• Johnnyorange

    69 åring vill ändra sin ålder till 49

    En 69 åring från Nederländerna vill ändra sin lagliga ålder till 49. Enbart pga att han känner sig som 49 istället för 69. Detta kan man ju då jämföra med män eller kvinnor som vill byta kön. Så här blir det när man enbart baserar saker på vad folk känner. Det blir som ett kejsarens nya kläder scenario där alla vet sanningen men ingen vågar säga den pga rädsla att kränka personen.

    www.aftonbladet.se/nyheter/a/OnObwb/emile-69-jag-ar-for-snygg-for-min-alder

  • Svar på tråden 69 åring vill ändra sin ålder till 49
  • slirren

    Det blir väldigt praktiskt för alla tonåringar som "känner" sig som 20+ och plötsligt får komma in på systembolaget :p

  • ThomasW
    slirren skrev 2018-11-30 16:51:50 följande:

    Det blir väldigt praktiskt för alla tonåringar som "känner" sig som 20+ och plötsligt får komma in på systembolaget :p


    Skönt med folk som ser problemet med diskriminering.
    Jag vet också många arbetsskygga tonåringar som skulle kunna tänka sig pension
  • gabi1969

    Jag vill känna mig som 65 år och gå i pension. Jag vill haft en hög inkomst under många. Låt oss säga att jag få ut 25,000kr efter skatt varje månad.

  • gabi1969

    Jag vill känna mig som 65 år och gå i pension. Jag vill haft en hög inkomst under många. Låt oss säga att jag få ut 25,000kr efter skatt varje månad.

  • gabi1969

    Jag vill känna mig som 65 år och gå i pension. Jag vill haft en hög inkomst under många. Låt oss säga att jag få ut 25,000kr efter skatt varje månad.

  • ThomasW
    gabi1969 skrev 2018-11-30 17:28:13 följande:

    Jag vill känna mig som 65 år och gå i pension. Jag vill haft en hög inkomst under många. Låt oss säga att jag få ut 25,000kr efter skatt varje månad.


    gabi1969 skrev 2018-11-30 17:27:46 följande:

    Jag vill känna mig som 65 år och gå i pension. Jag vill haft en hög inkomst under många. Låt oss säga att jag få ut 25,000kr efter skatt varje månad.


    gabi1969 skrev 2018-11-30 17:27:33 följande:

    Jag vill känna mig som 65 år och gå i pension. Jag vill haft en hög inkomst under många. Låt oss säga att jag få ut 25,000kr efter skatt varje månad.



    ">




  • Palestrina

    Som tankeexperiment är ju liknelsen rolig, för i någon mån är ju även ålder en social konstruktion. Så länge vi rör oss i små åldersspann är det inte givet att en 80-åring ska vara mer åldrad än en 75-åring, demens kan inträffa i relativt låg ålder och orsaka ett för tidigt åldrande hos en, medan en annan är klar i knoppen livet ut och lever till hög ålder. Det finns ingen garanti för att en 16-åring ska vara mer mogen än en 18-åring. Men ser man till genomsnittet har ändå ålder en verklig betydelse för vad vi kan och får göra, och talar vi om större åldersskillnader mellan normalbegåvade människor behöver vi inte ens fråga efter genomsnittet. En femåring kan ju inte ta körkort eller börja på universitetet, och en 50-åring har ju oftast skaffat sig mer erfarenheter på de flesta områden än en 20-åring. Undantaget sex då, på just det här forumet, där äldre oskulder verkar vara ett vanligt fenomen att döma av olika trådar jag har läst.

    Och med det sagt, kön begränsar ju inte människan eller skapar särskilda förutsättningar i något annat sammanhang än reproduktion. På det sättet håller ju inte liknelsen utan blir ärligt talat ganska fjantig.

  • Busarew

    Staten får betala för min åldersredigering i framtiden

  • Furti
    Johnnyorange skrev 2018-11-30 10:37:02 följande:

    En 69 åring från Nederländerna vill ändra sin lagliga ålder till 49. Enbart pga att han känner sig som 49 istället för 69.


    Vad har de för pensionsålder?

    Han vill alltså avsäga sig pensionen och jobba igen?
  • mumiiin
    Johnnyorange skrev 2018-11-30 10:37:02 följande:

    En 69 åring från Nederländerna vill ändra sin lagliga ålder till 49. Enbart pga att han känner sig som 49 istället för 69. Detta kan man ju då jämföra med män eller kvinnor som vill byta kön. Så här blir det när man enbart baserar saker på vad folk känner. Det blir som ett kejsarens nya kläder scenario där alla vet sanningen men ingen vågar säga den pga rädsla att kränka personen.

    www.aftonbladet.se/nyheter/a/OnObwb/emile-69-jag-ar-for-snygg-for-min-alder


  • Pilsner

    Känner till ett fall där en person fick ny ålder beviljad.

    När han var strax över 50 år enligt folkbokföringen så ansökte han om att få ändrat till strax under 40 år, men hänvisning till att han skulle ljugit om sin ålder då han kom hit som flykting, detta för att slippa göra lumpen här.

    Om det stämmer eller inte vet jag inte. Det skulle ev. kunna ha att göra med att han träffade en kvinna i 30-årsåldern i samma veva.

  • mumiiin
    Pilsner skrev 2019-02-05 14:32:32 följande:

    Känner till ett fall där en person fick ny ålder beviljad.

    När han var strax över 50 år enligt folkbokföringen så ansökte han om att få ändrat till strax under 40 år, men hänvisning till att han skulle ljugit om sin ålder då han kom hit som flykting, detta för att slippa göra lumpen här.

    Om det stämmer eller inte vet jag inte. Det skulle ev. kunna ha att göra med att han träffade en kvinna i 30-årsåldern i samma veva.


    hoppas att man snart kan ändra ålder till en ålder som man definerar sig med.
  • K Kalle
    Johnnyorange skrev 2018-11-30 10:37:02 följande:

    En 69 åring från Nederländerna vill ändra sin lagliga ålder till 49. Enbart pga att han känner sig som 49 istället för 69. Detta kan man ju då jämföra med män eller kvinnor som vill byta kön. Så här blir det när man enbart baserar saker på vad folk känner. Det blir som ett kejsarens nya kläder scenario där alla vet sanningen men ingen vågar säga den pga rädsla att kränka personen.

    www.aftonbladet.se/nyheter/a/OnObwb/emile-69-jag-ar-for-snygg-for-min-alder


    Jag känner mig som 25. Det gör många, så vi hade haft många 25-åringar. mannen som du talar om gjorde väl detta bland annat pga samhällets åldersdiskriminering?
  • Dr Snuggles
    Johnnyorange skrev 2018-11-30 10:37:02 följande:

    En 69 åring från Nederländerna vill ändra sin lagliga ålder till 49. Enbart pga att han känner sig som 49 istället för 69. Detta kan man ju då jämföra med män eller kvinnor som vill byta kön. Så här blir det när man enbart baserar saker på vad folk känner. Det blir som ett kejsarens nya kläder scenario där alla vet sanningen men ingen vågar säga den pga rädsla att kränka personen.

    www.aftonbladet.se/nyheter/a/OnObwb/emile-69-jag-ar-for-snygg-for-min-alder


  • Inezzzen

    Jag vill också ändra åldern, börjar bli gammal.

Svar på tråden 69 åring vill ändra sin ålder till 49