Vitt socker eller honung?
Om vi bara tänker på kalorier vad är bättre att söta te med då? En tesked socker eller en tesked honung? Vad har minst kalorier?
Om vi bara tänker på kalorier vad är bättre att söta te med då? En tesked socker eller en tesked honung? Vad har minst kalorier?
socker har lite mindre kalorier, men ingen av dem är nyttiga.
socker har lite mindre kalorier, men ingen av dem är nyttiga.
Nej, honung har mindre kcal per 100 g. 332 mot 405. Honung har dessutom andra egenskaper som gör det just exakt nyttigt.
Honung är ganska nyttigt, och definitivt bättre än socker ur alla aspekter, men ska helst inte användas i kokande (90-100 grader) vatten. Då förvandlas honung till något mindre nyttigt. Varmt vatten (te) funkar utmärkt.
Det här har jag också funderat på, socker vs/honung. Har en annan fråga i ämnet, om det är ok för ts. Hur är det med Agavesirap som sötningsmedel?
Om man står ut med smaken av honung, så är det nog nyttigare. Men jag avskyr honung, så det är vanligt socker för mig.
Men om varje liten kalori räknas och man inte tänker på något annat så ska man välja en tesked socker över honung?
Men om varje liten kalori räknas och man inte tänker på något annat så ska man välja en tesked socker över honung?