• Nikitta

Ta ett namn som finns i släkten

Hej, funderar lite på vad som är okej och inte när det gäller namn på sina barn, när de finns i släkten.

Jag vill döpa min framtida dotter till ett namn som min systers dotters barn döpt sin till. Dock vill jag ändra stavningen till ett W istället för V. samt E istället för A i namnet. Men de är ovanligt detta namn.

Vad är okej ? jag träffar henne max 2 gånger om året.  Fastnat för detta namnet så mycket och har svårt att släppa de. 

• Svar på tråden Ta ett namn som finns i släkten
  • EmberEyes

De känns lite för nära att de ska ha samma tilltalsnamn. Om du ger det som andra-namn är det OK enligt mig.

• XEmmabus

Så typ Towa istället för Tove?

Det funkar väl. Vem skulle opponera sig? Ert barn, ert val av namn.

• EmberEyes
    XEmmabus skrev 2018-12-08 17:12:32 följande:

Så typ Towa istället för Tove?

Det funkar väl. Vem skulle opponera sig? Ert barn, ert val av namn.

Syster-barnet..? Det egna barnet..?

Jag vet en familj där alla fyra tjej-kusinerna hade samma andra-namn (släktnamn) och nu när alla är över 30 så är de fortfarande bittra över att föräldrarna inte ville låta dem vara unika individer med egna namn, och alla har tagit bort just detta namn.
  • Trent
    EmberEyes skrev 2018-12-08 17:20:09 följande:

Jag vet en familj där alla fyra tjej-kusinerna hade samma andra-namn (släktnamn) och nu när alla är över 30 så är de fortfarande bittra över att föräldrarna inte ville låta dem vara unika individer med egna namn, och alla har tagit bort just detta namn.

Låta dem vara unika individer... på vilket sätt hindrades de i den strävan av att ha samma andranamn?.
  • EmberEyes
    Trent skrev 2018-12-08 17:23:48 följande:
    Låta dem vara unika individer... på vilket sätt hindrades de i den strävan av att ha samma andranamn?.
    Enligt dem själva så kände de sig som en bunke löpande band kreationer, att föräldrarna inte tycke de var värda att ha sina egna unika namn. En mer ingående förklaring får du nog fråga dem om personligen, för jag vet inte mer än så.

Sedan så hjälpte det inte situationen att alla flickorna föddes inom 18 månader och deras mammor stod varandra väldigt nära och de i princip växte upp som fyrlingar med likadana kläder osv för jämnan...

Men ja, en förälder borde kanske inte ta hänsyn till vad deras barn själv kan tänkas ha för känslor inför sitt eget namn...
  • Oktobertjej

Spontant skulle jag säga nej, det är för nära. Tyvärr. Skulle tycka det var väldigt märkligt om någon så nära släkting tog ett så nära namn, om det är ett så ovanligt namn som du antyder det vara.

Typ Lykke och Lycka, Vilda och Wilde etc är för nära.

Andreas och Andre, Annie och Emmie tycker jag är okej.

• Trent
    EmberEyes skrev 2018-12-08 17:33:25 följande:

Enligt dem själva så kände de sig som en bunke löpande band kreationer, att föräldrarna inte tycke de var värda att ha sina egna unika namn. En mer ingående förklaring får du nog fråga dem om personligen, för jag vet inte mer än så.

Sedan så hjälpte det inte situationen att alla flickorna föddes inom 18 månader och deras mammor stod varandra väldigt nära och de i princip växte upp som fyrlingar med likadana kläder osv för jämnan...

Men ja, en förälder borde kanske inte ta hänsyn till vad deras barn själv kan tänkas ha för känslor inför sitt eget namn...

Det sista stycket är så korkat så det ignorerar jag.

Jag vet inte, och du vet kanske inte heller, men det kan ju vara så att det namn de fick var namnet på en person som betytt väldigt mycket för dessa mammor/pappor. Så de ville alla hedra den personen. Svårare än så behöver det inte vara. Att sen döttrarna upplever att ett andranamn hindrar de från att vara unika är intressant i brist på bättre ord.
  • EmberEyes
    Limajo skrev 2018-12-08 18:32:41 följande:
    Vad konstigt. Nästan alla kvinnor i min familj har samma andranamn (utom min syster som har det som förstanamn). Jag tycker det är en fin tradition och det blir alltid ett stort firande på den namnsdagen.

Och unika är vi ändå. :)
    Jättebra att det funkade för er. Synd att de inte funkade för familjen jag pratar om.

Poängen med denna tråden är väl att diskutera ämnet, och då är väl alla infallsvinklar, positiva som negativa, värda att ta i beaktande?
  • EmberEyes
    EmberEyes skrev 2018-12-08 17:20:09 följande:

Trent skrev 2018-12-08 18:53:36 följande:
    Jag vet inte, och du vet kanske inte heller, men det kan ju vara så att det namn de fick var namnet på en person som betytt väldigt mycket för dessa mammor/pappor. Så de ville alla hedra den personen. Svårare än så behöver det inte vara. Att sen döttrarna upplever att ett andranamn hindrar de från att vara unika är intressant i brist på bättre ord.
    Ehrm....
  • Trent
    EmberEyes skrev 2018-12-08 19:06:24 följande:

Ehrm....

Jag läste det du skrev innan jag svarade. Prova att läsa det jag skrev innan du svarar.
  • nnnnnnnn
    Nikitta skrev 2018-12-08 16:45:47 följande:
    Hej, funderar lite på vad som är okej och inte när det gäller namn på sina barn, när de finns i släkten.

Jag vill döpa min framtida dotter till ett namn som min systers dotters barn döpt sin till. Dock vill jag ändra stavningen till ett W istället för V. samt E istället för A i namnet. Men de är ovanligt detta namn.

Vad är okej ? jag träffar henne max 2 gånger om året.  Fastnat för detta namnet så mycket och har svårt att släppa de. 
    min systers dotters barn döpt sin till
    Vad betyder det?
    Din systers dotters barn har döpt sitt barn till? Din systers barnbarnsbarn heter detta? Eller menar du din systers dotters barn är döpt till? Din systers barnbarn heter detta?

Hade det varit din systers barn som hette samma hade jag tyckt att det kanske var lite väl nära, men när det handlar om din systers barnbarn eller barnbarnsbarn så känns det ju inte alls så nära...
  • EmberEyes
    Limajo skrev 2018-12-08 19:39:42 följande:
    Ja...? Och jag tycker det är en konstig reaktion på att dela andranamn med sina syskon. Det är ju trots allt en rätt vanlig företeelse med namn som går genom släkten. Men det kanske bara var dina infallsvinklar som var värda att ta i beaktande? ;)
    På vilket sätt indikerar
    EmberEyes skrev 2018-12-08 19:05:19 följande:
    Jättebra att det funkade för er. Synd att de inte funkade för familjen jag pratar om.

Poängen med denna tråden är väl att diskutera ämnet, och då är väl alla infallsvinklar, positiva som negativa, värda att ta i beaktande?

att bara min eller bara din infallsvinkel ska tas i beaktelse? Jag trodde i min enfald att "och då är väl alla infallsvinklar, positiva som negativa, värda att ta i beaktande" ett tydligt uttryck för motsatsen.
    Jag är ledsen om jag uttrycker mig luddig eller ger utrymme för att tolka det som att min anekdot är den enda möjliga reaktionen.
Svar på tråden Ta ett namn som finns i släkten