• kategorihjälpmig

Måste göra en orosanmälan, vet inte hur

Det är så att en bekant till mig, i samma umgängesgrupp, vanvårdar sin son. Vi är inte nära vänner men det är ändå så känsligt att jag vill vara anonym..

Det handlar i stort sett om att hon behandlar sonen väldigt illa och främst verbal misshandel. Ser hur sonen mår dåligt men han har inte sagt något om det själv och nu har det gått så lång tid att jag mår dåligt om jag inte gör något.

Hur gör man? Kan jag ringa socialen i min stad? Vad behöver jag uppge för information? Mår dåligt över detta men nu har det gått alldeles för lång tid och om jag inte säger något kommer jag aldrig kunna sova gott....

• Svar på tråden Måste göra en orosanmälan, vet inte hur
  • Anonym (Soso)

du ringer soc familjeenheten i din stad och gör en anonym anmälan och berättar detta. Man brukar även kunna skicka in en anmälan på kommunens hemsida

• Anonym (Iza)

Gör det! Kolla upp vad för telefontider som finns och ring. Men presentera dig inte med namn om du har för avsikt att vara anonym.

• Sundquist

Skriver orosanmälningar ofta. Men det är inom mitt jobb. Får inte vara anonym. Skickar alltid in i pappersform. Då vet jag att det blivit en "inkommen handling". Känns tryggare så. Dessutom får man mer tid och möjlighet att i lugn och ro beskriva sin oro.

De uppgifter som socialtjänsten är intresserade av är - Vem är barnet, ålder, syskon. Hur ser familjen ut? Boende, sysselsättning. Man svarar så gott man kan... Orsak till oro? Hur det uttrycker sig. Barnets förmåga att söka hjälp. Stöd runtomkring? M.fl. Finns säkert nån blankett du kan kika på. Vil du ringa kan det ju vara bra att vara förberedd.

Viktigt att det verkligen framgår vad man är orolig för. Gärna sakligt. Inte så mycket egna värderingar och tyckanden. Ofta händer ingenting efter man gjort en orosanmälan. Tyvärr. Socialtjänsten ringer familjen och informerar om anmälan. Ställer några frågor. Säger föräldrarna att det är lugnt så går soc inte vidare. Beror även på vilken handläggare som tar emot...tyvärr. Men det är ändå en viktig grej att göra. En påringning kan betyda en tankeställare. Är det andra problem som psykisk ohälsa eller missbruk så hjälper väl en tankeställare föga. Då gäller det att fortsätta anmäla.

Kan ju vara så att det finns fler i barnets omgivning som reagerat. Kan finnas tidigare anmälningar. Tillslut kan socialtjänsten vara lite mer "på" gällande erbjudande om hjälp.

Är det direkt fara för barnet agerar soc dock skyndsamt.

• Anonym (Soc.)

Du ska inte ringa till soc i din stad utan i den stad där barnet bor.

Information du ska ge är givetvis vem barner är och på vilket sätt du är orolig.

Du kan vara anonym om du inte presenterar dig.

Tycker du ska ringa inte skicka brev. Om du ringer har den du talar med möjlighet att ställa relevanta frågor omkring det du berättar. Oerhört frustrerande att få ett anonymt brev där det fattas väsentlig information och man ej har möjlighet att fråga.

• DanneD

orosanmalan.se

Så enkelt är det. Kan göras anonymt utan problem.

Man med skägg, manbun och tatueringar. Bränn ner vår stad med elden inom dig. Du får göra vad du vill med mig.
  • Anonym (inte anonym)

Jag skulle bara säga att vill du hjälpa barnet - anmäl inte anonymt. Soc gör ingenting och risken är att barnet är den som får skiten för det.

anonyma anmälningar tas inte på allvar.

Varför anmäler du inte i ditt namn?

• Anonym (Soc.)
    Anonym (inte anonym) skrev 2019-01-22 03:46:49 följande:

Jag skulle bara säga att vill du hjälpa barnet - anmäl inte anonymt. Soc gör ingenting och risken är att barnet är den som får skiten för det.

anonyma anmälningar tas inte på allvar.

Varför anmäler du inte i ditt namn?

Självklart inte alls sant. Vi tar anonyma anmälningar på högsta allvar. Däremot blir de svårare att bedöma. Bäst är att de inte är anonyma, men det finns väldigt goda skäl till att möjligheten till anonyma anmälningar finns. Utan den möjligheten skulle väldigt många anmälningar som verkligen behöver göras inte ske.
  • Anonym (Ring)

Jag tycker att du ska ringa så att de har möjlighet att ställa följdfrågor under samtalet. Inte lätt för dig att veta exakt vad du ska tänka på. Du har rätt att vara anonym. Som någon annan skrev så ska du bara tänka på att inte presentera dig. Du kan säga hej jag vill lämna en anonym anmälan men du kan inte säga hej jag heter alfred nobel och jag vill göra en anmälan men vara anonym. Det är inget farligt. Det kommer gå bra. De kommer bli erbjudna stöd och annars händer inget farligt.

• Joannajoanna
    Anonym (Soc.) skrev 2019-01-22 16:43:58 följande:

Självklart inte alls sant. Vi tar anonyma anmälningar på högsta allvar. Däremot blir de svårare att bedöma. Bäst är att de inte är anonyma, men det finns väldigt goda skäl till att möjligheten till anonyma anmälningar finns. Utan den möjligheten skulle väldigt många anmälningar som verkligen behöver göras inte ske.

Jag har både anmält och blivit anmäld och vet att anonyma anmälningar på sin höjd blir ett samtal å sedan nedlagt. När de kommer en icke anonym anmälning då händer de nått. inte tillräckligt men ändå något..
  • Anonym (Iza)
    Joannajoanna skrev 2019-01-23 14:11:42 följande:
    Jag har både anmält och blivit anmäld och vet att anonyma anmälningar på sin höjd blir ett samtal å sedan nedlagt. När de kommer en icke anonym anmälning då händer de nått. inte tillräckligt men ändå något..
    Jag gjorde en anmälan per telefon och den verkar (såvitt jag kan bedöma) inte ha gått obemärkt förbi. Det kan dock bero på att vi var flera föräldrar som flaggade för samma sak, vissa av oss helt oberoende av varandra. Eftersom det här handlar om barn som är i samröre med mina så gott som dagligen så har jag ju märkt att saker förändrats. Utan att gå in på detaljer men jo, jag upplever att man tog mig på allvar. Både vid tillfället då jag ringde och att det faktiskt verkar hända saker.

Jag valde att vara anonym av två skäl. 1) jag önskar ingen återkoppling till mig personligen, så länge jag vet att man utreder det jag har gjort orosanmälan för 2) av hänsyn till mina barn och repressalier så vill jag på inga villkor att det här barnets föräldrar får mina kontaktuppgifter och vetskap om att det är jag som gjort anmälan.
    Nu skulle ett par smarta föräldrar kunna lista ut vem/vilka som anmält, det har de säkert gjort redan. Men jag behöver inte ha att det står angivet i något dokument någonstans.
Svar på tråden Måste göra en orosanmälan, vet inte hur