• Bookers

Har jag torr eller oljig/fet hy ? (samt lite skäggprat)

Tjena. Detta inlägg är tvådelat men har nog med varann att göra.

Det första handlar om att spara ut till skägg. Jag försöker med det i omgångar men resultatet blir alltid det samma. Jag får finnar och röda infekterade områden längs käkbenen. Det kommer vitfyllda finnar i dessa områden. Börjar efter en veckas sparande av skägget kanske, ibland lite tidigare. 
    När jag rakar mig ofta (varannan var tredje dag) så får jag inga finnar.

När man googlar på det så kommer det i stort sett bara fram info om finnar som uppstår efter man har rakat sig. Alltså tvärtom mot mitt problem. 

Hygien är ju viktigt och i skägget samlas ju smuts och fett och liknande saker som kan bidra till att finnarna kommer. Men jag vet inte. Känns som att min haka inte tål att skäggstråna blir för långa typ.
    Finns det någon här som känner igen problemet och eventuellt har en lösning så tar jag emot det med tacksamhet.

Nu till andra delen i inlägget då. 
    Eftersom hygien är viktigt så gäller det att hålla ansiktet rent.  Det gäller också att huden är elstisk och smidig. Därför har jag börjat använda mig av en asiktstvätt och en fuktighetskräm. 
    Jag använder detta 1-2 ggr om dagen då jag läst mig till att det är varken för mycket eller för lite.
    Jag har även köpt en scrub som jag kör med en gång i veckan för att få bort döda hudceller och sånt.

Problemet är bara att jag märker att jag får en glansigare och oljigare hy efteråt. Speciellt på pannan och på och runt näsan. Detta indikerar ju en överproduktion av talg. 
    Efter jag tvättat ansiktet så känns huden stram vilket betyder att jag egentligen blir för torr i ansiktet. 
    Så jag är förvirrad här. Jag blir egentligen torr (om jag fattat det rätt) men det visas som en oljig och fet hy pga för mycket talg. Kroppen försöker alltså själv smörja in och åtgärda det torra med talg.

Så min fråga här är om jag ska försöka åtgärda för torr eller fet hy?

Kan ju också tänka mig att för mycket talg påverkar finnarna och att det blir värre av det.

Detta blev ett långt och kanske förvirrande inlägg men jag hoppas att någon förstår något av det jag skrev och kanske eventuellt har några råd att komma med.
    Skulle bli supertacksam för det.

Mvh A

• Svar på tråden Har jag torr eller oljig/fet hy ? (samt lite skäggprat)
  • Lilium

Jag är tyvärr ingen skäggexpert, så jag låter saken vara. Men det låter lite konstigt.

Själv har jag samma problem med hyn och har gått igenom flera olika rengörande + återfuktande kombinationer genom åren. Problemet är att jag torkat ut hyn genom rengöring och därefter använt hudkräm som inte riktigt ersätter förlorad fukt. Resultatet blir en fet hy som är torr och kliande under samt mer finnar.

Min lösning var att rengöra med oljebaserad tvål (typ Rapsodine) och därefter smörja med ren olja (Argan, vilket jag även har till håret). Utöver det rengör jag endast på kvällen, så oljan hinner gå in.

Tror det kan vara värt att undvika parfymerade produkter också, då även det kan irritera huden.

Of all the things I've lost, I miss my mind the most.
  • legomum

Tänker att du kanske är uppe i ansiktet och petar och då speciellt vid käken?

Men det där med oljor är verkligen intressant, just argan kan jag inte använda mig av då den är för fet.

Jag skulle hellre använda och rekommendera avokado, jojoba eller kokosolja.

Själv använder jag mig av en blandning, lika delar kokosolja och aloe vera gel (plus några eteriska oljor). Fett och fukt.

Sedan är ju lite vad för tvål använder du dig av och hur ofta och hur varmt vattnet är när du duschar/ tvättar ansiktet.
    Vissa märken är ju kanonbra men innehållet är skit... som bara försämrar hyn.
    Oavsett är det en djungel av möjligheter

Man får testa sig fram vad som fungerar. Min blandning är det som fungerar för mig. (men sedan behöver huden olika vård under sommaren vs vintern)

Svar på tråden Har jag torr eller oljig/fet hy ? (samt lite skäggprat)