• ninina

Gravid v 14 influensavaccin??

Blir kluven... bör jag ta influensavaccin eller inte? Är gravid i vecka 14 och de rekommenderar att ta vaccin efter vecka 16. Jag jobbar på förskola vilket gör att jag är väldigt utsatt för smittor.

Denna vecka 14 ska jag ta vaccin enligt planen men vet inte hur jag ska tänka... hört att man kan bli sjuk av själva sprutan med...

• Svar på tråden Gravid v 14 influensavaccin??
  • LeyasMamma

Ta sprutan, om du blir sjuk av den så är det bara en bråkdel av vad du hade blivit om du får influensan. Denna influensan som går i år är inte snäll. En kompis till mig är också tidigt gravid (v18) och hade inte hunnit ta sprutan innan hon blev smittad, hon blev inlagd på sjukhus med en temp på runt 41grader då alvedon inte hjälpte. Hon fick en broms-spruta och hade ändå feber i 8dygn i sträck. Sedan får man tänka att barnet får ett skydd också närmsta tiden efter förlossningen, det är väl en av dom stora anledningarna som jag tog sprutan då jag absolut inte vill ha en så liten som får en så elak influensa.

• ninina
    LeyasMamma skrev 2019-01-27 18:05:56 följande:

Ta sprutan, om du blir sjuk av den så är det bara en bråkdel av vad du hade blivit om du får influensan. Denna influensan som går i år är inte snäll. En kompis till mig är också tidigt gravid (v18) och hade inte hunnit ta sprutan innan hon blev smittad, hon blev inlagd på sjukhus med en temp på runt 41grader då alvedon inte hjälpte. Hon fick en broms-spruta och hade ändå feber i 8dygn i sträck. Sedan får man tänka att barnet får ett skydd också närmsta tiden efter förlossningen, det är väl en av dom stora anledningarna som jag tog sprutan då jag absolut inte vill ha en så liten som får en så elak influensa.

Oj det lät inte trevligt. Har alltid varit skeptisk till vaccin innan men har tänkt om nu som gravid, var väldigt sjuk ifjol i influnesa nämligen :/
  • babyväntar

Jag tog den förra veckan blev lite hängig en dag och fått förkylningssymtom bara :) skulle aldrig vilja uppleva influensan igen, hade det förra året och det var det värsta jag varit med om och veta att det är värre när man är gravid fick mig att få panik!

• babyväntar

Jag tog den förra veckan blev lite hängig en dag och fått förkylningssymtom bara :) skulle aldrig vilja uppleva influensan igen, hade det förra året och det var det värsta jag varit med om och veta att det är värre när man är gravid fick mig att få panik!

• ninina
    babyväntar skrev 2019-01-27 18:38:25 följande:

Vilken vecka är du i?
  • LeyasMamma
    ninina skrev 2019-01-27 18:13:17 följande:

Oj det lät inte trevligt. Har alltid varit skeptisk till vaccin innan men har tänkt om nu som gravid, var väldigt sjuk ifjol i influnesa nämligen :/

Jag tar inte vaccinen inte jag tillhör en riskgrupp, hade jag inte varit gravid hade jag ju inte tagit den :) men i år är jag glad att jag tog den då många jag känner åkt på den och blivit riktigt dåliga. Sen vet man ju ett den ger bebisen ett visst skydd första tiden och det var det starkaste argumentet för mig att ta den då jag är beräknad till 25/2 när toppen tros vara som värst. Jag fick lite feber efter min spruta men va tillbaka på jobbet efter 1 dygn :)
  • babyväntar
    ninina skrev 2019-01-27 19:00:43 följande:

Vilken vecka är du i?

Jag är i vecka 17+5 idag men tog den i 16+3 :)
  • Bebis201901

Jag tog den och mådde prima. Hade aldrig vågat riskera att inte ta den, influensan är nasty.

• syntharen

Jag tog vaccinet i november när jag var i v 29 eller nåt sånt. Skulle inte våga riskera att bli allvarligt sjuk som gravid. För snart 5 dagar sedan kom min dotter

Svar på tråden Gravid v 14 influensavaccin??