen. Fråga hur ofta han går till tandläkaren, du kan säga att du brukade slarva med tandborstningen men att du blivit bättre på det. Att du börjar med munskölj och tandtråd o att du fått bättre andedräkt. Fråga om han är noga, att det kanske är bra om han börjar använda munskölj så han slipper problem med tänderna och andedräktwn osv. :)

• Anonym (Maja)

Du kan kanske säga så här.

Jag träffade en trevlig tjej i dag som var tandläkare / tandsköterska / tandhygienist. Vi kom att prata om hur man sköter tänderna. Fick ett litet uppvaknande när hon berättade vad som händer på sikt om man inte är ordentlig med det. Hon berättade hemska historier om vad som kan hända man inte sköter sej ordentligt och sen hur lätt det är att undvika om man gör det. Vet du att bakterier kan sprida sej till hjärtat om man får en tandinfektion eller att man kan få blodförgiftning och att det alltid börjar med hål i tänderna.(en sanning med modifikation, men det kan vara bara att överdriva ). Det där vill jag inte att varken du eller jag ska råka ut för så nu har jag köpt lite grejer till oss. Jag är rädd om dej så hädanefter blir det gemensam tandvård tills vi lärt oss ordentligt.... och sen hiva upp lite nyinköpta tandborstar, tandtråd och Flux. Spela lite nojig och gör det tillsammans i början så kanske det sätter sej hos honom

• tjocken
    Anonym (Emma) skrev 2019-01-31 13:00:57 följande:

Hej! Om jag vill säga nåt sånt till nån jag dejtar så brukar jag alltid ljuga lite och prata om mina tänder och tandläkaren först. På det viset så lättar man upp det lite. Du kan tex säga att du funderar på att boka tandläkartid snart för att det var ett tag sen. Fråga hur ofta han går till tandläkaren, du kan säga att du brukade slarva med tandborstningen men att du blivit bättre på det. Att du börjar med munskölj och tandtråd o att du fått bättre andedräkt. Fråga om han är noga, att det kanske är bra om han börjar använda munskölj så han slipper problem med tänderna och andedräktwn osv. :)

Tack för tipset! Men måste man krångla till det? Det är ju uppenbart att han inte borstar dom, så kan än inte bara säga typ tycker om dig jätte mycket och tror verkligen på oss men om det ska funka i längden måste du börja borsta tänderna!!!! :)
  • tjocken
    Anonym (Maja) skrev 2019-01-31 13:01:02 följande:

Du kan kanske säga så här.

Jag träffade en trevlig tjej i dag som var tandläkare / tandsköterska / tandhygienist. Vi kom att prata om hur man sköter tänderna. Fick ett litet uppvaknande när hon berättade vad som händer på sikt om man inte är ordentlig med det. Hon berättade hemska historier om vad som kan hända man inte sköter sej ordentligt och sen hur lätt det är att undvika om man gör det. Vet du att bakterier kan sprida sej till hjärtat om man får en tandinfektion eller att man kan få blodförgiftning och att det alltid börjar med hål i tänderna.(en sanning med modifikation, men det kan vara bara att överdriva ). Det där vill jag inte att varken du eller jag ska råka ut för så nu har jag köpt lite grejer till oss. Jag är rädd om dej så hädanefter blir det gemensam tandvård tills vi lärt oss ordentligt.... och sen hiva upp lite nyinköpta tandborstar, tandtråd och Flux. Spela lite nojig och gör det tillsammans i början så kanske det sätter sej hos honom

Tack för tipset! Men måste man krångla till det? Det är ju uppenbart att han inte borstar dom, så kan än inte bara säga typ tycker om dig jätte mycket och tror verkligen på oss men om det ska funka i längden måste du börja borsta tänderna!!!! :)
  • Jonnynilsson

Ja eller istället för att som katten gå kring het gröt helt enkelt bara säga som det är!?

Bästa pojkvän!
    Om du inte börjar sköta din munhygien kan det aldrig bli något mellan oss. Börja med att borsta tänderna minst två gånger varje dag. Och inom en vecka boka tid till tandläkare/tandhygienist.

• JiPe

Vet du att han inte borstar tänderna? Om du vet det så kanske du kan säga på ett lite charmigt sätt typ: hallåå du får inte slarva med tandborstningen! Tänk på dina tänder ;)
    Tex om ni är tillsammans och du märker att han inte gör det på morgonen/ kvällen när du går och gör det. Så kanske du kan berätta att du är jättenoga med din tandborstning? Du kanske inte behöver nämna andedräkten då till att börja med?

• Anonym (D)

Jag dejtade en kille för något år sedan som heller inte borstade tänderna. Det är alltid svårt att veta hur man kan ta upp saker innan man känner varandra. Men jag började att demonstrativt säga "nu är jag färdig i badrummet så nu kan du borsta tänderna" varje gång jag hade gjort det. Det hjälpte lite. Efter ett tag vågade jag säga att han hade dålig andedräkt men formulerade det som oro för att något kunde vara fel "min kompis luktade så när hon hade en infektion" (helt sant). Det fick fart på honom.

• Liberté

Ibland kan personen med dålig andedräkt faktiskt ha någon sjukdom i munnen exempelvis svamp och inte riktigt vara medveten hur hemskt det luktar.

Enklast är helt enkelt att säga som det är. Att personen inte verkar vara frisk i munnen och primärt bör lägga mer resurser på att se till att tand/munhygien uppgraderas eller så blir det tandläkaren.

Dålig andedräkt är nog en av de mest avtändande sakerna som finns.

• Timedealer

Säg som det är. Man behöva inte vräka ur sig det på ett okänsligt sätt men sanningen är bättre eftersom det är relativt lätt att åtgärda i de allra flesta fall.

• Mint

Mitt ex skötte inte sina tänder för fem öre. Han struntade i att borsta tänderna samtidigt som han var ledsen för att han hade dåliga tänder. Men det blev liksom inte av, delvis för att han liksom inte hade någon styrsel på sina rutiner. Men också för att han var så jävla lat och totalt obenägen att förändra sig. Behöver jag nämna att han var dålig på att duscha också? Och att jag är otroligt lättad och glad att han är mitt ex?

För mig känns det alltså som en del i ett större mönster. Om en vuxen människa inte fixar något så basalt som att borsta tänder; vilka andra totalt grundläggande life skills har han missat? Personlig hygien? Räkningar? Normal artighet? Jag skulle dra öronen åt mig...

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-02-09 14:49:43 följande:

Så sant!

Mint skrev 2019-02-03 08:52:43 följande:

Mitt ex skötte inte sina tänder för fem öre. Han struntade i att borsta tänderna samtidigt som han var ledsen för att han hade dåliga tänder. Men det blev liksom inte av, delvis för att han liksom inte hade någon styrsel på sina rutiner. Men också för att han var så jävla lat och totalt obenägen att förändra sig. Behöver jag nämna att han var dålig på att duscha också? Och att jag är otroligt lättad och glad att han är mitt ex?

För mig känns det alltså som en del i ett större mönster. Om en vuxen människa inte fixar något så basalt som att borsta tänder; vilka andra totalt grundläggande life skills har han missat? Personlig hygien? Räkningar? Normal artighet? Jag skulle dra öronen åt mig...

Så sant!

Svar på tråden Hur säger man till någon att borsta tänderna!?