• Tyrande

1:a försöket för 1:a barnet

Är det några fler här inne som försöker med första barnet? :D

Jag och min sambo är båda 27 år gamla. Vi hade vårt första försök i helgen, plussade på ägglossningstestet den 22/11 och enligt min app så var ägglossningen på lördagen 24/11. Vi hade massa mys 23+24/11. Har bim 2/12 och jag vet att det är så liten chans att det ens ska bli positivt på första försöket men hoppas verkligen! Vi bestämde oss att börja försöka i fredags så annars hade vi nog läst på lite mer och haft lite mer mys innan dess. Dock så spännande att se om det faktiskt blir något eller inte! Har aldrig ens råkat bli gravid som ung så vet ju inte ens om det går!

Vill så gärna höra fler som försöker med 1:a barnet!! Jag och min sambo är så himla nya på allt som har med detta att göra, lärde mig vad bim var för bara någon dag sedan. :)

• Svar på tråden 1:a försöket för 1:a barnet
  • Anonym (B)

Tänk på att man helst ska ha tagit folsyra i minst 3 månader innan man börjar försöka för att minska risken för missbildningar!

• Liit

Nu hör det inte till vanligheten att man får barn med ryggmärgsbråck (det som folsyran ska förebygga). Men det kan vara bra att du börjar äta det nu när du vill bli gravid. Om du googlar på folsyra kan du läsa att man helst minst 4 veckor innan befruktningen ska börja äta det, iaf enligt artikeln från familjeliv (alltså inte forumet här med alla låtsas barnmorskor ;) ). Lycka till! :)

• Tyrande
    Anonym (B) skrev 2018-11-25 15:04:54 följande:

Tänk på att man helst ska ha tagit folsyra i minst 3 månader innan man börjar försöka för att minska risken för missbildningar!

Liit skrev 2018-11-25 16:09:55 följande:

Nu hör det inte till vanligheten att man får barn med ryggmärgsbråck (det som folsyran ska förebygga). Men det kan vara bra att du börjar äta det nu när du vill bli gravid. Om du googlar på folsyra kan du läsa att man helst minst 4 veckor innan befruktningen ska börja äta det, iaf enligt artikeln från familjeliv (alltså inte forumet här med alla låtsas barnmorskor ;) ). Lycka till! :)

Hej, tar omega 3 tabletter och multivitamintabletter för kvinnor nästa dagligen (glömmer ibland). Såg att jag får i mig 400ug folsyra dagligen genom det. :) Ska dock kolla närmare på det imorgon, såg att det finns multivitamintabletter mer anpassade för kvinnor som vill bli gravida/är gravida som innehåller 500ug folsyra.

• Anonym (~_~)

Hej jag är 27år ch min man är 34år vi har försökt sen Nov 2017 och med vårat första gemensamma barn.

Kan inte heller alla förkortningar har lärt mig några de senaste åren men minns inte alla.

Jag använder tempnings metoden och ska börja med äl tester igen.

Äter du folsyra tabletter om inte så är de bra att börja med de :) jag har den för gravida märke eco.

Svar på tråden 1:a försöket för 1:a barnet