• Anonym (Ledsen)

Biomamman vill inte ha barnen på vår vecka

Pappan har skadat sig på jobbet. Han är helt sängliggande förutom de få tillfällen han stapplar med kryckor till badrummet för att kissa. Han är vaken, pigg och glad annars.

Barnen bor varannan vecka. Jag (bonusmamma) hade hand om barnen nyårsafton så att vi fick fira ihop. Eftersom pappan inte kan ta hand om barnen alls så anser jag att de bör vara hos sin mamma nu tills han mår bättre. Jag har erbjudit mig att ta barnen på dagen ibland och avlasta, göra kul saker med dem. Men att kväll/natt är en känslig stund där de behöver en anknytningsperson. Mamman är frisk, kry, hemma och ledig.

Mamman vill absolut inte ha barnen. Hon anser att hon inte har något ansvar om det inte är hennes vecka och att det är mitt ansvar att ta hand om barnen när pappan inte kan. Hon sa att det valet gjorde vi när vi flyttade ihop och att barnen inte har något rätt att välja. Vi ska helt enkelt tvinga oss på dem, oavsett vad dem känner inför det. Det gick så långt att hon började gråta i telefonen över att hon inte vill hämta dem. Barnen är 4 och 6 år gamla.

Jag älskar mina bonusbarn och har hämtat dem var och varannan vecka sen jag och pappan träffades för att hon har varit sjuk och inte orkat. (Jag var arbetslös och pappan jobbar väldigt långa dagar när barnen är hos mamman så det föll sig naturligt att jag fixade det då). Men då har pappan kommit hem på kvällen och nattat dem, pratat om saker de behöver prata med honom om och tröstat dem när de haft mardrömmar. Jag anser att det är jätteviktigt att jag och bonusbarnen bygger en trygg relation som håller livet ut. För jag räknar ju med att jag och pappan håller ihop nu. Då kan jag inte tvinga mig på dem när de inte vill ha mig där. De är barn, jag är vuxen.

Mamman har tidigare varit inlagd för psykiska besvär och då hade jag givetvis hand om barnen när pappan också var sjuk och ingen ordinarie vårdnadshavare var tillgänglig. Men nu är mamman alltså frisk, hon vill bara inte vara förälder just nu.

Har jag rätt eller har mamman rätt? Är det mitt ansvar på våran vecka? Eller är hennes reaktion med att argumentera över barnen på mig och sen börja gråta för att hon inte vill hämta dem lite oroväckande? 

Hur kan man agera i den här situationen?

• Svar på tråden Biomamman vill inte ha barnen på vår vecka
  • Anonym (ehh)
    Anonym (....) skrev 2019-01-02 11:58:40 följande:
    Det står i ts att hon har haft psykiska problemer.
    Haft, som i något som skedde tidigare, och nu är hon frisk. Svårt att förstå?
  • Anonym (Peter)
    Anonym (ehh) skrev 2019-01-02 13:34:09 följande:

Haft, som i något som skedde tidigare, och nu är hon frisk. Svårt att förstå?

Det är kanske hennes barnfria veckor som gör att hon håller näsan över ytan.
  • Lumina77
    Anonym (ehh) skrev 2019-01-01 22:05:57 följande:

Ja. Det är jävligt konstigt att en mamma ogillar sina barn så mycket att hon börjar gråta av tanken på att få umgås mer med dom.

• Anonym (oj)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-01-01 13:03:38 följande:

Men att kväll/natt är en känslig stund där de behöver en anknytningsperson. Mamman är frisk, kry, hemma och ledig.

--- Det gick så långt att hon började gråta i telefonen över att hon inte vill hämta dem. Barnen är 4 och 6 år gamla.

--- Jag anser att det är jätteviktigt att jag och bonusbarnen bygger en trygg relation som håller livet ut. För jag räknar ju med att jag och pappan håller ihop nu. Då kan jag inte tvinga mig på dem när de inte vill ha mig där. De är barn, jag är vuxen.

Mamman har tidigare varit inlagd för psykiska besvär och då hade jag givetvis hand om barnen när pappan också var sjuk och ingen ordinarie vårdnadshavare var tillgänglig. Men nu är mamman alltså frisk, hon vill bara inte vara förälder just nu.

Har jag rätt eller har mamman rätt? Är det mitt ansvar på våran vecka? Eller är hennes reaktion med att argumentera över barnen på mig och sen börja gråta för att hon inte vill hämta dem lite oroväckande? 

Hur kan man agera i den här situationen?

Vilken tuff situation du har! Men också biomamman, för jag tänker att om hon faktiskt grät i telefon är det någonting att ta på allvar, det handlar nog inte om att hon bara inte "vill" vara förälder, utan att hon inte riktigt orkar. Frågan är nog inte vem som har ansvar, utan vem som tar ansvar, och det låter verkligen som att du behövs i barnens liv just nu.

Tycker inte att du ska känna att du tvingar dig på barnen när de inte vill ha dig där!!! Barn trilskas med sina egna föräldrar också, tro mig, mina har trilskats mycket med både mig och sin pappa vid nattning. Det handlar om att avleda, avleda och avleda och både visa dem att du kan ge dem trygghet och att de kan finna trygghet i sig själva. Och behöver de pappan i närheten vid nattningen kan ni säkert lösa det praktiskt på något sätt, som t ex flera madrasser i ert rum.

• EmberEyes

Rent krasst är det pappans ansvar att se till att barnen blir omhändertagna på sin vecka, oavsett om han är sjuk eller inte.
    Däremot tycker jag att alla barnens föräldrar (både bio och bonus) är moraliskt skyldiga att hjälpas åt för att se till att barnen har det bra oavsett vems vecka det är. Funkar inte samarbetet mellan bio-föräldrarna så får soc/familjerätten blandas in.

TS, kudos till dig som löser situationen för barnens bästa!

• ventilera mera
    Anonym (Bonusfamilj) skrev 2019-01-01 17:53:00 följande:

Det ligger inom ramen för hushållets ansvar att ta hand om barnen även om pappan är ?skadad?. Hade nu situationen varit den att han låg på sjukhus och var riktigt dålig hade man kanske kunnat vädja till biomammans goda vilja, men inte under nuvarande omständigheter. Kommer liksom på köpet med en bonusfamilj. Av samma anledning behöver bonusförälder hämta/lämna på förskolan när dennes arbetstider är ?kortast?.

Vad skönt det vore om folk som sitter på såna här forum faktiskt för det första skulle VETA vad de pratar om, och om de nu inte vet, ge fan i att hitta på saker och servera det som sanning.

Nej, bonusföräldrar behöver inte hämta tidigare. Deras arbetstider har inget alls med förskoletider att göra.

Och när och om den ena vårdnadshavaren är oförmögen att ta hand om sina barn, så är det den andra vårdnadshavaren som har ansvaret. För gissa vad? Bara för att barnet bor på halvtid så är man inte halvtidsvårdnadshavare. Man är vårdnadshavare 100% av sin tid, och även om man sen kommer överens om - liksom t ex jag och mitt ex gjort - att man är den som PRIMÄRT har ansvaret på respektive vecka, så har man likt förbannat ansvar för sina barn. Jämt.

Jag jobbar i en skola, och blir ett barn med två hem sjukt, ringer vi först till den vars vecka det är. Sen beror det helt på vad föräldrarna har sagt vem vi ringer till. Men har vi bara vårdnadshavarnas nummer så ringer vi den andra om den förste inte går att få tag i, och svarar då vederbörande att hen inte tänker komma för att det är den andra förälderns vecka, så är socialtjänsten vi ska ringa efter det. Det upplyser vi naturligtvis om, och nu svarar ingen så längre.

Och, btw, det finns inget som kommer på köpet med en bonusfamilj. Det är helt och hållet upp till varje familj att själva avgöra.
  • Anonym (Bonusmamma)
    ventilera mera skrev 2019-01-02 21:56:02 följande:

Vad skönt det vore om folk som sitter på såna här forum faktiskt för det första skulle VETA vad de pratar om, och om de nu inte vet, ge fan i att hitta på saker och servera det som sanning.

Nej, bonusföräldrar behöver inte hämta tidigare. Deras arbetstider har inget alls med förskoletider att göra.

Och när och om den ena vårdnadshavaren är oförmögen att ta hand om sina barn, så är det den andra vårdnadshavaren som har ansvaret. För gissa vad? Bara för att barnet bor på halvtid så är man inte halvtidsvårdnadshavare. Man är vårdnadshavare 100% av sin tid, och även om man sen kommer överens om - liksom t ex jag och mitt ex gjort - att man är den som PRIMÄRT har ansvaret på respektive vecka, så har man likt förbannat ansvar för sina barn. Jämt.

Jag jobbar i en skola, och blir ett barn med två hem sjukt, ringer vi först till den vars vecka det är. Sen beror det helt på vad föräldrarna har sagt vem vi ringer till. Men har vi bara vårdnadshavarnas nummer så ringer vi den andra om den förste inte går att få tag i, och svarar då vederbörande att hen inte tänker komma för att det är den andra förälderns vecka, så är socialtjänsten vi ska ringa efter det. Det upplyser vi naturligtvis om, och nu svarar ingen så längre.

Och, btw, det finns inget som kommer på köpet med en bonusfamilj. Det är helt och hållet upp till varje familj att själva avgöra.

Word!
  • Anonym (mor)
    Anonym (Peter) skrev 2019-01-02 13:51:58 följande:
    Det är kanske hennes barnfria veckor som gör att hon håller näsan över ytan.
    Kanske hon skulle valt att skaffa ETT barn bara eller kanske inga barn alls? Inte lätt att veta innan hur det är att ha barn men en VISS inblick får man väl via omgivningen? Stackars barn när de får veta (vilket de  garanterat får) att mamma levde upp när hon slapp dem och det var endast i deras frånvaro hon kunde ha "näsan över ytan".
  • Anonym (vv barn.)

Nu har jag bara läst din TS. Jag vet vad det kan innebära, både för en ny, och för vvbarnen.

De är så små. Och de behöver både en mamma och pappa, om allt vill sig väl. I bland så funkar det inte. Biomamman, har gått in på 100, att det skall vara vv. Hon vill inte ha sina egna barn, hon vill vara ledig från dem, och hon ger dig då allt ansvar, när hennes
    x är krasslig, och inte kan ta sitt ansvar. Det är inte okay.

Är själv en ensamstående mamma till 3. Det var aldrig någon diskussion om var barnen skulle vara. De fick vara där de ville, när de ville.

Men det är anorlunda för dig. Nu vet jag inte om ni har fått ett nytt barn tillsammans? För då har du ju 3 små, samtidigt?

Man skall alltid tänka efter när man går in som bonus. Varför tror du att man skiljer sig när barnen är små? Kanske därför att man inte inser vilken enorm uppgift man går in i när man får barn, när man tror att "kärleken övervinner allt"?

Får vi bara ett litet barn till, så...

Nej, du är inte ett dugg ansvarig för de barnen, men deras mamma är. Och du är inte hellerskyldig att ta hand om dem. Det måste finnas avtal, mellan bio och pappan. Han har inte rätt att ge dig ansvaret för deras biobarn! Du vet nog själv vad dt innebär att vara bonus, men tänk aldrig negativt på dig själv. Även om han haltar runt på kryckor, och är "glad", betyder inte att du du skall ta hans ansvar, för sina egna barn. Om han är vid sina fulla fem, så får han fixa någon som kan ta hans barn, på hans veckor, om han inte orkar själv!

Men för i jösse. Gör inte flera barn, om ni inte orkar att ta hand om dem som redan finns. Och varför skiljer man sig så ofta nu för tiden, när barnen är så små?

Nu anar jag ingenting om din bakgrund. Men det är en stor grej, att gå al in i ett bonusförhållande. Låt aldrig barnen få veta det bara.

Jag önskar er alla all lycka till! har själv en bror, som just nu skall gå in i vvbarnens värld, efter att nyligen ha skiljt sig. De barnen är dock lite äldre, 8, och 14. En otrolig känslosam period i barns liv.

//Med all kärlek, och lycka till, från ett "bonusbarn", som numera är vuxen....{#emotions_dlg.flower}

• Anonym (oj)
    Anonym (mor) skrev 2019-01-03 05:14:09 följande:
    Kanske hon skulle valt att skaffa ETT barn bara eller kanske inga barn alls? Inte lätt att veta innan hur det är att ha barn men en VISS inblick får man väl via omgivningen? Stackars barn när de får veta (vilket de  garanterat får) att mamma levde upp när hon slapp dem och det var endast i deras frånvaro hon kunde ha "näsan över ytan".
    Ja, stackars barn när de får vetskap om detta. Men när de får egna barn så småningom, och förstår att föräldraskap inte bara innebär oändlig kärlek utan också oändliga påfrestningar, kanske de också får förståelse för sin mamma. Psykisk ohälsa drabbar även föräldrar. 
  • Anonym (A)
    ventilera mera skrev 2019-01-02 21:56:02 följande:

Håller med
Svar på tråden Biomamman vill inte ha barnen på vår vecka