• Anonym (Julia)

Styvbarn, jul

Mina två styvbarn vill bara komma hem på jul och få julklappar, övriga dagar har de ångest över att vara här. Iår vill jag ändra på det men är osäker på hur.. Ge mig en bra anledning till varför låta dom komma två timmar till jul? Min man vill ge dom 3000:- var i julklapp (!!). Så vi får eventuellt ställa in weekend resan vi bokat. Men kommer de inte så har han sagt att han inte ger några julklappar med hälsningar från mig..

• Svar på tråden Styvbarn, jul
  • Anonym (Ellie)
    Anonym (Julia) skrev 2018-11-08 19:55:54 följande:

Mina två styvbarn vill bara komma hem på jul och få julklappar, övriga dagar har de ångest över att vara här. Iår vill jag ändra på det men är osäker på hur.. Ge mig en bra anledning till varför låta dom komma två timmar till jul? Min man vill ge dom 3000:- var i julklapp (!!). Så vi får eventuellt ställa in weekend resan vi bokat. Men kommer de inte så har han sagt att han inte ger några julklappar med hälsningar från mig..

Klart de ska få komma till jul. Det är väl en självklarhet att barn får komma till sina föräldrar på jul. Att de får ångest när de är hemma annars kanske beror på att de inte känner sig välkomna, vilket inte lär förbättras om de inte får komma på jul heller.

Också väldigt konstigt att de inte får julklappar om de inte kommer? Vad är det för typ av utpressning? Man vill väl ge sina barn presenter?
  • Anonym (vilken)
    Anonym (Julia) skrev 2018-11-08 19:55:54 följande:

Vilket stolpskott till pappa och vilket stolpskott till man.

Träffar han bara sina barn två timmar per år?
  • Anonym (Hej)

Er bokade weekendresa..Får ni eventuellt ställa in den pga ekonomin brister om din make ska punga ut 6 tusen på barnen som helt plötsligt vill fira jul med er? Trams att den ska bli förstörd för att han ska slösa så mycket pengar helt plötsligt. Bättre att lägga vettigare summor på barnen, tex tusen kronor per unge. Förhoppningsvis så behöver ni inte ställa in resan pga 2 tusen kronor (trots att det är mycket pengar som ska tas från ingenstans)

Eller ni hade planerat denna resa kring julen? Och att den eventuelltill får ställas in för att de två styvbarnen kanske ska fira med er...Är det så, så tycker jag barnen får fira med sin mamma på självaste julafton och sen nån dag innan eller efter med er.

Och du ska självklart inte lura ditt ex på pengar för att du ska kunna lägga pengar på dina styvbarn (så jag tolkar det hela). Ditt ex ska inte betala för några främmande barn.

Men nä...Tycker din make tänker märkligt som helt plötsligt vill lägga julklappar för 3 tusen vardera för ungar som (jag tolkar iaf) aldrig är hos er utan råkar behaga komma till julen. Stor risk att dem bara dyker upp för att dem vet att deras pappa kommer drösa en massa pengar över dem. De ska givetvis vara välkomna för att fira jul med er..Men! De ska givetvis inte behöva komma just 24e december om er resa blir förstörd. Räcker med att de kommer tex 26e för att fira jul. Och sen så behöver ni absolut inte slänga ut 3 tusen kronor på vardera unge, utan tusen kronor räcker gott och väl per unge (spc när det inte var planerat att dem skulle fira med er från start)

• annabellelee
    Anonym (Julia) skrev 2018-11-08 20:19:40 följande:

Ja då har du förstått det hela alldeles korrekt. Han gör allt för att de ska vilja vara med honom och hos oss över huvud taget.., men jag har sagt så många gånger att det spelar ingen roll längre vad vi köper och gör för dom. Han lever på hoppet och sen tycker han jag är cynisk och negativ. Så han vill liksom lägga det på mig. Fast jag var tvungen att begära mer underhåll från mitt ex för att kunna försörja hans barn i 5 års tid. Så vill han lägga det på mig.. För det är vad barnen inbillar honom och samtidigt vädjar om att han ska gå tillbaka till mamman för mamman är deprimerad över deras skilsmässa. Det är en enda soppa. Jag måste nu fråga mitt ex om jag kan få pengar till resan.. Hitta på att barnen behöver ny skidutrustning för det vet jag han skulle acceptera.

Alltså, det verkar ju finnas mycket mer här än julfirande. Vadå du har försörjt hans barn? (Eller rättare sagt ditt ex.)Bodde hos er förut? Vad hände?

Hans kommunikation med barnen verkar bristfällig. Han måste ju vara tydlig med att han inte kommer att gå tillbaka till mamman, men att han älskar dem och reda ut varför de inte vill komma längre, och hur det kan fixas. Bor dina barn hos er?

Sedan måste det ju finnas ett mellanting mellan "inget alls" och 6000 kr.

Och nej, ingen bra idé att ljuga för ditt ex. Har ni inte pengar får ni lösa det själva.
  • Anonym (J)

Ja då har du förstått det hela alldeles korrekt. Han gör allt för att de ska vilja vara med honom och hos oss över huvud taget.., men jag har sagt så många gånger att det spelar ingen roll längre vad vi köper och gör för dom. Han lever på hoppet och sen tycker han jag är cynisk och negativ. Så han vill liksom lägga det på mig. Fast jag var tvungen att begära mer underhåll från mitt ex för att kunna försörja hans barn i 5 års tid. Så vill han lägga det på mig.. För det är vad barnen inbillar honom och samtidigt vädjar om att han ska gå tillbaka till mamman för mamman är deprimerad över deras skilsmässa. Det är en enda soppa. Jag måste nu fråga mitt ex om jag kan få pengar till resan.. Hitta på att barnen behöver ny skidutrustning för det vet jag han skulle acceptera.

Varför utsätter du dina barn för en idiot som ditt nuvarande ?

Hoppas ditt ex ber om kvitto och kommer på dig att du ljuger och lurar honom på pengar.

Det är inte hans ansvar att försörja din nuvarande man och hans barn.
  • Anonym (Lay)

Hur mycket läggs på övriga barns julklappar? Såklart ska hans barn ha ungefär likartade summor. Är julklappar till de andra barnen belöningar eller just julklappar?

• Vinterankan

Om han vill umgås med barnen och de bara kommer för presenter så får han väl börja ge dem upplevelsepresenter istället. Beroende på ålder och intressen så en hotellnatt i Örebro och besök på äventyrsbadet. En till två nätter på vandrarhem på en skidort och två dagars skidåkning, en kväll i Stockholm med någon form av aktivitet (escaperoom, olearys tolv) och efterföljande middag på tex koh pangang eller restaurangbesök på en aktivitetsrestaurang som boulebar och efterföljande hotellövrnattning.

Det kanske kostar en del det också, men sådana saker borde ju vara värt kostnaden för det är någonting de gör tillsammans.

Och om de inte vill umgås med honom för att göra de där sakerna så slipper han utgifterna. På det sättet blir det bara utgifter som faktiskt följer det syfte han verkar ha att få umgås med barnen istället för att bara vara en pengamaskin.

• Pope Joan II
    Vinterankan skrev 2018-11-10 07:01:57 följande:

Om han vill umgås med barnen och de bara kommer för presenter så får han väl börja ge dem upplevelsepresenter istället. Beroende på ålder och intressen så en hotellnatt i Örebro och besök på äventyrsbadet. En till två nätter på vandrarhem på en skidort och två dagars skidåkning, en kväll i Stockholm med någon form av aktivitet (escaperoom, olearys tolv) och efterföljande middag på tex koh pangang eller restaurangbesök på en aktivitetsrestaurang som boulebar och efterföljande hotellövrnattning.

Det kanske kostar en del det också, men sådana saker borde ju vara värt kostnaden för det är någonting de gör tillsammans.

Och om de inte vill umgås med honom för att göra de där sakerna så slipper han utgifterna. På det sättet blir det bara utgifter som faktiskt följer det syfte han verkar ha att få umgås med barnen istället för att bara vara en pengamaskin.

Om man misslyckats med att vara något annat för sina barn så tycker i alla fall jag att det är rimligt att man åtminstone är en pengamaskin. 

Vad som däremot är orimligt är att ts före detta man utsätts för bedrägligt beteende från ts som mjölkar honom på pengar som han vill ska gå till deras barn men som i stället förefaller spela en monetär roll i en inte alltför välbesökt stugby. 
  • Ess
    Anonym (Julia) skrev 2018-11-08 20:21:32 följande:

Dessutom får jag inte ge pengar till mina barn, jag får smussla..

Varför är du fortfarande kvar?
    DITT ex har alltså sponsrat hans ungar i FEM ÅR?
    Du får inte ge motsvarande summor åt dina barn som han gladeligen tar från dig och ditt ex och ger sina barn. Fy fan vilket jävla svin!!

• Anonym (Hm)
    Anonym (Ellie) skrev 2018-11-09 09:12:55 följande:
    Klart de ska få komma till jul. Det är väl en självklarhet att barn får komma till sina föräldrar på jul. Att de får ångest när de är hemma annars kanske beror på att de inte känner sig välkomna, vilket inte lär förbättras om de inte får komma på jul heller.

Också väldigt konstigt att de inte får julklappar om de inte kommer? Vad är det för typ av utpressning? Man vill väl ge sina barn presenter?
    Håller med
  • Anonym (Julia)

Lite hårda ord.. Varför ska jag vilja svara er

• Anonym (X)
    Anonym (Julia) skrev 2018-11-10 13:54:52 följande:

Vad i det som sägs är fel?
  • Anonym (Julia)
    Anonym (X) skrev 2018-11-10 14:04:15 följande:

Vad i det som sägs är fel?

Hårda ord - vad med det förstår du inte? Googla
  • Anonym (J)
    Anonym (Julia) skrev 2018-11-10 13:54:52 följande:

Sanningen svider , eller hur?

Vad gör du om/när dina barn och ditt ex förstår ditt beteende?

Vad tror du dina barn ska tycka när de förstår hur lite du bryr dig om deras välmående och att du har lurat dem och deras pappa på pengar?

Det spelar ingen roll vad du skriver här , och om du svarar eller ej...
Svar på tråden Styvbarn, jul