• Anonym (Ensam?)

Är du lika känslig som jag? (Morden i Marocko)

Hej,

Svårt att veta var jag skulle placera den här tråden... Får kanske skriva ngn form av triggervarning om att jag kommer skriva detaljerat kring mina känslor och tankar om morden i Marocko. Så läs inte vidare om du inte vill ?gå in i det?.

Okej... Jag mår så fruktansvärt dåligt av hur de två unga kvinnorna blev mördade. Natten till idag kunde jag inte somna förräns runt 03 för att det for runt så mycket tankar och känslor...

Fasan som deras föräldrar måste känna (hur överlever man som förälder?) videon av mordet som cirkulerar på nätet, tjejernas utsatthet. Vad tänkte dom, vad kände dom? Det snurrar runt, runt h e l a tiden.

Tittar på mina egna barn och känner enorm kärlek. Och samtidigt rädsla. För hur världen ser ut. Hur ska jag kunna skydda dom?

Och sen kommer bilderna, scenerna som dom stackars tjejerna fick uppleva. Min hjärna snickrar ihop egna versioner av hur det kan ha gått till. Vad gjorde dom när männen kom till tältet? När insåg dom att deras liv var i fara? Hur snabbt förlorade hon medvetandet när dom djävularna började skära i hennes hals? Hur ont gjorde det? Var hennes hjärna kanske så chockad att hon inte ens uppfattade smärtan? Det bara går runt, runt, runt, och jag mår både fysiskt och psykiskt dåligt av det. Nu har jag bara känt till det i knappt ett dygn och är väl i någon slags chock men ja... Jag känner mig helt knäpp och ensam i att ?funka? såhär. Överdriven?

Det var exakt samma sak efter Utöya. Jag kunde inte sova den natten när det skett. Alla frågor, bilder, barn, tankar. Jag mådde då, precis som nu, fysiskt illa av att tänka på det och kunde liksom inte ?stänga av?.

ÄR det någon mer som fungerar som jag? Eller är jag någon slags överkänslig hysterisk person?

• Svar på tråden Är du lika känslig som jag? (Morden i Marocko)
  • Meriall
    Anonym (Ensam?) skrev 2018-12-21 22:50:16 följande:

Det låter som att vi år väldigt lika i det hår avseendet. Har också andra saker jag sett/hört som ploppar upp med jämna mellanrum. Men sen finns det ju en del av mig som på något skumt sätt vill sätta sig in i vad som hänt. Som vill veta. Som vill läsa och följa allt runt det. Så jvla skumt och knäppt. Om man är känslig borde väl hjärnan rimligtvis försöka skydda en?

Exakt samma här :/ Jag läste verkligen allt om det där barnet... nästan lite självdestruktivt. Men hjärnan kanske vill känna oavsett om det är bra eller dåliga känslor. Jag har en tendens att älta andra saker också även om det inte ger ångest på den här nivån.
  • Anonym (elina)

Dina känslor är normala. Någon slags balans måste man hitta, men vi måste också inse att samhället är ett annat. Vi MÅSTE lära våra barn ett nytt risktänkande och att inte vara så öppna mot alla slags människor. Vi har tusentals extremister som dessa mördare som spatserar fritt på våra gator och dessutom får en hel massa privilegier och understöd. Det är en annan värld nu. Med våra politikers goda minne.

• Anonym (Ida - helt annorlunda.)

Jag känner ingenting. Kunde inte bry mig mindre om folk blir mördade i världen.

Men däremot om jag hör något om ett djur som blivit misshandlat/mördat.
    Jag försöker att inte tänka på det för då går jag sönder helt. Djuren på slakterierna som skriker när de förstår vad som ska hända. De har känslor, men inget skydd. Ingen som kan rädda dem, de bara forslas mot en plågsam död och det är fruktansvärt!! Det är vi människor som gör detta och vi förtjänar att mördas på de plågsammaste sätten. Kan tom känna belåtenhet när jag hör om många människor som har dött.

Anonym (elina) skrev 2018-12-22 06:32:43 följande:

Dina känslor är normala. Någon slags balans måste man hitta, men vi måste också inse att samhället är ett annat. Vi MÅSTE lära våra barn ett nytt risktänkande och att inte vara så öppna mot alla slags människor. Vi har tusentals extremister som dessa mördare som spatserar fritt på våra gator och dessutom får en hel massa privilegier och understöd. Det är en annan värld nu. Med våra politikers goda minne.

Eller så lär ni barnen empati istället.
  • Anonym (elina)
    Anonym (Ida - helt annorlunda.) skrev 2018-12-22 06:43:19 följande:

Eller så lär ni barnen empati istället.

Du inser den stora humorn i att tala om empati samtidigt som du säger att du inte kunde bry dig mindre om mord?
    Anonym (elina) skrev 2018-12-22 07:25:01 följande:
    Du inser den stora humorn i att tala om empati samtidigt som du säger att du inte kunde bry dig mindre om mord?
    Så du anser endast att man kan känna empati för människor? Jag har större empati än de flesta när det kommer till djur, såpass att jag har börjat avsky människor och människor som sitter och tycker synd om varandra och samtidigt bidrar till djurens lidande. 

Jag syftade på att se till att uppfostra era barn till någon som inte mördar.
  • Anonym (Jag med)

Nej sen jag fick barn klarar jag inte av porr tex. Jag tänker bara att tjejerna har varit någons lilla bebis som behövt lika mycket kärlek som min bebis, att dom förtjänat samma framtid som alla andra bebisar.

Så fort en vuxen blir utsatt för misshandel, tortyr osv så tänker jag på att den personen är någons älskade lilla barn (eller FÖRTJÄNADE att vara det). Det är hemskt. Kan inte ens äta kött längre, iaf inte när jag ser köttbitar med ben i. Då tänker jag på att det är från en kropp, ett känsligt liv med närhets, frihets och kärleksbehov ;(

• Anonym (Jag med)

Jag skulle inte kalla empati att vara galen. Den reaktionen som du lyckas lägga locket på är mänsklighet/medmänsklighet. Att vara galen är att sakna mänsklighet/medmänsklighet.

?Galningar? är personer som känslokallt går in på en cafeteria och mördar människor. Eller som blundar inför verkligheten.

Anonym (Hj) skrev 2018-12-21 22:05:14 följande:

Ja, du är möjligen känsligare och mer inkännande än andra, det är inget fel i det egentligen men verkar ju få dig att må dåligt.

Själv drabbas jag emellanåt av liknade känslor men inser att jag skulle bli galen om jag inte tog avstånd från dem och lade ifrån mig tankarna.

Jag har jobbat som volontär i flera länder och också gjort en militär utlandstjänst, det finns enormt mycket mänskligt lidande där ute.

• Anonym (Jag med)
    Anonym (elina) skrev 2018-12-22 06:32:43 följande:

Håller med. Är livrädd för alla j-a nazister.
  • Anonym (usch)

Jag vet att jag skulle reagera som du ifall jag exponerade mig själv för såna filmer och detaljerad information. Därför undviker jag det.

Tyvärr har jag ibland råkat läsa och höra om saker jag önskar jag inte visste. Både om djur och barn som är de två kategorier som påverkar mig mest.

• Anonym (Ensam?)

Det känns så fint att höra att ni är fler som känner och fungerar på samma sätt... Tröstande och mindre ensamt. Sen igår kväll har jag jobbat stenhårt med att skjuta bort bilderna/tankarna så fort de kommit. Ersatt med allt från fina minnen, bilder på kattungar och rabblat multiplikationstabellen;) Känns bättre redan. Måste tänka mig för framöver, att inte läsa artiklar om sådana ämnen osv. Svårt, såklart, när det målas upp och tar över media men ja, i alla fall försöka stå emot ?behovet? av att grotta ner mig i det.

Håller med om att det är ett helt nytt samhälle vi lever i. När jag var 16 festade jag ensam på stan utomlands och kände mig trygg. Min dotter fyller 16 i vår och jag vågar fn knappt låta henne gå ensam från bussen:/ Så sorgligt och samtidigt något man kanske tyvärr måste acceptera.

Sen har vi ju alla en möjlighet att påverka genom att ge våra barn den kärlek och det stöd dom behöver för att växa upp till sunda, empatiska vuxna.<3

• Anonym (kls)

Fruktansvärt naivt av flickorna att campa ensamma i den marockanska obygden. De fick tyvärr betala det värsta tänkbara priset. Jag förstår inte hur ingen hindrade dom från att göra detta, inte ens de lokala kvinnorna skulle tänka tanken på att röra sig långt från bebyggelsen utan manligt sällskap. En guide hade tydligen försökt övertala dom från att avstå, men förgäves. Indoktrineringen med "allas lika värde" och att alla människor är snälla i grunden har haft bra effekt på dessa två.

Hoppas att folk tar lärdom av det här och inte släpper iväg sina döttrar till dessa "shithole countries" överhuvudtaget. Det enda positiva är att förövarna gjorde sig skyldiga till det här brottet i just Marocko, marockanska polisen är duktiga på att använda skurhink, trasa och elkablar på ett sätt som kommer att få dessa avskum att ångra att de blivit födda. 

I Sverige hade det blivit skyddstillsyn eller i värsta fall en all-inclusive hotellvistelse en kortare tid, eftersom förövarna i Sverige hade klassats som baaaarn.

• Anonym (Nantes)

var finns den videon på nätet?

• Anonym (Jag med)
    Anonym (kls) skrev 2018-12-22 14:03:40 följande:

Fruktansvärt naivt av flickorna att campa ensamma i den marockanska obygden. De fick tyvärr betala det värsta tänkbara priset. Jag förstår inte hur ingen hindrade dom från att göra detta, inte ens de lokala kvinnorna skulle tänka tanken på att röra sig långt från bebyggelsen utan manligt sällskap. En guide hade tydligen försökt övertala dom från att avstå, men förgäves. Indoktrineringen med "allas lika värde" och att alla människor är snälla i grunden har haft bra effekt på dessa två.

Hoppas att folk tar lärdom av det här och inte släpper iväg sina döttrar till dessa "shithole countries" överhuvudtaget. Det enda positiva är att förövarna gjorde sig skyldiga till det här brottet i just Marocko, marockanska polisen är duktiga på att använda skurhink, trasa och elkablar på ett sätt som kommer att få dessa avskum att ångra att de blivit födda. 

I Sverige hade det blivit skyddstillsyn eller i värsta fall en all-inclusive hotellvistelse en kortare tid, eftersom förövarna i Sverige hade klassats som baaaarn.

Visste inte att Peder Madsen var marockan. Eller Hagamannen. Ett tips; läs på om vad svenska män utsatt kvinnor för innan du snackar massa rasistisk skit.

Jag har bott i Algeriet en tid så jag vet att där finns en väldigt destruktiv kultur mot kvinnor. Har dock flera bra manliga vänner från både Algeriet, Somalia osv också. Och har blivit hemskt hotad och illa behandlad av svenska män som heter Mats och Johan.
  • Anonym (drz)
    Anonym (Nantes) skrev 2018-12-22 14:34:08 följande:

var finns den videon på nätet?

Finns länk flashbacks tråd -danska och norska avrättade- sida 1.
  • Anonym (kls)
    Anonym (Jag med) skrev 2018-12-22 14:43:08 följande:
    Visste inte att Peder Madsen var marockan. Eller Hagamannen. Ett tips; läs på om vad svenska män utsatt kvinnor för innan du snackar massa rasistisk skit.

Jag har bott i Algeriet en tid så jag vet att där finns en väldigt destruktiv kultur mot kvinnor. Har dock flera bra manliga vänner från både Algeriet, Somalia osv också. Och har blivit hemskt hotad och illa behandlad av svenska män som heter Mats och Johan.
    Peter Madsen? Hagamannen? Är du full, var har jag skrivit något om dessa? 

Du har rätt i att det i Algeriet finns en destruktiv kultur mot kvinnor. Hela nordafrika är fientligt inställda mot kvinnor, just i Marocko och Algeriet är det som värst. 

Problemet är på kulturell och till viss del också genetisk nivå. Att du tog upp Madsen och Hagamannen är intressant, låt oss spinna vidare på det. Vi kan lägga till Breivik och Anders Eklund också så har vi inte längre några värre exempel att ta till. 

Alla dessa enskilda galningar hade inte haft en chans att få med sig någon på sina illgärningar, tvärtom, hade de yppat något om sina planer så hade de med 100% sannolikhet blivit stoppade. Den nordiska moralen hade inte tillåtit sådant, inte ens Breiviks sympatisörer bland högerextrema hade velat ha något att göra med det han gjorde.

Med dessa djur är det tvärtom, de har i samförstånd i en grupp på fyra stycken gruppvåldtagit och mördat dessa två oskyldiga flickor på det mest bestialiska sätt som går. Det beror på deras kultur och genetiska arv och ett djupt rotat hat mot västerländsk kultur. Det här är rasism i sin renaste form. 

Fenomenet gruppvåldtäkter, alltid MENA-män som ger sig på en försvarslös kvinna, i grupp. Inte många Mats och Johan där....

Hedersvåld. Kanske finns någon enstaka Mats eller Johan som kunde tänka sig att slänga en kvinna från balkongen på tionde våningen, men inte fan har de isåfall hela släkten närvarande som hejar på!

Jag beklagar att du behandlats illa av Mats och Johan men att dra upp det som någon sorts motvikt mot den händelse där två kvinnor gruppvåldtagits för att sedan få sina huvuden skiljda från kroppen, är rent patetiskt från din sida. 
  • Anonym (Agnes)

Satt uppe jag med och funderade. Ångra att jag skaffade barn med tanke på all skit

• Anonym (kls)
    Anonym (Jag med) skrev 2018-12-22 08:48:43 följande:
    Håller med. Är livrädd för alla j-a nazister.
    Ok,nu förstår jag att du bara är ute efter att trolla och provocera. Dilla om nazister i en tråd som handlar om islamsk terrorism.
  • Dr Nail

Förhoppningsvis blir händelsen en signal för den marockanska staten att organisera ett systematiskt dödande av IS-anhängare. Annars RIP deras turism. Precis som ett hotell infesterat av kackerlackor förlorar gäster. De har en del kackerlackor att ta död på.

Svar på tråden Är du lika känslig som jag? (Morden i Marocko)