• Delilah2001

Varför ska amning vara så sjukt svårt?

Fick en son för två veckor sedan, och han totalvägrar att ta bröstet.

Han har gått ner mkt i vikt så har fått ge honom ersättning.

Vill bara att amningen ska funka!!

Vad ska man göra?

• Svar på tråden Varför ska amning vara så sjukt svårt?
  • Anotherone

Amningsnapp har aldrig hjälpt mig, gjorde bara ont och bebisen verkade känna sig lurad. Kolla om det finns hjälpmammor i närområdet eller en amningsmottagning i anslutning till BB. Någon kan behöva se hur barnet ligger, är vinklad, hur bebisen tar tag mm och hjälpa dig att justera om det behövs.

Får du det inte att funka så kämpa dig inte blå över det, det blir så ibland. Jag kunde bara amma första barnet 5v och andra valde själv att sluta vid 2 mån. Jättejobbigt då men jag kunde inte ha gjort på något annat sätt kan jag säga nu i efterhand.

• Delilah2001

Amningsnapp har vi testat, han vill inte suga på den.

Nu har han dessvärre åkt på RS-viruset, så fokus ligger inte på amningen längre :(

Inte just nu i alla fall.

• Tildaas

För mig tog det 3 månader innan amningen fungerade felfritt.

Min son hade för kort tungband så han fick inte tag om bröstet, detta fick vi dock reda på under ett bvc besök när sonen var 4 veckor och fick därefter klippa hans tungband så efter det behövde vi börja om från noll igen. Satt dygnet runt och grät med amningen men så en dag så bara släppte det. Hade bestämt mig för att amma så gav inte upp. O ja som sagt 3 månader, man får väl överväga hur mycket ork och tid man orkar lägga ner. Men vill du verkligen amma så ge inte upp :) hoppas det löser sig.

• Delilah2001
    Tildaas skrev 2019-01-25 10:13:47 följande:

För mig tog det 3 månader innan amningen fungerade felfritt.

Min son hade för kort tungband så han fick inte tag om bröstet, detta fick vi dock reda på under ett bvc besök när sonen var 4 veckor och fick därefter klippa hans tungband så efter det behövde vi börja om från noll igen. Satt dygnet runt och grät med amningen men så en dag så bara släppte det. Hade bestämt mig för att amma så gav inte upp. O ja som sagt 3 månader, man får väl överväga hur mycket ork och tid man orkar lägga ner. Men vill du verkligen amma så ge inte upp :) hoppas det löser sig.

Hur gjorde du under tiden? Pumpade? Hur ofta i så fall?

Tack för svar! :)
  • Tildaas

Jag fick pumpa, ge lite ersättning (så mycket det gick för han tyckte inte om det) handmjölka, ge med sked, och ägna nästan alla vakna timmar om dygnet till amning. Frustrerande, jag vet. Min son slutade gå upp i vikt det var då vi märkte att han inte fick tag och inte kunde amma ordentligt. Min bvc sköterska sa ?det är inte fråga OM han kommer lära sig utan NÄR?. Kämpa på, det är ju ändå något både du och han ska lära er tillsammans. Och ibland innebär det mycket tid och träning. :)

• Tildaas

Pumpade mellan varje amning, vilket inte blev så ofta då han behövde amma nästintill hela tiden för att få tillräckligt och lära sig. Men 3-4 ggr per dygn kanske det blev.

• gbgumman
    Jag är bara jag skrev 2019-01-21 19:51:07 följande:

Amningsnapp är ren skit! Gör väldigt ofta så barnet får i sig för lite mjölk och därmed inte går upp i vikt. Ska undvikas till vilket pris som helst!

Utan den hade jag inte kunnat amna alls. Vi hade den i två veckor och sedan funkade amningen. Menar du allvar med att jag inte borde använt den? Sonen var som ts son totalvägrade bröstet.
  • Jsv17
    Jag är bara jag skrev 2019-01-21 19:51:07 följande:

Amningsnapp är ren skit! Gör väldigt ofta så barnet får i sig för lite mjölk och därmed inte går upp i vikt. Ska undvikas till vilket pris som helst!

Vi helammade med amningsnapp i 6mån, var inget problem alls... han gick upp i vikt som en raket, på få och korta amningar dessutom då han åt väldigt effektivt. Man ska aldrig generalisera på det där viset, utan nappen hade vi förmodligen inte ammat alls då han inte fick grepp om min bröstvårta, kan ju givetvis finnas problem med amningsnapp men ?undvika till varje pris? var lite onödigt hård formulering, bättre att testa napp och se om amningen fingerar med den att att amningen inte fungerar alls...
    Pojke 9-12-17
  • Sommarskuggan

Hur har det gått ts? Helt sjukt att de ens lät er lämna BB innan de såg till att amningen såg lovande ut.

• Jagochdublirvi

Hur är det med mjölktillgången? Ibland kan man behöva få igång den rejält för att trigga igång barnets sugreflexer. Testa med tex amningste (finns att köpa på bla hälsokost men går även bra att göra själv, googla i så fall på recept).

Amningsnapp hade du testat men det är annars något som kan fungera. Fick du på den så att bröstvårtan fyllde nappdelen? Lyckas man inte få till det så blir det svårt för barnet att suga och kan då tappa intresset för bröstet. Hade jag inte haft det skulle inte något av mina barn kunnat amma... Först när andra barnet var tre månader lyckades mina bröstvårtor få till rätt form av sig själv så att barnet kunde få ett bra tag.

Och är det så att det inte fungerar, det är ok att ge flaska! Antingen att du pumpar eller ger ersättning eller en kombination av dessa två

• Delilah2001

Jag bestämde själv att åka hem från bb. Hade varit där flera dagar, och jag har tre barn till därhemma, varav den minsta bara är 1 år.

Nu går det liite bättre faktiskt, efter att han blev frisk från rs så orkar och vill han ta bröstet ibland. Han blir frustrerad över att det inte kommer tillräckligt, men försöker ändå att amma lite innan jag ger ersättning, även om det bara är 5 minuter på varje bröst.

Vet inte om det kommer igång av det, men hoppas!

• SI12344

Åh vad bra! Skönt att han är frisk.

Amma efter du gett ersättning också! Jag gjorde så och det gav sig tillsist. Lycka till!

Babybaby.se har ett inlägg om amningsvänlig tillmatning.

Svar på tråden Varför ska amning vara så sjukt svårt?