Anonym (Bonusmamma) skrev 2018-12-19 16:28:10 följande:
Hej!
Jag är både förälder & bonusmamma. Vår familj fungerar överlag bra. Barnen tycker om varandra och oss vuxna och jag vill ju såklart att det ska fortsätta att vara så genom livet. Våra barn var relativt små när vi träffades.
Undrar hur din familj har sett ut och fungerat?
Hur har din bonusförälder varit mot dig?
Vad för ansvar har denne tagit?
Vad gillade du bäst?
Vad tyckte du sämst om?
Vilka egenskaper hos din bonusförälder var bäst?
Hur såg relationen ut till dina biologiska föräldrar?
Ja, frågorna kan byggas på i all evighet... :D
Jag har två bonusföräldrar (eller en bonusförälder och en som inte är bonus direkt). Min mammas man är en fantastisk peson som jag älskar och som är en mycket betydelsefull familjemedlem för mig. Och så min pappas fru som jag inte älskar och som jag önskar att jag hade sluppit ha i mitt liv.
Och som svar på dina frågor:
Undrar hur din familj har sett ut och fungerat?
Mina föräldrars skilsmässa var i samförstånd och de samarbetade bra och hade e god relation efter skilsmässan. Det fortsatte när mamma träffade sin man men tog ett abrupt slut när pappa träffade sin fru. mammas man hade inga problem med att mamma haft en man och barn sen innan, pappas fru har stora problem med att pappa hade haft fru och barn sen innan.
Hur har din bonusförälder varit mot dig?
Mammas man: alltid sett mig som en självklar del av familjen, skapat en egen relation med mig, visat både kärlek och gränser mot mig, tagit aktiv del i mitt liv.
Pappas fru: sett mig som ett nödvändigt ont, försökt utesluta mig ur familjegemenskapen och slutligen lyckats, talat illa om min mamma, varit direkt elak mot mig, skadat relationen mellan mig och min pappa.
Vad för ansvar har denne tagit?
Mammas man: normalt vuxenansvar typ It takes a village.
Pappas fru: ansvar? Jag om man ser det som sitt ansvar att trycka ned någon och skapa dåligt självförtroende och skadad självkänsla hos ett barn.
Vad gillade du bäst? Vad tyckte du sämst om?
Se ovan.
Vilka egenskaper hos din bonusförälder var bäst?
Mamma man: att han tog en naturlig del i mitt liv som en människa till en annan.
Hur såg relationen ut till dina biologiska föräldrar?
Mamma: god relation som inte påverkades negativt alls av att hon gifte om sig.
Pappa: vår relation är nästan obefintlig idag. Han lever med sin fru och träffar sitt barn och barnbarn ytterst sällan. När vi ses är frun alltid med även fast jag helst skulle vilja slippa träffa henne alls. Hon är även nu snabb på att påpeka mina och barnens fel och brister samt trycka ned oss. Jag tar det inte längre vilket har inneburit öppna konflikter. Relationen med min pappa är stel och sval men jag är också i grunden väldigt arg och ledsen över hur pappa har behandlat mig och hur han låtit sin fru behandla mig.