• Tihi

Vitt socker eller honung?

Om vi bara tänker på kalorier vad är bättre att söta te med då? En tesked socker eller en tesked honung? Vad har minst kalorier?

• Svar på tråden Vitt socker eller honung?
  • Fia 28

socker har lite mindre kalorier, men ingen av dem är nyttiga.

• Tihi
    Fia 28 skrev 2018-11-07 14:17:37 följande:
    Tänkte bara på vilket som har minst kalorier om man ska räkna kalorier varje dag.
  • Fia 28
    Tihi skrev 2018-11-07 14:23:26 följande:
    Tänkte bara på vilket som har minst kalorier om man ska räkna kalorier varje dag.
    Det skiljer bara 17 kcal, så ingen stor skillnad. 
  • Aniiee
    Fia 28 skrev 2018-11-07 14:17:37 följande:

Nej, honung har mindre kcal per 100 g. 332 mot 405.  Honung har dessutom andra egenskaper som gör det just exakt nyttigt.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Fia 28
    Aniiee skrev 2018-11-07 14:49:43 följande:
    Nej, honung har mindre kcal per 100 g. 332 mot 405.  Honung har dessutom andra egenskaper som gör det just exakt nyttigt.
    Ja per g stämmer det. Jag tänkte på volymen, typ en matsked.
    Nyttigt är det ju inte direkt, men vitt socker är nog värre. Däremot klarar man sej troligen med mindre mängd honung för att få det sött. 
  • Meriall
    Aniiee skrev 2018-11-07 14:49:43 följande:

Fast 1 msk honung väger ca 20 gram och 1 msk socker väger ca 15 gram. Så då blir 1 msk socker ca 60 kcal och en msk honung ca 66 kcal. Nu var det ju tsk och inte msk men resonemanget bör väl hålla även där? Dock så små skillnader att det är knappt mätbart (ca 2 kcal mer för honung) och honungen är ju betydligt nyttigare så är nog ändå bättre.
  • Dr Nail

Honung är ganska nyttigt, och definitivt bättre än socker ur alla aspekter, men ska helst inte användas i kokande (90-100 grader) vatten. Då förvandlas honung till något mindre nyttigt. Varmt vatten (te) funkar utmärkt.

• Duckan

Det här har jag också funderat på, socker vs/honung. Har en annan fråga i ämnet, om det är ok för ts. Hur är det med Agavesirap som sötningsmedel?

• sextiotalist

Om man står ut med smaken av honung, så är det nog nyttigare. Men jag avskyr honung, så det är vanligt socker för mig.

• Tihi

Men om varje liten kalori räknas och man inte tänker på något annat så ska man välja en tesked socker över honung?

• Tow2Mater
    Tihi skrev 2018-11-07 15:58:59 följande:

Men om varje liten kalori räknas och man inte tänker på något annat så ska man välja en tesked socker över honung?

då ska man skippa båda
Svar på tråden Vitt socker eller honung?