• Anonym (TS)

Upptäckt att sonens pappa tagit ut föräldradagar utan att ha varit med sonen.

Kom på nu några år senare att jag förmodligen borde fått pappans dagar när jag fick enskild vårdnad.

Jag har haft hand om sonen själv sedan han föddes. Pappan har haft sporadisk kontakt med honom sedan dess. Sonen är snart 7 år. Fick enskild vårdnad för två år sedan.

När jag loggar in på försäkringskassan finns det 0 dagar kvar. Det innebär att pappan borde ha tagit ut föräldraledigt när han inte varit med sonen. Vad gör man!?

En vän till mig har tagit hand om sonen när jag jobbade tills han började förskola. Från han var cirka nio månader till två år gammal. Måste varit under denna period pappan tagit ut dagar eftersom försäkringskassan annars borde ha upptäckt det?

Vad gör man?

• Svar på tråden Upptäckt att sonens pappa tagit ut föräldradagar utan att ha varit med sonen.
  • Anonym (Ringer)

Första steget är väl att ringa Försäkringskassan. Om de säger att pappan tog ut dagarna under denna tid så får du berätta hur läget var. Då kommer FK be pappan förklara sig och får de inget svar som de tror på så polisanmäls han för bedrägeri. Men då måste du ju också kunna bevisa att han inte varit med barnet förstås.

• Anonym (TS)
    Anonym (Ringer) skrev 2019-01-30 15:31:02 följande:

Första steget är väl att ringa Försäkringskassan. Om de säger att pappan tog ut dagarna under denna tid så får du berätta hur läget var. Då kommer FK be pappan förklara sig och får de inget svar som de tror på så polisanmäls han för bedrägeri. Men då måste du ju också kunna bevisa att han inte varit med barnet förstås.

Ok, får ta och göra det. Finns diverse vittnen som kan styrka att han inte varit med barnet. Sen finns det även dokumentation från både polis och socialtjänst om att han varit aktiv i missbruk under denna period och åren innan samt fram till idag.
Svar på tråden Upptäckt att sonens pappa tagit ut föräldradagar utan att ha varit med sonen.