• Anonym (Vet inte vad jag skall göra nu)

Någon i samma sits ingen hjälp från Arbetsförmedlingen, blir av med aktivitetsstöd och utskriven!

Jag har gått i ett program ***, de startade ett projekt som jag var med i ett år, men projektet är nu slut och jag går fortfarande i ett program. Fast AF säger att de inte har något program för mig i den orten så nu blir jag av med min ersättning.
    Bara sådär!
    Jag har en kod hos AF pga diagnos, jag har även färdtjänst som gör att jag inte kan åka fler än 20 resor per månad. Och AF kan ej stå för färdtjänstresor, bara resor via kommunaltrafik och bil. 
    Så jag kan ju omöjligt ta mig till en annan ort för att gå i program.

Jag har frågat AF vad jag nu skall göra.
    De på AF anser att det är ett kommunbeslut, det finna inga jobb i kommunen så då kommer jag att bli utan ersättning.Hamnar på gatan.

VAD skall jag göra?? Det är inte mitt fel att det inte finns jobb!!??
    De anser att jag skall söka vilket jobb som helst då jag är berättigad lönestöd och god man. 

Men nu lämnar de över allt ansvar på mig att försöka lösa allt med jobb och praktik,jag har 3 mån på mig sen hamnar jag på gatan.
    Jag vill veta om någon annan hamnat i samma sits?
    Jag får ingen ersättning från FK då jag anses kunna jobba, så där har jag med blivit utskriven ifrån.
    Jag har inte tackat nej till jobb, utan det finns inga jobb som vill ta emot mig.

• Svar på tråden Någon i samma sits ingen hjälp från Arbetsförmedlingen, blir av med aktivitetsstöd och utskriven!

ingen som har tips på hur jag skall säga till AF?

Anonym (X) skrev 2019-01-25 09:16:41 följande:
    Ja, men vad är alternativet annars liksom?
    jag har två små barn med, detta var deras sparpengar. tråkigt att få använda upp dem
  • Ms H

[quote=79392289][quote-nick]Anonym (Vet inte vad jag skall göra nu) skrev 2019-01-25 09:17:37 följande:[/quote-nick]jag har två små barn med, detta var deras sparpengar. tråkigt att få använda upp dem[/

Om det defacto är barnens pengar, pengar de fått/har på eget konto, får du inte använda dem.

Vad är din jobb- och utbildningsbakgrund samt anledningen till att du inte jobbar för närvarande?

Ms H skrev 2019-01-25 09:20:36 följande:

[quote=79392289][quote-nick]Anonym (Vet inte vad jag skall göra nu) skrev 2019-01-25 09:17:37 följande:[/quote-nick]jag har två små barn med, detta var deras sparpengar. tråkigt att få använda upp dem[/

Om det defacto är barnens pengar, pengar de fått/har på eget konto, får du inte använda dem.

Vad är din jobb- och utbildningsbakgrund samt anledningen till att du inte jobbar för närvarande?

ok då är det lungt då. Hoppas jag med barnens pengar. Trodde de räknades som mina då jag själv satt in dom på deras konto och jag är deras mamma.

Jag har arbetat i butik innan jag fick barnen, senaste anställn 2011.
    Har fått göra utredning och fick diagnos då jag ej klarade av jobbet, gick på aktivitetsersättning (då jag är för ung för sjukersättning) blev utskriven från fk med argumentet, du får hitta ett anpassat arbete i hela arbetsmarknaden, så nu står jag här. Diagnos och inget jobb och inget från fk
  • Ms H
    Anonym (Vet inte vad jag skall göra nu) skrev 2019-01-25 09:29:29 följande:

ok då är det lungt då. Hoppas jag med barnens pengar. Trodde de räknades som mina då jag själv satt in dom på deras konto och jag är deras mamma.

Jag har arbetat i butik innan jag fick barnen, senaste anställn 2011.

Har fått göra utredning och fick diagnos då jag ej klarade av jobbet, gick på aktivitetsersättning (då jag är för ung för sjukersättning) blev utskriven från fk med argumentet, du får hitta ett anpassat arbete i hela arbetsmarknaden, så nu står jag här. Diagnos och inget jobb och inget från fk

Om du bedömer själv, skulle du klara att arbeta? Halvtid? Har du kontakt med läkare? Får du någon hjälp?
    Ms H skrev 2019-01-25 09:48:44 följande:
    Om du bedömer själv, skulle du klara att arbeta? Halvtid? Har du kontakt med läkare? Får du någon hjälp?
    Jag har rätt till stöd i arbetet så jag skall klara av en heltid, å en heltid skall jag söka
  • Ms H
    Anonym (Vet inte vad jag skall göra nu) skrev 2019-01-25 11:19:49 följande:

Jag har rätt till stöd i arbetet så jag skall klara av en heltid, å en heltid skall jag söka

Men vad skönt, då är du ju på G! Bra att du fått göra utredning och nu vet lite mer om dig själv och kan få stöd med det du behöver. Förhoppningsvis är det bara en kort tid nu då du behöver ekonomiskt stöd, inom kort är du säkert i arbetslivet igen.

Tips: kolla redan nu upp hur man gör för att söka resor till arbete, så att du har det klart när du blir erbjuden en tjänst.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Vet inte vad jag skall göra nu) skrev 2019-01-25 08:10:47 följande:
    Jag har gått i ett program ***, de startade ett projekt som jag var med i ett år, men projektet är nu slut och jag går fortfarande i ett program. Fast AF säger att de inte har något program för mig i den orten så nu blir jag av med min ersättning.
    Bara sådär!
    Jag har en kod hos AF pga diagnos, jag har även färdtjänst som gör att jag inte kan åka fler än 20 resor per månad. Och AF kan ej stå för färdtjänstresor, bara resor via kommunaltrafik och bil. 
    Så jag kan ju omöjligt ta mig till en annan ort för att gå i program.

Jag har frågat AF vad jag nu skall göra.
    De på AF anser att det är ett kommunbeslut, det finna inga jobb i kommunen så då kommer jag att bli utan ersättning.Hamnar på gatan.

VAD skall jag göra?? Det är inte mitt fel att det inte finns jobb!!??
    De anser att jag skall söka vilket jobb som helst då jag är berättigad lönestöd och god man. 

Men nu lämnar de över allt ansvar på mig att försöka lösa allt med jobb och praktik,jag har 3 mån på mig sen hamnar jag på gatan.
    Jag vill veta om någon annan hamnat i samma sits?
    Jag får ingen ersättning från FK då jag anses kunna jobba, så där har jag med blivit utskriven ifrån.
    Jag har inte tackat nej till jobb, utan det finns inga jobb som vill ta emot mig.
    Oerhört tveksam till detta dessutom måste du ju ha någon form av ersättning när du söker arbete och fram tills du får arbete med lönestöd  i sista hand självfallet försörjningsstöd.
    Oerhört konstigt att någon som måste åka färdtjänst inte ska kunna ta ett jobb om den erbjuds ett sådant.
    Tycker att du ska ta hjälp av din gode man för att reda upp detta och se till att Af och Fk samordnar sina insatser och bygger sina insatser utifrån samma saker som beroende av färdtjänst
  • Anonym (A)
    Anonym (Vet inte vad jag skall göra nu) skrev 2019-01-25 11:19:49 följande:
    Vad bra då är du på gång.
  • Anonym (Förut)

Vad har du arbetat med förut och hur löstes det med färdtjänst? Eller skaffade du barn innan du aldrig jobbat?

Ms H skrev 2019-01-25 13:17:22 följande:
    Men vad skönt, då är du ju på G! Bra att du fått göra utredning och nu vet lite mer om dig själv och kan få stöd med det du behöver. Förhoppningsvis är det bara en kort tid nu då du behöver ekonomiskt stöd, inom kort är du säkert i arbetslivet igen.

Tips: kolla redan nu upp hur man gör för att söka resor till arbete, så att du har det klart när du blir erbjuden en tjänst.
    Jag får inga resor till arbete. Måste ta mig gåendes, för jag har ej blivit beviljad färdtjänst för arbete, bara färdtjänst för 20 resor per månad(kostar mellan 110-170kr per resa)
    Anonym (A) skrev 2019-01-25 16:09:30 följande:
    Vad bra då är du på gång.
    jo men det finns inga jobb i kommunen=jag blir utförsäkrad från af program
    Anonym (Förut) skrev 2019-01-25 16:29:56 följande:

Vad har du arbetat med förut och hur löstes det med färdtjänst? Eller skaffade du barn innan du aldrig jobbat?

har bott i annan kommun och kunnat ta mig till fots till arbete, och fick skjuts ibland
  • Ms H
    Anonym (Vet inte vad jag skall göra nu) skrev 2019-01-25 20:32:09 följande:

Jag får inga resor till arbete. Måste ta mig gåendes, för jag har ej blivit beviljad färdtjänst för arbete, bara färdtjänst för 20 resor per månad(kostar mellan 110-170kr per resa)

Hade du jobb när du ansökte om detta? Har du ansökt om arbetsresor och fått avslag?
Svar på tråden Någon i samma sits ingen hjälp från Arbetsförmedlingen, blir av med aktivitetsstöd och utskriven!