• Anonym (.)

Lån utan inkomst?

Får man ta CSN lån utan att man har en inkomst eller baseras CSN lånet på inkomsten?

• Svar på tråden Lån utan inkomst?
  • Kjell2
    Anonym (.) skrev 2018-11-08 06:13:00 följande:

Får man ta CSN lån utan att man har en inkomst eller baseras CSN lånet på inkomsten?

Csn kräver att du studerar. Inkomst är inget krav. Snarare tvärt om, har du hög inkomst får du inte csn lån.
  • Anonym (.)
    Kjell2 skrev 2018-11-08 06:38:29 följande:

Csn kräver att du studerar. Inkomst är inget krav. Snarare tvärt om, har du hög inkomst får du inte csn lån.

Ja givetvis ska jag studera. Så csn lånet baseras inte på inkomster? Vanliga lån får man ju inte göra om man inte har inkomst
  • Kjell2
    Anonym (.) skrev 2018-11-08 08:10:02 följande:
    Ja givetvis ska jag studera. Så csn lånet baseras inte på inkomster? Vanliga lån får man ju inte göra om man inte har inkomst
    CSN-lån finns för att alla, oavsett inkomst och rika föräldrar, ska kunna plugga. Alltså inget inkomstkrav.

• Griseknoen35

Det finns en maxgräns du får tjäna per termin. Tjänar du över en viss gräns så får du mindre lån eller inget alls. Men du behöver inte ha en ankomst alls för att få CSN lån, det är till för att du ska kunna utbilda dig, få jobb och bidra till samhället. Studerar du heltid får du fullt lån och bidrag, läser du halvtid får du hälften.

• Anonym (Hepp)
    Anonym (.) skrev 2018-11-08 06:13:00 följande:

Tvärtom krävs att man inte har för hög inkomst om man ska ta CSN-lån när man studerar.
  • Anonym (Hepp)
    Alla får exakt samma lånebelopp - såvida man inte tjänat för mycket innan den termin man börjar plugga.
  • Anonym (Hepp)

Alltså TS, CSN-lån kom till för att även de som inte har rika föräldrar ska kunna studera.

• Furti

CSN kräver ingen inkomst. Tvärtom, du får inte tjäna för mycket.

• Anonym (Hepp)
    CSN-lånet är tvärtom till just för att de utan inkomst ska kunna studera. Det är samhällets investering i dig kan man säga!
  • Tiina87
    Anonym (Hepp) skrev 2018-11-08 13:31:00 följande:

Alla får exakt samma lånebelopp - såvida man inte tjänat för mycket innan den termin man börjar plugga.

Eller söker om tilläggslån och extra för barn. Så nej, alla får inte exakt lika mycket.
  • Anonym (***)
    Varför så bråttom, du ska väl gå klart gymnasiet först?
  • Griseknoen35
    Anonym (Hepp) skrev 2018-11-08 13:31:00 följande:
    Vaddå tjänat för mycket innan terminen börjar? CSN kollar inkomst per halvår, vad du tjänat januari- juni och sen juli-december så ska du inte få/ alt få mindre csn under höstterminen ska du då ha tjänat ganska mycket under julimånad. Det du tjänat under januari-juni påverkar inte terminen juli-december. Dock kan du få tilläggslån om du tjänat över en viss summa om året innan du börjar studera, sedan får man tillägg för barn också, tror jag får ca 600 extra för mina tre barn om jag inte minns fel. 
  • Anonym (Hepp)
    Tiina87 skrev 2018-11-08 19:03:22 följande:
    Eller söker om tilläggslån och extra för barn. Så nej, alla får inte exakt lika mycket.
    OK, i normalfallet får alla lika mycket, med samma avdrag om man har tjänat lika mycket för mycket det året.
  • EcceHomo

Vid vanliga lån kräver man antingen något som säkerhet och/eller inkomst som garanti på att lånet i framtiden betalas tillbaka. Men CSN kan man tänka det som att säkerheten är att du utbildar dig till något som senare ger jobb och möjliggör att du betalar tillbaka.
  • Anonym (.)
    EcceHomo skrev 2018-11-09 22:21:35 följande:

Vid vanliga lån kräver man antingen något som säkerhet och/eller inkomst som garanti på att lånet i framtiden betalas tillbaka. Men CSN kan man tänka det som att säkerheten är att du utbildar dig till något som senare ger jobb och möjliggör att du betalar tillbaka.

Får man ha skulder hos kronofogden för att ta CSN lån då?
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (.) skrev 2018-11-10 07:22:11 följande:
    Får man ha skulder hos kronofogden för att ta CSN lån då?
    Ja. Det enda som krävs för att få CSN-lån är att man studerar och tar sina poäng.

Jag vet inte hur det ser ut med återbetalning nu, men allt ska ju betalas tillbaka inom ganska snar framtid med de nya lånen.
Svar på tråden Lån utan inkomst?