• Anonym (Varje barnvecka är det samma kamp...)

7 och 10åring spelar 18års spel i andra familjen.

Vår familj har problem med att barnen på 7 och 10 år, spelar 18års spel hos deras biologiska pappa. Spel såsom gta5 där man är grovt kriminell och tjänar pengar om man slår ner civila bland annat, och mortal kombat som är så brutalt övervåld att man sliter människor i bitar eller rycker huvudet av sina motståndare så att ryggraden följer med.

I för barnen pekas vi ut som rätt så typiskt mesiga svenssons av barnens biologiska far.

Jag har själv spelat en hel del som ung och även kommit i kontakt med denna typen utav spel när jag inte hade åldern inne så givetvis förstår jag fascinationen hos barnen för denna typen av spel. Det är lite förbjudet osv. Klart att det är extra spännande då. Men jag önskar ändå att jag hade föräldrar som brydde sig om vad det var jag faktiskt spelade.

Speciellt jobbigt är det när dessa barn springer runt och låtsasskjuter allt och alla. Allting ska dö och gärna splattereffekter i ljud. Allting de har i händerna när de leker låtsas vara något sorts vapen och det är ofta krig-/lönnmördar-lekar. Saker får gärna gå sönder enligt dem och de har väldigt låg respekt för deras mor och så gott som ingen alls för mig. Det är så tungt och jobbigt efter varje jävla pappavecka. Jag vet att barnen kan vara supergoa och snälla men det är allt som oftast efter en veckas sunt leverne med goda rutiner osv. Precis när de börjar bete sig som vanliga 7 och 10åringar så är det dags för pappavecka igen..

Biopappan går inte att resonera med och han låter barnen gärna vara vakna långt in på småtimmarna. Så sent som 3-5 på natten när de spelar dessa spel osv. Han bryr sig inte ett dugg..

Orosanmälan är inlämnad och det kommer att ansökas om egen vårdnad inom kort, så vi får se vart det tar vägen på den fronten. Barnen favoriserar såklart sin biologiska pappa då de har så gott som noll regler att följa. Läxan gör inte, så vi får ju tjata på att de gör två veckors läxa varje mammavecka för att de ska hinna med tempot.. Klart att vi blir den tjatiga familjen... och hos deras far behöver de bara borsta tänderna ett par gånger i veckan. De får göra vad de vill så länge som pappan tycker det inte blir för stökigt runt honom. När han väl tycker att det blir stökigt så skrämmer han upp barnen rejält med oproportionerligt skällande och hotelser.

Men då barnen blir rejält "mutade" där borta hos sin far, så har vi, deras andra tråkiga familj ingen chans tills de själva börjar inse hur fel det egentligen är ställt där borta.

Eller är det så att det är oss, den mossiga svenssonfamiljen, som det är fel på?

Överreagerar vi när vi lämnar orosanmälan, ansöker om ensam vårdnad?

Har någon haft eller har liknande bekymmer i era familjer?

Hur gick det för er?

• Svar på tråden 7 och 10åring spelar 18års spel i andra familjen.
  • Anonym (kontrollbehov)
    tankfull skrev 2019-01-03 10:04:11 följande:
    Du har inte jobbat på socialförvaltningen och det heter inte full vårdnad och verkligen inte fullvårdnad.
    Detta är inte en nån form av prov så jag kanske slarvar lite med texten ,och det är det enda du klarar av att argumentera emot säger ju en del om dig som person

Alla fall är olika, och att du sitter och påstår att du garanterat vet hur alla jobbar bevisar för mig att du är ett surt barn som är upprörd för folk håller inte med dig.

Det och dit beteende får stå för dig föreslår att du växer upp bara för jag inte håller med dig betyder inte att jag inte har arbetslivserfarenhet eller vet vad jag pratar om , en vuxen person väljer då att argumentera emot om den inte håller med, ditt sätt att svara på säger en hel del om dig och din mentala mognad
  • Anonym (Urk)
    tankfull skrev 2019-01-03 10:07:38 följande:

Du jobbar också på Socialförvaltningen? Många här som gör det tydligen, och ingen har koll på att det heter enskild vårdnad och att en sådan endast uppnås om det finns bevis på papper att det förekommer missbruk eller kriminalitet och våld hos ena parten. Men intressant att du tror att Soc arbetar med att trycka ner folk i skorna.

Japp, jobbar på soc. Spelar ingen roll att du här använder dig av det korrekta ordet. Det här är Familjeliv, ett internetforum som man inte behöver. Inte en myndighet. Att försöka spela duktig med ord gör dig inte till mer vetande om hur det fungerar på soc och inte mig till mindre anställd på myndigheten.
  • Anonym (Urk)

Hahaha! "som man inte behöver" skulle raderas från mitt inlägg men missades

• Anonym (Urk)

Hahaha! "som man inte behöver" skulle raderas från mitt inlägg men missades

• Anonym (Dumheter)
    Anonym (Urk) skrev 2019-01-03 03:20:33 följande:

Såna fjantar ni är. Barnens pappa verkar vara avslappnad och inte ta allt så hårt men ändå ha koll på barnen. Ni däremot verkar mest vara förstoppade. Jag arbetar på soc och är glad över att inte behöva ha med er att göra. Skulle a l d r i g rekommendera ensam vårdnad till er. Däremot hade jag velat tillsätta en grundlig utredning på just er eftersom ni verkar vilja ha ensam vårdnat för er egen bekvämlighets skull och samtidigt också markera mot pappan för att han ska formas till att bli som er. Detta är totalt oacceptabelt. Men för all del, gör en orosanmälan...ska bli kul att följa processen från det att ni kontaktar soc till att ni blir nedtryckta i skorna.

Om du vill att folk ska ta dig på allvar, eller verkligen tro att du jobbar på soc, så får du nog ändra taktik.
    Du jobbar inte på soc heller! 
  • Anonym (Dumheter)
    tankfull skrev 2019-01-03 10:04:11 följande:
    Du har inte jobbat på socialförvaltningen och det heter inte full vårdnad och verkligen inte fullvårdnad.
    Jag tror att max 10% av alla som utger sig för att jobba på soc här på FL bara har bra fantasi.
  • Anonym (kontrollbehov)
    Anonym (Dumheter) skrev 2019-01-03 11:06:08 följande:
    Jag tror att max 10% av alla som utger sig för att jobba på soc här på FL bara har bra fantasi.
    Ni FL experter vet ju ALLTID bäst av nån rolig anledning .Det finns väldigt många socionomer i Sverige men du vet hur alla dessa jobbar och fungerar. Ja menar det är ju robotar vi pratar om som alltid bedömer alla fall exakt lika aldrig undantag eller nåt annat

Vet du vad jag tror knappt 10% procent av er "experter" ens har en fullständig grundskoleutbildning och antagligen jobbar ni som lokalvårdare och städar mitt kontor och toalett .Du borde nog återgå till att städa toaletter i stället för att försöka tycka till om nåt du uppenbarligen inte förstår dig på
  • Anonym (Dumheter)
    Anonym (kontrollbehov) skrev 2019-01-03 12:38:05 följande:

Ni FL experter vet ju ALLTID bäst av nån rolig anledning .Det finns väldigt många socionomer i Sverige men du vet hur alla dessa jobbar och fungerar. Ja menar det är ju robotar vi pratar om som alltid bedömer alla fall exakt lika aldrig undantag eller nåt annat

Vet du vad jag tror knappt 10% procent av er "experter" ens har en fullständig grundskoleutbildning och antagligen jobbar ni som lokalvårdare och städar mitt kontor och toalett .Du borde nog återgå till att städa toaletter i stället för att försöka tycka till om nåt du uppenbarligen inte förstår dig på

Wow, med den attityden hoppas jag verkligen att jag har rätt. (Som jag är ännu mer säker på att jag har nu.)

Skulle tro att du själv tillhör yrkesgruppen som du talar om så föraktfullt. Förstår faktiskt inte varför du ser ner på ditt arbete... det är faktisk en väldigt viktig yrkesgrupp och jag uppskattar oerhört att ni finns!
  • annabellelee
    Anonym (kontrollbehov) skrev 2019-01-03 12:38:05 följande:

Jag förutsätter att du blåljuger, för din människosyn är hemsk. Dels att du bara för att jävlas vill ge det du kallar "fullvårdnad" åt en förälder som låter barnen vara upp till fem på morgonen och inte borstar tänderna.
  • tankfull
    Anonym (kontrollbehov) skrev 2019-01-03 10:28:13 följande:
    Detta är inte en nån form av prov så jag kanske slarvar lite med texten ,och det är det enda du klarar av att argumentera emot säger ju en del om dig som person

Alla fall är olika, och att du sitter och påstår att du garanterat vet hur alla jobbar bevisar för mig att du är ett surt barn som är upprörd för folk håller inte med dig.

Det och dit beteende får stå för dig föreslår att du växer upp bara för jag inte håller med dig betyder inte att jag inte har arbetslivserfarenhet eller vet vad jag pratar om , en vuxen person väljer då att argumentera emot om den inte håller med, ditt sätt att svara på säger en hel del om dig och din mentala mognad
    Visst, visst. Vet inte vad du pratar om för vi har inte varit i någon diskussion där jag kunnat bli upprörd för att du inte håller med mig, men ja, ja. Du jobbar på Socialförvaltningen då säger vi.
  • tankfull
    Anonym (Urk) skrev 2019-01-03 10:50:45 följande:
    Japp, jobbar på soc. Spelar ingen roll att du här använder dig av det korrekta ordet. Det här är Familjeliv, ett internetforum som man inte behöver. Inte en myndighet. Att försöka spela duktig med ord gör dig inte till mer vetande om hur det fungerar på soc och inte mig till mindre anställd på myndigheten.
    Mmmm..okej. Jag spelar inte duktig, jag vet bara vad saker heter bättre än du som tydligen jobbar på Socialförvaltningen. 
  • tankfull
    Anonym (Dumheter) skrev 2019-01-03 11:06:08 följande:
    Ja, jag tror att större delen av de som påstår att de jobbar på Socialförvaltningen har en bra fantasi, och jag tror dessutom att 100% av dem som faktiskt arbetar på Socialförvaltningen på riktigt aldrig skulle uttala sig på det sättet som mytomanerna här gör Flört
  • Anonym (kontrollbehov)
    annabellelee skrev 2019-01-03 16:02:10 följande:
    Jag förutsätter att du blåljuger, för din människosyn är hemsk. Dels att du bara för att jävlas vill ge det du kallar "fullvårdnad" åt en förälder som låter barnen vara upp till fem på morgonen och inte borstar tänderna.
    Du vet att det är sant? Du är hundra procent att barnet talar sanning? För aldrig under den tiden socialförvaltning har existerat har det kommit in en FALSK orosanmälan? Det är inte så ovanligt som du tror att vuxna använder sina barn som spelbrickor i deras skilsmässan därför är vi försiktiga innan vi tar nåns ord

Att du vill ta barnen av en far som kanske aldrig ens har gjort nåt säger en del om DIN människosyn ,till skillnad från dig tycker jag inte barn ska tas från föräldrar om det inte finns goda anledningen , om du tycker det gör mig till en hemsk människa varsågod
  • Anonym (kontrollbehov)
    tankfull skrev 2019-01-03 16:34:36 följande:
    Ja, jag tror att större delen av de som påstår att de jobbar på Socialförvaltningen har en bra fantasi, och jag tror dessutom att 100% av dem som faktiskt arbetar på Socialförvaltningen på riktigt aldrig skulle uttala sig på det sättet som mytomanerna här gör Flört
    Bitterkärringar som uppenbarligen avskyr sina före detta män tar man faktiskt inte på så stort allvar på socialtjänsten  , ett gäng självgoda narcissister, har träffat på  massor med såna i mitt arbete . det är ganska uppenbart att dom bara gör anmälningar för att jävlas ,då får pappan barnet direkt . Jag har nolltolerans mot föräldrar som använder sina barn som spelbrickor vet att många kollegor delar den synen   , bara att ta barnen och ge pappan fullvårdnad
  • Anonym (Dumheter)
    Anonym (kontrollbehov) skrev 2019-01-03 17:11:15 följande:

Bitterkärringar som uppenbarligen avskyr sina före detta män tar man faktiskt inte på så stort allvar på socialtjänsten  , ett gäng självgoda narcissister, har träffat på  massor med såna i mitt arbete . det är ganska uppenbart att dom bara gör anmälningar för att jävlas ,då får pappan barnet direkt . Jag har nolltolerans mot föräldrar som använder sina barn som spelbrickor vet att många kollegor delar den synen   , bara att ta barnen och ge pappan fullvårdnad

Haha, du ljuger värre än en häst travar!
  • Anonym (Varje barnvecka är det samma kamp...)

Oj vilken respons. Ursäkta detta mastodontinlägg men tillåt mig att förklara..

Vi söker inte ensam vårdnad pga egen bekvämlighet, visst blir det bekvämare för oss men det är inte huvudsaken. Jag har tidigare valt att inte gå in i specifika detaljer pga att det blir lite väl personligt anser jag. TS handlar i grund och botten om att få lite outsider input vad ni som läsare här anser om små barn som spelar dessa vuxenspel. Hade ni som tillåter barn spela sådana spel tyckt att det varit helt okej att tillåta 7-10 åringar andra spel såsom leisure suit larry, dan dolme, nakenmods till skyrim osv för er som känner till dessa. Åldergräns är ju bara en rekommendation säger ni men vart sätter ni gränsen? Är det inte okej att se nakna kroppar i en sexscen men helt okej med halvnaket där de klyver kroppar i två bitar med sina vapen så att inälvor flyger överallt? För mig är ålderdgränser på film och spel rekomendatrioner. Men min rekomendation är att barn inte spelar denna typen av spel.

Men ni kan få höra mer i detalj anledningarna till varför vi gör orosanmälan och söker egen vårdnad bara för att få lite klarhet i det hela. Det är alltså inte för att de spelar 18års spel. Resten i TS nämndes för att ge lite perspektiv på hur det är i den andra familjen. Men många verkar intressera sig för just den biten så därför får ni veta mer. Kanske någon har en bättre lösning att komma med än orosanmälan och egen vårdnad.

Vi lämnar orosanmälan och söker ensam vårdnad enligt bland annat nedan nämnda anledningar.

Det uttövas ofta riktigt våld i deras hem framför barnen hos pappan enligt barnen själva. Hans barn blir inte slagna men andra blir det det är typ av uppfostran som är vanligt i hans kretsar. Även när de vuxna bråkar i den familjen slåss det fysiskt framför barnen.

Gör barnen inte som de blir tillsagda där borta blir de inlåsta på deras rum t.ex.

Pappan får ofta utbrott och kastar/har sönder saker. Tvingar/hotar/skrämmer/manipulerar barnen.

Han struntar i att ett utav barnen behöver stöd av bup samt utredning. (Barnet har självskadebeteende.)

Han skuldbelägger barnen då de inte vill ha modersmålsundervisning genom att säga att barnen kommer känna sig dumma när alla förstår arabiska utom de, samt att det inte är ett val som barnen får göra. Vi har bett honom att skriva under blanketten om uppsägning av modersmål men han slängde papprena efter att han kom hem. Han ville prata med barnen själv först varpå han hade sagt att om de inte fortsätter i skolan så kommer han flytta barnen till en arabisk skola sp att de fpr lära sig arabiska på helger. De har egentligen inte ens arabiska som modersmål då de inte har tillräckliga kunskaper i språket. De kan göra sig förstådda till frun i hemmet men de fattar inte mycket i skolan då den arabiskan är för svår. De ska ju besitta kunskapen för deras ålder men det gör de inte. Arabiska är något som börjades prata i pappans hem för bara 2 år sedan då han blev tilldelad en ny fru från hemlandet.

Pappan har en kusin som lever i sverige med förfalskad asyl (enligt pappan själv) kusinen har antastat flickan när han vid ett tillfälle bodde hos dem. Och det är fler utav pappans vänner/"bröder"/kusiner som barnen tycker är hemska. Efter att dottern öppnade upp sig om detta till oss kunde vi inte hålla oss. Vi tog ett allvarligt snack med pappan som bad oss att inte blanda in polis. Den kusinen är inte längre välkommen hos honom men pappan ville inte att vi skulle polisanmäla för att det skulle bli för traumatiskt för barnen. Mammans sa motvilligt okej.. För barnens skull. Det är så pappan har kört över mamman sedan de fick barn tillsammans. Barnen är mammans svaga punkt i konflikter med pappan och det vet han om. Om det finns en gnutta risk att barnen far illa ut så gör hon som han säger för att skydda. Mycket utav det som vi vuxna pratar om sinsemellan eller hur han beter sig pratar vi inte med barnen om. Mamman är inte alls hysterisk, men fortfarande rädd för pappan då han har hotat att han ska ta barnen från henne samt att allt egatisvt vi tar upp med pappan tar han ut över barnen på hans veckor. Hur som helst... Pappan skulle däremot berätta för migrationsverket att kusinen inte alls kommer från ett krigsdrabbat och att hans asyl är förfalskad som han har vetat sedan kusinen kom hit till sverige för ca 10 år sedan. Om han gjort det eller ej vet vi inte.

Barnen är emellertid oerhört rädda för sin far men det går över snabbt, för de är barn och har blivit upplärda att man älskar sin pappa mer än allt annat i världen oavsett hur rädd man är för honom. Det fortfarande pappa, som ger dem en massa prylar, nya telefoner, ipads, tvspel m.m. Jag ogillar honom inte för att att han ger barnen saker, tvärt om. Bra att han unnar dem npgit överhuvudtaget. Synd bara att barnen ser det som att allt annat går oförlåtet just nu. Barnen lär inse själva hur det ligger till tids nog men just nu har de det svårt och som jag ser det är det antingen vårt fel för att vi uppmanar barnen att vara sig själva och att vi inte tillåter barnen att fasta. Fastan är en utav de få påhitt som barnens mamma inte tillåter barnen att göra, trots att barnen själva vill testa på att fasta mer, eftersom pappa ger dem saker varje dag som de klarar av att fasta. Detta är inget vi kan styra över på pappaveckorna så vi försöker alltid anpassa vår semester så att barnen är med oss över ramadan. Sedan får barnen gärna åka till sin pappa för festligheterna efter ramadan sånt har vi inget emot. Barnen är Svenska medborgare men de har en arabisk pappa, klart att de ska få ta del utav den typen av traditioner också sålänge inte barnen tar skada av det. Eller så är det pappan som har fel i att tvinga på barnen, mot deras uttalade vilja, en kultur som de enligt pappan måste leva efter för att inte skämma ut sig själva och deras pappa.

Skulle vi råka se fadern eller hans kompisar när vi är på badhuset gömmer flickan sig och gråter hysteriskt av rädsla då hon får skäll av pappan om hon inte har heltäckande kläder på sig i badhuset (hon vill hellre ha bikini och badskjorts). När vi senast var på solsemester fick flickan skäll av både pappan och bonusmamman för att hon inte hade tillräckligt med kläder på sig på bilderna hon ville visa upp. 35 grader varmt och de blir arga och retar henne för hur hon är klädd, när hon går i baddräkt vid poolen på ett foto... När pappans familj var på solsemester med liknande temperaturer så hade hon långa jeans och långärmad tröja medan killarna sprang runt i skjorts och kortärmat eller bar överkropp. Jag misstänker att ni kan tänka er hur det känns för en familj som inte har samma synsätt när vi ser hur flickan plågas utav värmen på de flesta semesterbilderna som tagits där. Inte skäller eller retar henne för klädvalet. Vi vet alla i vår familj att det är påtvingat. Vi är på barnens sida och vill att de ska må bra.

Det är bara toppen av isberget och visst kan vi verka hysteriska men vi gör det vi kan för barnens skull då de är rädda för att själva säga ifrån när det gäller deras far. Han sätter sig på tvären gällande allt som berör barnens bästa och önskemål. Vi korsförhör inte barnen alls utan de öppnar upp sig när de känner sig oroliga eller rädda för vad som hänt under pappaveckan osv. Om det märks att det är npgot som hänt, att de är extra nedstämda eller så efter en pappavecka så frågar vi såklart hur det är fatt, om allting är okej. De ber oss gråtande att inte nämna för pappan om barnen berättat något elakt om pappan för att de är sååå rädda för honom en väldigt stor del utav tiden. Ändå är han favoriten. Skön typ/inställning eller manipulativ? Jag vet inte men det är inte jag som tar det beslutet vid utredningen om det blir en sådan.

Pappan kan snacka för sig och låtsas som om inget händer. Barnen säger att de kommer inte att säga något elakt för att de är rädda för vad pappan kommer att göra om det skulle bli så att de inte får träffa deras honom mer. Vi förklarar för barnen att det vi gör nu kommer inte att påverka den biten. Sålänge som barnen vill fortsätta träffa honom så kommer de att få göra det men de är ändå rädda och osäkra för hur pappans kommer reagera. Vi har försökt få dottern att prata med t.ex. Skolkurator osv när hon mår som dåligast men nekar hjälp för att ho är rädda att de aldrig någonsin kommer att få träffa sin pappa igen om de berättar för någon (det något som pappan troligtvis har lurat i barnen att vi försöker göra, enligt vad vi kan utläsa från det som de har berättat) detta är självklart inte sant, vi har ingen som helst avsikt att ta ifrån eller överhuvudtaget minska pappans umgänge med barnen sålänge barnen själva önskar att träffa honom.

Nej jag gillar inte pappan och det står jag för och det har varken islamofobiska/rasistiska/avundsjuka grunder. Mitt ogillande av karln och allt han säger och gör gentemot oss vuxna som ligger till grund till att vi tar tag i en orosanmälan och söker ensam vårdnad.

Det är helt och hållet för barnens skull. Vi har det bra i vår familj och barnen mår bra hos oss. Lillgrabben har också sagt att han önskar att jag var hans riktiga pappa och att hans nuvarande riktiga pappa var bonuspappan. Flickan har slutat skvallra om det för pappan då hon har märkt att även hon får skäll då. Att hon ska se till att pojken inte kallar mig för pappa eller bonuspappa för det finns bara en pappa och det är han. Däremot gpr der ju hur bra som helst att kalla hans fru(kusinen) för mamma och bonusmamma. Det är inte samma sak enligt honom.

Soc får mer än gärna utreda oss i samma veva. Vi är inte perfekta vi heller. Vi är lite mer raka med att läxor ska skötas, hygienen ska upprätthållas och barn som gillar att spela spel ska hålla på med barnvänligare spel, inte groteskt våld/halvnakna tjejer/pornografi och ett hemskt språkbruk i spelen de spelar tack. Sånt kan gott vänta tills de blir äldre. Jag menar inte att de inte kommer snappa upp sånt från skola och vänner m.m. men vi tänker inte bidra till den soppan. De kan hålla sig till spel som lego, sims, supermario, zelda, minecraft, bilspel, ja till och med fortnite, så länge de har stängt av mikrofonerna och inte hör allt svärande och klagomål när det inte går som det ska :). Det är inte tabu att tycka det är spännande med vuxet innehåll osv i deras ålder och vi finns närvarande för barnen i alla sammanhang som berör dem. Inte på ett kontrollerande sätt utan att helt enkelt finnas där och stötta och stärka barnen i deras egna utveckling och ansvarstagande.

Men vi är inte perfekta och gör fel vi också. Vi tillåter barnen att äta fläsk om de vill och det vet vi ger konsekvenser hos deras far. När barnen bråkar sinsemellan så skvallrar de gärna på varandra och det är ofta valet av kött på pizzan eller godis med gelatin som nämns för pappan. Och det var ju även jag som lämnade in ansökan om modersmål när barnen bytte skola så på så vis var även jag delaktig att gå emot barnens vilja. Vi flyttade till en annan stadsdel för att vi hittade en större lägenhet där barnen inte skulle behöva dela rum, och barnen gick då på en skola där svensk kultur var underrepresenterade, ca 3 svenskar på 25 elever och att barnen fick läsa modersmål var enda anledningen till att pappan överhuvudtaget gick med på skolbytet. Föräldrarna skrev på blanketten och jag lämnade in. Nya rektorn var lite skeptisk till om de verkligen hade arabiska som modersmål men jag var ärlig och sa berättade hur det låg till och att detta var det enda alternativet för att barnet skulle få komma till en bättre skola och på så vis en bättre skolupplevelse (de kom därför in på den bästa skolan i staden) Men pappan har sagt att han ångrar sig för det beslutet då barnen har tappat många utav de utländska kompisarna och lär sig "dumma svenska traditioner" m.m. Det är tydligt att pappan inte alls har barnens bästa i åtanke. Flickan som är äldst blev nämligen väldigt mobbad på förra skolan då hon inte ville bära slöja osv, det hade mamman sagt nej till när de skiljde sig. Det kansle var fel gjort av mamman? Kanske hon skulle ha tvingat barnet att bära slöja så att hon inte blivit mobbad?? Nej... Flickan tappade därför skolintresset och hamnade efter i de allra flesta ämnen på den skolan. Än idag har de inte en endaste gång gjort läxa hemma hos sin far, han sitter aldrig med barnen och hjälper dem eller ser till att det blir gjort. De läser inte böcker tillsammans för att han själv har språksvårigheter i svenska. Han är inte intresserad helt enkelt. Skulle vi i vår familj missköta oss på någon del är det väl bra att det kommer fram så att vi kan bli bättre på just vad det kan vara. För barnens skull.

Det är vår ståndpunkt. Och skulle soc föredra att riskera att barnen blir förda utomlands, bortgifta till någon äldre kusin m.m. (han är ju själv gift med sin kusin nu som nyss blivit myndig, och han själv i över 40.) Så det är inte helt orimligt att han tar sin vetorätt som ensam vårdnadshavare och flyttar med barnen till sitt hemland om man ska dra det till sin spets för hur den mannen resonerar.

Jag skulle vilja möta den socialarbetaren ansikte mot ansikte som anser att barnen skulle ha det bättre om den pappan fick styra deras liv precis hur han ville.

Pappan är mycket trevlig utåt och även mot barnens nuvarande kompisar och deras föräldrar kan han vara jättetrevlig. Det måste han vara med tanke på att hans företag sysslar med service. När vi inte kunnat hålla oss och råkat nämna att pappan inte är snäll så får vi ofta höra att barnen tycker att han är jättesnäll ibland. Barnen får ofta följa med till hans företag och de förklarar för oss att pappa visst är snäll mot andra eftersom många som jobbar där som får flera tusenlappar direkt i handen, varje dag. "Tänk vad pappa är snäll som ger alla de personerna pengar direkt i handen istället för att de ska få pengar en gång i månaden, som ni. Det är bara synd för många som jobbar där kan inte svenska. Så vi har lite svårt att förstå allt de säger när de pratar så fort" säger de. f

Företaget är en bilverkstad och barnen tycker det är kul att pappa kommer och hämtar dem i nya bilar nästan varje gång. Det är bilar som är inne på reparation.. Jag vet inte vad ni som läser detta tänker om just detta men jag hade blivit lite fundersam om jag sett att en snubbe från verkstan åka runt och handla/hämtar sina barn/står vid drivein på mcdonalds m.m. i min bil som jag lämnat in för service t.ex. Barnen tycker det är rätt så kul på verkstaden de får åka runt pp omrpdet med permobiler som de även tar in för reparationer, "förutom när någon kund kommer in och är arg på pappan och vill slåss. De kunderna är läskiga och vill inte betala för att pappa säger att han inte får göra vissa saker som de kunderna vill. Då är det inte kul på pappas jobb" det händer tydligen ofta. (jag misstänker det handlar om att släcka 2or bland annat som den verkstanden inte får göra)

Men ja pappan är oerhört charmig och vänlig utåt gentemot andra. Så en utredning kan teoretiskt sett gå åt vilket håll som helst. Det är bara hålla tummarna att soc ser igenom hans falska fasad och att barnen vågar öppna upp sig inför dem. Kommer de in med samma attityd som jag sett här från de som säger sig komma från soc så lär det gå förlorat.. Vilka ägg..

• tankfull
    Anonym (kontrollbehov) skrev 2019-01-03 17:11:15 följande:
    Men lilla gubben, nu var du där igen med "fullvårdnad". Enskild vårdnad heter det, du får jobba på vokabulären lite om du ska låtsas vara socionom.
    Nej, socialtjänsten jobbar absolut inte som du blajar om, de ska vara objektiva i sin bedömning av bägge parter och framförallt se till barnets bästa. 
  • tankfull

Till TS: de som skriver här i tråden att de kommer från Socialförvaltningen kommer naturligtvis inte alls därifrån. Jag jobbar inte heller där men har genomgått en vårdnadstvist och har erfarenhet därifrån - dessutom har jag en väl fungerande hjärna till skillnad från vissa individer. Jag läste det mesta av ditt superlånga inlägg och står fast vid det jag sa tidigare: att det faktiskt är en god idé att ansöka om enskild vårdnad och välkomna utredningen som följer. Jag står även fast vid att du ska tänka igenom noga vilka saker du lägger vikt vid.
    Soc lägger ganska stor vikt vid vilka som omger barnen vid deras umgänge, både om de har en god kontakt med en släkting på ena förälderns sida men också vilka som kan tänkas förstöra och försvåra. Jag tror att om du bara håller dig lugn och saklig så kommer du i stort att få igenom det som är bäst för barnen. Önskar dig verkligen ett stort lycka till!

• city cat
    Anonym (kontrollbehov) skrev 2019-01-02 15:36:33 följande:
    Eller så sitter du och korsförhör barnen för du liksom VILL att pappan ska vara dålig ,ganska uppenbart att du är arg och bitter på din ex man och det är helt ok men du bör inte använda dina barn som en spelbricka , det är faktiskt osmakligt

Eller så hade du läst ordentligt för det framgår tydligt att TS är bonuspappan och inte biomamman som du försöker få det till.

Jag har svårt att tro att någon som inte klarar ens grundläggande läsförståelse skulle kunna, än mindre bli bemyndigad, att arbeta på socialförvaltningen med vårdnadsfrågor. 

"Vet du vad jag tror knappt 10% procent av er "experter" ens har en fullständig grundskoleutbildning och antagligen jobbar ni som lokalvårdare och städar mitt kontor och toalett .Du borde nog återgå till att städa toaletter i stället för att försöka tycka till om nåt du uppenbarligen inte förstår dig på

Lyd ditt eget råd!

#allavi
Svar på tråden 7 och 10åring spelar 18års spel i andra familjen.