• Pripps Vichy

Hur kan Elvis ses som "The King" när han inte skrev någon av sina texter själv?

Jag har aldrig förstått mig på att många håller Elvis (Presley) så högt och att han dyrkas som "The king of rockn roll", när han för det första spelade mer av enkel smörpop än rock med mycket kärleksballader, och när han dessutom inte skrev någon av sina texter själv (vad jag hört/läst). Är han inte väldigt överskattad även om han var en av de första att få flickorna att skrika av upphetsning när han framträdde?

Borde inte ett band som Rolling Stones, som har spelat  rockn roll och bluesrock hela tiden, få titeln som "The kings"?

Är Elvis överskattad?

• Svar på tråden Hur kan Elvis ses som "The King" när han inte skrev någon av sina texter själv?
  • Aniiee

Skillnaden mellan Elvis och Rolling Stones: Ca 30 års musikhistoria. Svårt att jämföra.

Man måste sätta det i sitt sammanhang Elivs startade sin karriär på 30-talet. Rock fanns knappt då, och absolut inte på det sätt som rock låter idag. Men DÅ var det det häftigaste som fanns, trots att vi idag tycker det låter tamt. 

Sedan så handlar det inte om musikskrivning (många av hans låtar var inte bara inte skrivna av honom utan rena covers) utan om performance. På den tiden var det inte ens ovanligt att det var en person på scen och en annan, bakom scenen, som sjöng för att sångaren inte ansågs platsa framför publiken av någon anledning.

Med allt detta sagt så, jo, jag tycker attt Elvis är  överskattad. Rolling Stones också. Men det är mest för att jag är alldeles för ung för att uppskatta bådadera på annat än ett musikhistoriskt plan. Jag kan uppskatta de för vad de är/var, men de är inte direkt några go-tos

I have a growing lack of disgust for you
  • Tecum
    Aniiee skrev 2018-11-24 15:52:09 följande:
    Skillnaden mellan Elvis och Rolling Stones: Ca 30 års musikhistoria. Svårt att jämföra.

Man måste sätta det i sitt sammanhang Elivs startade sin karriär på 30-talet. Rock fanns knappt då, och absolut inte på det sätt som rock låter idag. Men DÅ var det det häftigaste som fanns, trots att vi idag tycker det låter tamt. 

Sedan så handlar det inte om musikskrivning (många av hans låtar var inte bara inte skrivna av honom utan rena covers) utan om performance. På den tiden var det inte ens ovanligt att det var en person på scen och en annan, bakom scenen, som sjöng för att sångaren inte ansågs platsa framför publiken av någon anledning.

Med allt detta sagt så, jo, jag tycker attt Elvis är  överskattad. Rolling Stones också. Men det är mest för att jag är alldeles för ung för att uppskatta bådadera på annat än ett musikhistoriskt plan. Jag kan uppskatta de för vad de är/var, men de är inte direkt några go-tos
    Jag hoppas att du menar 50-talet! Han föddes på 30-talet.

För övrigt håller jag med dig och TS. Jag har aldrig förstått Elvishypen och jag är ändå gammal nog att minnas en del av karriären. Den som skrev alla bra låtar då det begav sig var ju Chuck Berry, han är grymt underskattad. Men han var inte vit och inte snygg...
    Stones är okej och har en plats bland de stor i rockhistorien, dock inte nydanande som Beatles. Men de skrev egna låtar, till skillnad från Elvis.
  • Aniiee
    Tecum skrev 2018-11-24 19:01:41 följande:

För övrigt håller jag med dig och TS. Jag har aldrig förstått Elvishypen och jag är ändå gammal nog att minnas en del av karriären. Den som skrev alla bra låtar då det begav sig var ju Chuck Berry, han är grymt underskattad. Men han var inte vit och inte snygg...
    Stones är okej och har en plats bland de stor i rockhistorien, dock inte nydanande som Beatles. Men de skrev egna låtar, till skillnad från Elvis.
    Ja, jag menar så klart 50-talet. Det blev nog dubbeltänk med 30 års musikhistoria =P Vilket det inte riktigt är heller. Elvis började spela in musik '53 och Stones '70 (tror jag) så nästan 20.

Men, men, resten står jag för.
  • Aniiee

Ja, jag menar så klart 50-talet. Det blev nog dubbeltänk med 30 års musikhistoria =P Vilket det inte riktigt är heller. Elvis började spela in musik '53 och Stones '70 (tror jag) så nästan 20.

• Pripps Vichy

Glömde ju gamle Chucken! Kanske är det snarare han som skulle utsetts till "The king of rockn roll", men han var ju mer inne på blues, och var ju en stor inspirationskälla till Rolling Stones, tillsammans med Muddy Waters och Howlin Wolf.

Skillnaden är att när jag hör Chucken stampar jag instinktivt takten, när jag hör och ser Elvis ser jag bara en smörsångare och kvinnocharmör.

• Aniiee
    Pripps Vichy skrev 2018-11-24 19:26:52 följande:
    Glömde ju gamle Chucken! Kanske är det snarare han som skulle utsetts till "The king of rockn roll", men han var ju mer inne på blues, och var ju en stor inspirationskälla till Rolling Stones, tillsammans med Muddy Waters och Howlin Wolf.

Skillnaden är att när jag hör Chucken stampar jag instinktivt takten, när jag hör och ser Elvis ser jag bara en smörsångare och kvinnocharmör.
    Kan ju bero på att det var det han var.... Det var inte bara det han var, det var det som hans (och managers) shtick. Som pojkbanden på 90-talet. 

Väldigt få riktigt stora, kommersiellt då, sångare är musiker för musikens skull, de är akter för investerarna. Det gällde lika mycket då som nu.
  • Trent
    Aniiee skrev 2018-11-24 19:11:15 följande:

Men varför inte bara googla istället för att skriva direkta felaktigheter?
  • Aniiee
    Trent skrev 2018-11-24 19:43:45 följande:
    Men varför inte bara googla istället för att skriva direkta felaktigheter?
    Det var inte ett sånt fel. Det ena var som sagt ett dubbeltänk/snetänk (samma siffror två gånger och inte meningen, självklart vet jag att Elvis föddes på 30-talet, inte började spela in musik på 30-talet...) och det andra var mest att jag inte kan ränka ibland.....
  • Trent
    Aniiee skrev 2018-11-24 20:01:43 följande:

Det var inte ett sånt fel. Det ena var som sagt ett dubbeltänk/snetänk (samma siffror två gånger och inte meningen, självklart vet jag att Elvis föddes på 30-talet, inte började spela in musik på 30-talet...) och det andra var mest att jag inte kan ränka ibland.....

Men Stones debuterade inte 1970. Det är inte ens 10 år mellan Elvis och Stones.
  • Pripps Vichy
    Aniiee skrev 2018-11-24 19:35:43 följande:
    Kan ju bero på att det var det han var.... Det var inte bara det han var, det var det som hans (och managers) shtick. Som pojkbanden på 90-talet. 

Väldigt få riktigt stora, kommersiellt då, sångare är musiker för musikens skull, de är akter för investerarna. Det gällde lika mycket då som nu.
    Det ger jag dig rätt i. Elvis var nog mer en marionettdocka för den tidens trendsättare än något annat.

• BuoBä
    Pripps Vichy skrev 2018-11-24 20:13:32 följande:

Tack för den länken. Intressant läsning!

Läs om Little Richard på Wikipedia också, för mer förståelse om hur revolutionerande det var att vita lyssnade på "svart musik".
  • Trent

Det är ju för övrigt ett smeknamn och inte nödvändigtvis en sanning.

• Carolatom07

Ja, Elvis är duktigt överskattad. Förutom att han, som du säger, inte skrev någon av sina låtar själv, så fanns det de som var betydligt rockigare under samma tid, som Chucken t.ex.

Men att säga att man inte gillar Elvis idag är som att svära i kyrkan. Då får du genast en hop fanatiker emot dig som ska slå dig på fingrarna och "lära dig" hur bra Elvis i själva verket var. För mig var han bara en fjantig kvinnotjusare.

Svar på tråden Hur kan Elvis ses som "The King" när han inte skrev någon av sina texter själv?