• mmichaela

Vilken dag är mensens första dag?

Hej! Jag och min sambo försöker skaffa vårt första barn men det visade sig inte vara lika enkelt som man kunde tro... Mitt problem nu är att försöka bli klok på när jag har ägglossning och har i och med det hakat upp mig på vilken dag som faktiskt räknas som mensens första dag? Jag vet att första blödningsdagen = cykeldag 1, men jag har allt som oftast två dagar med bruna flytningar innan "klart" blod kommer. Jag har räknat dagen då jag sett klart blod som första dag men undrar nu hur ni andra gör? Borde jag kanske räkna dagen med bruna flytningar som första? Hur gör och tänker ni andra? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vilken dag är mensens första dag?
  • zebrans

Jag räknar de "brunliknande" flytningarna före mensens "riktiga" första dag som spottings. 

Alltså om jag har två dagar med lite brunröda flytningar och sedan fem dagar med mer mens-liknande räknar jag endast de fem dagarna som mens. 

Brunliknande - spotting dag 1
    Brunliknande - spotting dag 2
    Rikligt flöde - mensdag 1
    Rikligt flöde - mensdag 2
    Normalt flöde - mensdag 3
    Sparsamt flöde - mensdag 4 
    Sparsamt flöde - mensdag 5
    Brunliknande - spotting

Såhär räknar jag mina iallafall.. 

• mmichaela

Tack för svar! Då tänker vi lika. Vet du om det brukar stämma med din ägglossning? 

• zebrans
    mmichaela skrev 2018-12-02 21:16:02 följande:

Tack för svar! Då tänker vi lika. Vet du om det brukar stämma med din ägglossning? 

Jag har rätt oregelbunden mens så jag kan tyvärr inte se det på det sättet... 

Men vet att fler gör såhär och för dem har det stämt.

• Jojjans
    mmichaela skrev 2018-12-02 21:16:02 följande:

När du har ägglossning kan vara väldigt individuellt. Alla har ju olika lång folkikulärfas (tiden mellan mens till ägglossning) och lutealfas (tiden efter ägglossning fram till mens).

För det första, brukar du ha regelbunden cykel?
Svar på tråden Vilken dag är mensens första dag?