• MHlove

Hur tätt har ni mellan era barn, ni som har minst 3?

Hej hej!

Jag har 2 barn födda 14 och 16. Det är 23 månader mellan dem. Vi bor i en trea (hyresrätt). Barnen delar rum. Både jag och barnens pappa har fast anställning och stadig inkomst. Dock har vi haft ett uppehåll under 9 månader pga diverse anledningar men nu har vi hittat tillbaka till varandra - starkare än någonsin. Man kan säga att vi snart varit tsm i 10 år förutom uppehållet.

Vi båda vet vart vi står och vi älskar varandra över allt annat - och vi båda drömmer nu om ett tredje barn. Vi är väldigt redo känslomässigt men det mest praktiska hade väl kanske varit att jobba på ett år nu och spara lite pengar till buffert/hitta större boende. Det är väl det enda som hindrar så att säga..

Dock tänker vi ju inte på något annat. Längtar sååå mycket till en liten och jag tänker att är det inte så att barnen kommer ha nytta av varandra mer om det är lite tätare? Borde vi suga på detta lite eller bara köra på?

Alltså jag vet ju vad hjärtat säger... men ge mig gärna lite imput på hur ni tänkt/körde på kring ert tredje barn! Tacksam för svar! ??????

• Svar på tråden Hur tätt har ni mellan era barn, ni som har minst 3?
  • närkommertrean

Vi har 2 år och 11 månader mellan 1:an och 2:an. 3:an ligger i magen nu och kommer ett par veckor efter 2:an fyllt 3 år. Vi hade egentligen ingen speciell plan på hur lång tid vi ville ha mellan barnen men mellan både 1:an och 2:an och 2:an och 3:an fick vi mf så det slumpade sig så att det blev nästan exakt 3 år mellan båda gångerna. Jag tycker det har blivit väldigt bra. 1:an klarade mycket själv när 2:an föddes, typ gå på toa, klä på sig, sov inte på dagen osv vilket 2:an kommer kunna när 3:an kommer också. Samtidigt leker de otroligt fint tillsammans.

• cosinus

Jag har 4 med 2 år mellan varje. Men vete tusan om jag skulle rekommendera det. Det är lite slitigt och allt går så fort över.

Fördelarna är ju att alla är relativt jämngamla. Det går dela upp barnen nästan hur som helst i olika konstellationer och ja de har otroligt mycket nytta av varandra.

Men det hade nog varit lugnare för oss att ha 4 år mellan 2-an och 3-an. Men då visste vi iofs inte att vi skulle bli sugen på en fjärde :)

• lövet2

Det är 2 år 4 månader mellan de två äldsta barnen. Jag kände att jag ville ha trean lite tätare och min man var med på det. Därför blev det 1 år 10 månader mellan tvåan och trean. Det tyckte jag blev riktigt bra. Jag drog ut på föräldraledigheten med tvåan och gick direkt in på nästa föräldraledighet. Alla babysaker var kvar inom räckhåll och spisskydd, trappgrind och sådant fick sitta kvar. Mycket praktiskt!

Visst var det några intensiva år då jag inte hann mycket mer än att vara mamma, men det kändes rätt för mig.

• Momofthree

Jag har lite spridda skurar mellan mina men känner att det varit ultimat för oss.

Första sonen född 06 blev storebror när han var precis 4 år fyllda. Så 2010 kom andra sonen. Sen dröjde det innan tredje barnet kom 2016. Är nu gravid med fjärde barnet och de kommer skilja 2 år och 3 månader.

Svar på tråden Hur tätt har ni mellan era barn, ni som har minst 3?