• Anonym (Ts)

Vad krävs för att starta eget företag?

Måste man ha mycket pengar för att starta ett eget företag? Måste man ha en utbildning? Måste man bo i hus?

• Svar på tråden Vad krävs för att starta eget företag?
  • Anonym (Sandra)

Du behöver inte ha utbildning och varför i hela världen skulle du behöva bo i hus? 

Hur mycket pengar som behövs beror på vad för typ av bolag du vill starta..
    Skulle rekommendera att läsa några kurser rörande ämnet, eller läsa på ordentligt själv.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Sandra) skrev 2018-12-15 13:40:51 följande:

Du behöver inte ha utbildning och varför i hela världen skulle du behöva bo i hus? 

Hur mycket pengar som behövs beror på vad för typ av bolag du vill starta..

Skulle rekommendera att läsa några kurser rörande ämnet, eller läsa på ordentligt själv.

För jag behöver kanske hus eller iallafall kanske hyra en lokal/hus beroende på vad det är för företag. Är ganska fattig om man säger så (går på socbidrag)
  • Mrs Green

Googla på Starta eget, så hittar du mängder av information. Hur mycket pengar du behöver från börjar beror ju helt på vad du ska sälja, om du t.ex behöver köpa in varor eller om du ska sälja tjänster. Men förmodligen får du inte behålla socbidraget om du startar eget, så kolla upp först hur du ska försörja dig innan företaget börjar gå med vinst. 

• Kerubmamman

TS borde ha rätt till starta eget-bidrag, alltså aktivitetsstöd, i sex månader. Men jag vet inte hur det funkar med kompletterande försörjningsstöd under den tiden. Om funktionsnedsättning finns kan man söka särskilt bidrag för utbildning, utrustning mm.

när det gäller startkapital så får man gå till banken.

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Ts) skrev 2018-12-15 13:45:57 följande:
    För jag behöver kanske hus eller iallafall kanske hyra en lokal/hus beroende på vad det är för företag. Är ganska fattig om man säger så (går på socbidrag)
    Jo men då behöver du ju det på grund utav vad din verksamhet innebär. Du behöver inte ha ett hus bara för att du ska ha rätt till att starta ett företag.

Man kan ha rätt till ett starta- eget bidrag från arbetsförmedlingen (åtminstone kunde man det för något år sedan). Men det finns en del krav för att man ska få det.
    Du kan säkert hitta något på deras hemsida om det :)
    Annars gå dit och prata med dom och berätta om din affärsidé.
  • Anonym (Ts)
    Limajo skrev 2018-12-15 19:17:32 följande:

Det du behöver ha är en bra affärsidé. Det behövs 50 000 kr för att starta AB. De pengarna går in som eget kapital i bolaget. Behöver du mer kapital för att komma igång kan du ta lån hos Almi. Då behöver du visa upp en budget och en affärsplan.

Verksamt.se är en bra sida för att läsa på om att starta eget. De har föreläsningar också (1-dags kurser) som kan vara bra att gå.

Dom pengarna har jag inte. Och lån kan man väl inte ta om man inte har en inkomst?
  • Anonym (Ts)
    Limajo skrev 2018-12-15 19:33:22 följande:

Du kan ju alltid starta egen firma, det krävs det inget kapital för. Men huvudsaken är att du har en bra affärsidé, har du det?

Nej vet inte vad jag ska starta för firma isåfall eftersom jag inte har någon utbildning heller
  • Anonym (drz)

Inte för att vara sån men ett litet råd. Lägg ner tanken, iaf för nu.

Är du verkligen intresserad så har Arbetsförmedlingen ofta korta 'starta eget kurser'.

Sen skaffar du ett vanligt jobb så du har en buffert.

• Anonym (Sandra)
    Anonym (Ts) skrev 2018-12-15 19:40:09 följande:
    Nej vet inte vad jag ska starta för firma isåfall eftersom jag inte har någon utbildning heller
    För att ett företag ska gå bra gäller det att man brinner för det man gör. 
    Rekommenderar dig att plugga eller söka ett jobb så länge i så fall :)
  • Anonym (Y)

Att starta ett företag som utväg för att man inte får ett jobb är ingen bra idé. Speciellt inte om du inte har en affärsidé. Det är svårt att få lönsamhet och kan sluta i ekonomiskt kaos.

Svar på tråden Vad krävs för att starta eget företag?