• Anonym (?)

Orosanmäla vuxen?

Hur går man tillväga om man vill orosanmäla en myndig person pga missbruk? Kan man ansöka om LVM vård för personen? Det handlar om en nära vän till mig som jag är väldigt orolig för pga personens missbruk. Personen måste bli inlåst ett tag för att kunna hålla sig borta från drogerna. Jag är samtidigt rädd att personen kommer säga upp vänskapen om jag orosanmäler personen men jag kan inte acceptera att personen kanske knarkar ihjäl sig.. måste soc göra en LVM ansökan eller kan jag som närstående göra det?

• Svar på tråden Orosanmäla vuxen?
  • Anonym (Humanus)

Att ansökan om LVM vård kan bara socialnämnden göra. Det du kan göra är informera socialtjänsten.
    Ha dock inte för stora förväntingar på det då LVM vård i princip bara är tilllämplig när missbrukaren gått ner sig så mycket att det finns en överhängande risk för dennes liv.

• Anonym (?)
    Anonym (Humanus) skrev 2018-12-15 19:19:47 följande:

Att ansökan om LVM vård kan bara socialnämnden göra. Det du kan göra är informera socialtjänsten.

Ha dock inte för stora förväntingar på det då LVM vård i princip bara är tilllämplig när missbrukaren gått ner sig så mycket att det finns en överhängande risk för dennes liv.

Kan socialnämnden i en annan kommun än där personen är skriven göra en ansökan? Personens liv är i fara annars hade jag aldrig velat orosanmäla personen. Missbruket är värre än någonsin förut
  • Anonym (Humanus)
    Anonym (?) skrev 2018-12-15 19:22:03 följande:
    Kan socialnämnden i en annan kommun än där personen är skriven göra en ansökan? Personens liv är i fara annars hade jag aldrig velat orosanmäla personen. Missbruket är värre än någonsin förut
    Nä, det är den kommun som personen är hemmahörande i som ska göra ansökan.
    I viss fall (tex om personen befinner sig lång från hemkommunen) kan hemkommunen begära hjälp från visstelsekommunen eller få ärendet överflyttat. Huvudregeln är dock att det är hemkommunen som ska göra utredningen.
  • CitronTulo
    Anonym (Humanus) skrev 2018-12-15 19:19:47 följande:

Som sagt så är LVM en tvångsåtgärd, personen kan dock frivilligt gå med på vård i samråd med soc. Tror du TS att personen skulle vara med på det, eller anser den sig inte behöva någon hjälp?
  • Anonym (?)
    CitronTulo skrev 2018-12-16 11:44:32 följande:

Som sagt så är LVM en tvångsåtgärd, personen kan dock frivilligt gå med på vård i samråd med soc. Tror du TS att personen skulle vara med på det, eller anser den sig inte behöva någon hjälp?

Problemet är att personen har gått med på frivillig vård och fått vård på öppet behandlingshem men där misskött sig så soc vill inte ge personen fler chanser. Personen MÅSTE bli inlåst för att kunna hålla sig ifrån drogerna. Ute i det fria finns alldeles för mycket som lockar och dåliga umgängen som personen måste få professionell hjälp i sluten vård för att kunna klara att sluta med detta.
  • Anonym (K)

Lvm tas endast om det är fara för livet här och nu. Alltså väldigt akut.

En orosanmälan kan göras anonymt, tänk då bara på att inte presentera dig. Du kan inte ringa och säga " Jag heter Lisa Svensson och jag vill anmäla det här........ Men jag vill vara anonym". Då får du inte vara anonym och de måste skriva ditt namn i anmälan.

Lycka till!

Svar på tråden Orosanmäla vuxen?