• Niila

Skolans ansvar vid upprepade stölder av min dotters saker?

Hej,

Är det någon som har erfarenhet av hur skolan bör agera då ett barn stjäl saker från andra? Och dessutom när man inte vet vilket barn det är som stjäl?

Min 9åring har på kort tid fått saker stulna ur sin väska (och som inte återfunnits) och nu börjar hon må psykiskt dåligt av det. Hon säger att det känns väldigt obehagligt och är rädd för att än mer värdefulla saker ska försvinna.

Nu på kvällen hade hon svårt att somna pga ont i magen och oro inför imorgon... Vi kom överens om en nödlösning om att hon får ta med sig ryggsäcken in i klassrummet tills detta är löst. Absurdt att hon ska behöva göra det men ja, i brist på bättre alternativ så...

Läraren känner till den första incidenten och imorgon tänker jag kräva att skolan agerar. Men det blir såklart svårt när man inte vet med säkerhet vilket barn det är som gör det här? Samtidigt kan inte det här fortsätta. Min dotter kommer ju helt tappa lusten att gå dit om hon ska vara orolig för att saker ska försvinna.

Hur ska jag tänka?

• Svar på tråden Skolans ansvar vid upprepade stölder av min dotters saker?
  • Egon den stora

Så är det här med. Alla blir informerade om från start att inget privat skall tas med till skolan. Väskan finns i klassrummet hela dagen.

• Niila

Det är hennes mat hn stjäl. På vår skola får alla barn ha med sig eget mellanmål (vilket man ju kan ha åsikter om) och först försvann bara en del av matrn men nästa gång tog personen hela lådan. Vilket gör att min dotter får gå hungrig då skolan inte tillhandahåller frukt och annat till mellanmål under skoldagen (dom får dock det såklart på fritids).

Så nej, det är inga privata saker utan det mest basala min dotter behöver för att orka skoldagen. Vi skickar aldrig med leksaker eller ?värdefulla? saker men för henne känns det obehagligt att någon öht taget är i hennes väska och stjäl hennes mat. Den olusten kan man ju säkerligen även som vuxen förstå. Sen säger hon att hon är rädd att hennes mobiltelefon ska försvinna om hon skulle glömma att låsa in den (vilket är mänskligt att göra). Eller vad som. Jag tror nog att vi alla känner att det vi har med oss i vår väska till jobbet är v å r a t och således värdefullt. Sen om det är hennes matteboken där hon slitit med sina tal och sen inte kan bläddra tillbaka och se sin utveckling för att den blivit stulen eller om det är vårat favoritläppstift/favoritbok/lapp från sin älskade spelar liksom ingen roll. Kontentan i det jag menar är att vad som är värdefullt för någon är högst individuellt och jag inte tycker att min dotter ens ska behöva ha den här typen av oro. Punkt liksom.

Sen dömer inte jag barnet som stjäl mat. Antagligen gör hn det för att hn kanske inte får med sig ngt eget hemifrån. Och det gör ont i hjärtat (även om det är svårt att veta såklart.). Kan ju handla om testande av gränser, generellt dåligt mående eller vad som.

Men oavsett så tror jag att vi alla är överens om att stjäla inte är ett bra alternativ. Och mår det här barnet dåligt så behöver hn stöd! Att b l i ertappad så att vuxna får upp ögonen och kan hjälpa skulle vara positivt. För alla.

Men nej, jag inser också att lärarna inte kan stå vakt i korridoren. Och håller med om att deras uppgift givetvis är att undervisa.

Det enda vi vet är att detta inträffar på första rasten innan mellanmålet. Så i ett halvtimmesfönster. Och som sagt, det här barnet mår inte bra, min dotter mår inte bra av det barnet gör och därför behöver något göras.

Jag har i alla fall bett om ett möte med klassläraren i em. Får se vad hon har för tankar.

• Niila
    Anonym (12) skrev 2018-12-05 20:42:44 följande:

Jag ser inte riktigt problemet i att ta in väskan i klassrummet? Det gör mina barn med. På mina barns skola har de som policy att man inte tar med sig några saker hemifrån. Sudd, pennor osv. får man från skolan. Måste man av olika orsaker ha med mobilen så låses den in i ett skåp under dagen då det är en mobilfri skola. Tar man med andra värdesaker är det på egen risk. Det är inte skolans sak att reda i saker som försvinner tycker jag, skolan är ju till för undervisning och det blir mindre tid till det om lärarna ska agera poliser också.

Det är absolut inget problem i sig att ta med väskan in i klassrummet. M e n på den här skolan har alla sina ryggor i kapprummet. Och då blir det absurdt om min dotter är den enda som ska ha med sig ryggan in och dessutom pga rädsla för stöld.
  • tankfull
    Niila skrev 2018-12-06 10:02:03 följande:
    Det är absolut inget problem i sig att ta med väskan in i klassrummet. M e n på den här skolan har alla sina ryggor i kapprummet. Och då blir det absurdt om min dotter är den enda som ska ha med sig ryggan in och dessutom pga rädsla för stöld.
    Varför i hela friden skulle det vara absurt att ta med sig väskan in i klassrummet? De flesta skolor har väskorna i klassrummet och läraren låser klassrummet under rast. Problemet löst.
  • Sharper

Här har alla elever med sina väskor i klassrummet, den hänger på stolen eller på bänken. Förstår inte problemet i att hon tar med den in? Barnen får inte ha mobilen i skolan men den får ligga avstängd i väskan om man behöver den efteråt (tex mina bonusbarn som ringer till mig eller min man en gång när de slutat skolan och 1 gång när de ska över stora vägen på väg hem).

• Niila

Uppenbarligen har ni inte läst det jag skrev i kommentarerna ovan?

• Anonym (ding)

Laxermedel. Kanske lite taskigt med så små barn, men det fungerar utmärkt på jobbet.

• Egon den stora
    Niila skrev 2018-12-06 11:24:34 följande:

Uppenbarligen har ni inte läst det jag skrev i kommentarerna ovan?

Vi har läst, men fattar nog inte problemet ändå.
  • Anonym (elisa)
    Niila skrev 2018-12-06 09:58:42 följande:

Det är hennes mat hn stjäl. På vår skola får alla barn ha med sig eget mellanmål (vilket man ju kan ha åsikter om) och först försvann bara en del av matrn men nästa gång tog personen hela lådan. Vilket gör att min dotter får gå hungrig då skolan inte tillhandahåller frukt och annat till mellanmål under skoldagen (dom får dock det såklart på fritids). 

Mitt barn var rekommenderad från skolan att ta med mellanmål, jag hade blivit jätteirriterad om någon tog det. Men det lättaste för din dotter är ju att hon tar med sig väskan in I klassrummet. Om maten ändå stjäls får skolan fixa fram ny mat eller så för läraren se till att andra barn delar med sig. Din dotter ska inte behöva vara utan om de andra äter.
  • Anonym (A)

Nu vet jag inte om det förekommit stölder från andra barn, eller bara Ts barn. Är det bara Ts barn som utsätts blir det givetvis konstigt om hon är den enda som inte kan få ha sin väska ifred och behöver ta med väskan in.

Är det stölder generellt behöver väl skolan generellt se över rutinerna, är bara Ts dotter utsatt är det ett lite annat problem.

• cosinus
    Anonym (ding) skrev 2018-12-05 00:57:52 följande:

Ett litet mc batteri, en 120db siren och ett växlande relä kopplat till öppningen på väskan.

En 500hundring, väger ca 1kg och tjuven är avslöjad.

Det är den snälla varianten, den elaka är en råttfälla i väskan :)
  • Bunny on speed

Obehagligt. Men jag förstår inte varför ni inte pratat med skolan tidigare?

Bunnies, it must be bunnies!
  • Niila

Vi pratade givetvis med skolan redan första gången men det tolkades som en engångsföreteelse. Idag blev det dock andra svar och rektorn har vidtagit åtgärder. Så det bör bli lugnt nu och min dotter mår bättre. Tack ni som delat med er av egna erfarenheter..!

• Bunny on speed
    Niila skrev 2018-12-06 17:27:00 följande:

Vi pratade givetvis med skolan redan första gången men det tolkades som en engångsföreteelse. Idag blev det dock andra svar och rektorn har vidtagit åtgärder. Så det bör bli lugnt nu och min dotter mår bättre. Tack ni som delat med er av egna erfarenheter..!

Ja, men första gången och om ni sedan inte så något, klart de trodde det var engångsföreteelse.
  • Niila
    Bunny on speed skrev 2018-12-06 19:39:28 följande:

Ja, men första gången och om ni sedan inte så något, klart de trodde det var engångsföreteelse.

Alltså.. Jag förstår inte vissa personers intresse av att hugga på m i g i den här situationen. Har ni barn som stjäl eller vad är erat problem?Givetvis hade vi ett samtal med fröken första gången. Men jag antar att det svaret inte duger heller? Jisses. Oempatiska vuxna skapar oempatiska barn. Så ni borde rikta fokus inåt snarare än på mig/andra.
  • Bunny on speed
    Niila skrev 2018-12-07 00:02:55 följande:

Alltså.. Jag förstår inte vissa personers intresse av att hugga på m i g i den här situationen. Har ni barn som stjäl eller vad är erat problem?Givetvis hade vi ett samtal med fröken första gången. Men jag antar att det svaret inte duger heller? Jisses. Oempatiska vuxna skapar oempatiska barn. Så ni borde rikta fokus inåt snarare än på mig/andra.

Hade jag varit lätaren/skolan hade jag känt att det var svårt när ni kom efter 20e gången och så det här händer, vad tänker ni göra åt det??
  • isterband

Det är skolans ansvar! Har samma problem i min dotters skola! Jag mailar lärare/föräldrar, och är säkert ?jättejobbig? förälder men va tusan liksom. Det är ju helt oacceptabelt! Förekommer även andra saker på skolan som är strukturerad mobbing i mina ögon och lärarna/pedagogerna har alltid samma svar - De arbetar med detta- eller - De märker ingenting-.

Funderat länge på skolbyte. Men om det inte är samma skola vi skriver om så verkar detta tyvärr vara ett vanligt förekommande. Usch.

• Niila
    Bunny on speed skrev 2018-12-07 07:57:13 följande:

Hade jag varit lätaren/skolan hade jag känt att det var svårt när ni kom efter 20e gången och så det här händer, vad tänker ni göra åt det??

Haha Jag vet inte om du medvetet försöker missförstå eller vad som sker här?? Det har hänt TVÅ GÅNGER och BÅDA GÅNGERNA har jag haft en dialog med läraren.
  • Bunny on speed
    Niila skrev 2018-12-07 10:42:03 följande:

Haha Jag vet inte om du medvetet försöker missförstå eller vad som sker här?? Det har hänt TVÅ GÅNGER och BÅDA GÅNGERNA har jag haft en dialog med läraren.

Vad bra att du finner det kul. I TS lät det som att det hänt mer än två gånger. Så bra att det var ett missförstånd.
Svar på tråden Skolans ansvar vid upprepade stölder av min dotters saker?