• scrapparlotta

Tips på kalasmat till 12 åringens kalas

Min dotter fyller 12 år och ska på lördag ha ett litet kalas för sina kompisar. Men vi klurar så på vad vi ska bjuda på för mat. Vi har andra år haft tacos (såklart,...fler än en gång åxå...), pitabröd, hemgjord pizza och hamburgare.... Vad hittar vi på denna gång? Nån som har nåt tips?

• Svar på tråden Tips på kalasmat till 12 åringens kalas
  • ThomasW

Fråga ungen. Kanske samma som förra året.

• Almina

Har barnet inget önskemål? Jag tycker inte att det har någon betydelse alls om ni har bjudit på det innan!

• Alessia

Vi hade ett rätt lyckat pizzakalas för ett par år sedan. Det var bara tjejer i yngre tonåren med på kalaset, 8-9 st eller så.
    Vi hade hemgjorda, färdigkavlade, rätt små (assiettformat) men många, pizzabottnar travade med smörpapper emellan. Tänkbara fyllningar i stora skålar: tomatsås, strimlad skinka, pepperoni, ananasbitar mozzarella osv osv  Pizzasallad var färdig i stor salladsskål. Alla gjorde sina egna pizzor och varmluftsugnen gick på högtryck. Tjejerna hade hur kul som helst och alla åt minst ett par pizzor. Till efterrätt vankades glasspavlova med exotiska frukter.

Varmluftsugn är rätt bra att ha i sammanhanget, men det går förstås med vanlig också. Tar lite längre tid bara.

• scrapparlotta

Jodå, har frågat och antingen vill hon ha pitabröd (som vi hade förra året) annars vet hon inte.. Vet att dom som kommer åxå gillar pitabröd, men känns tråkigt då vi hade det förra året. Och den ena av mammorna till dom som kommer brukar lägga ner MASSOR av jobb på maten när hennes tjej har kalas. Förra året var det typ som på pinchos, hon hade minihamburgare, pommes, minikorvar, minipajer och massa sånt. Jag är tyvärr inte den som orkar med sånt...

• Gryntroll

Om dottern vill ha pitabröd och det är något du mäktar med så är det väl ett jättebra förslag. Kör på det! (Blir dock nyfiken, vad för fyllning?)

Vad den andra mamman gör tycker jag du ska strunta i. Bättre att hålla det på en nivå man orkar så det inte är en helt slutkörd förälder som står där mitt i kalasfirandet...

Själv körde jag på köpe-mello-quiz på senaste kalaset just för att jag inte mäktade med att skriva ihop frågor och skapa en spellista... man måste underlätta för sig

• Aniiee

Kycklingtallrik/buffé. Skitenkelt med några såser och pommes (gärna handskurna) och sallad till. Klart det ärven går att ha pitabröd elller wraps på bordet s får alla göra som de vill.

I have a growing lack of disgust for you
  • Aniiee
    scrapparlotta skrev 2018-11-06 20:42:41 följande:

Jodå, har frågat och antingen vill hon ha pitabröd (som vi hade förra året) annars vet hon inte.. Vet att dom som kommer åxå gillar pitabröd, men känns tråkigt då vi hade det förra året. Och den ena av mammorna till dom som kommer brukar lägga ner MASSOR av jobb på maten när hennes tjej har kalas. Förra året var det typ som på pinchos, hon hade minihamburgare, pommes, minikorvar, minipajer och massa sånt. Jag är tyvärr inte den som orkar med sånt...

Men skit i vad HON gör. DU ska bara göra din dotter glad och inte hålla på och lära henne mindrevärdeskomplex.
    I have a growing lack of disgust for you
  • No Logo

Hemgjord sushi, trevlig gemensam aktivitet och gott!

Dekorera egna cupcakes till dessert.

Svar på tråden Tips på kalasmat till 12 åringens kalas