• Amandaaa98

Är det möjligt att jag kan vara gravid?

Jag och min pojkvän har bestämt oss för att vi ska försöka bli med barn.

Jag slutade med mina p-piller (minipiller, inte ätit sockerpillrerna) i Söndags och vi har haft samlag 2-3 gånger vaje dag Lördag-Tisdag.

När jag har uppehåll vanligtvis från mina p-piller så brukar jag få tillbaka mensen redan efter 1-2 dagar. Igår kväll fick jag kraftiga mens smärtor och förväntade mig att vakna upp och ha fått mensen. Men nej! Ingen mens.

Är det MÖJLIGT att det var smärtor av annan anledning och att jag kan vara gravid eller är det på tok för tidigt?

Är det möjligt att bli gravid efter att man slutat med p-piller innan första mensen?

Hoppas att jag inte låter allt för dum.

Tacksam för svar!! :)

• Svar på tråden Är det möjligt att jag kan vara gravid?
  • EpicNurse

Nej det är inte möjligt. Man kan inte få utebliven mens så snart, eftersom man måste få ägglossning först och 2 veckor efter det så uteblir mensen. Det är mycket sannolikt ägglossning du känt av.

Blödningen man får när man har p-piller är ingen mens utan en bortfallsblödning. Så även om den kommer punktligt så har den absolut inget mens din menscykeln att göra eftersom den bara styrs av ppillerna.

Ja man kan bli gravid innan man få första mensen men det märker man inte så snabbt.

Tänk på att äta folsyra helst i 3 månader innan du försöker bli gravid för att minska risken för missbildningar. Man rekommenderar dessutom samlag en gång varannan dag för att få bäst kvalitet på spermierna. Om man gör det oftare så är spermierna mycket mycket färre, och om man gör det mer sällan är spermierna sämre pga att dom simmar sämre. Därför rekommenderar man varannan dag.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Amandaaa98

Tack så mycket för svar!

Har beställt folsyratabletter och ägglossningstest. Får väl ta tabletter i några månader innan vi försöker på riktigt

Svar på tråden Är det möjligt att jag kan vara gravid?