vad ska man göra för att min sambo med ADHD ska göra vardagssysslor?
Det är så att min sambo har diagnosen ADHD och brudar därför lätt upp för minsta lilla (ingen ursäkt enligt mig, då man inte kan skylla på diagnosen för sina utbrott). Det är så att jag får göra allt i hemmet som att städa,laga mat,tvätta,vika kläder,diska. Jag har dessutom ett jobb på 80%. Känns som om jag inte får tiden att räcka med tanke på att jag måste jobba och göra alla sysslor hemma. Min sambo jobbar 100%, men när han kommer hem lägger han sig bara på soffan och tar det lugnt medans jag gör allt. När jag ber om hjälp blir han arg, som att det är besvärligt att hjälpa till i hushållet. Om han går och handlar ensam i vissa fall ser han det som en kvittens mot att jag gör hela veckans sysslor. Han undviker alla slags sysslor till varje pris. Även när vi har vänner som sover över här är han likadan. Ber honom att tvätta det som de har använt själv när han drar hem dem för att sova här pga att jag inte orkar tvätta allt själv, men det gör han inte så jag får göra det ändå. Ber honom plocka ur diskmaskinen, men det blir det alltid gnäll om att jag tjatar. Ber honom hjälpa till att bädda då jag inte orkar göra det helt själv med tanke på alla kuddar och täcken men får aldrig någon hjälp. Älskar honom men börjar bli less på dessa fasoner han håller på med, då han är vuxen och ska vara självständig. Han skyller allt på sin ADHD, att han har svårt att göra saker pga det. Jag har Likadan diagnos men jag anser att man aldrig kan skylla på sin diagnos för att slippa göra sysslor. Jag är helt slutkörd varje veckoslut och vet inte vad jag ska göra för att han ska fatta att han måste hjälpa till i hemmet. Hjälper inte att be om saker eller påminna, då han bara blir arg och irriterad. Blir frustrerad över hela situationen. Vad ska jag göra??