• Trolle1234

”Gemensamma” fakturor

Hej,

En fundering kring fakturor som är för barns räkning tex dagisavgift och livförsäkring när man har gemensam vårdnad.

Barnens mamma meddela mig idag att hon inte behöver betala dagisavgift eller försäkring för våra gemensamma barn, då det är mitt namn står på fakturorna.

Hon har betalt hittills men nu så vill hon inte det pga okänd anledning.

Vi har delad vårdnad med vv som avtalat.

Kommunen och försäkringsbolaget vill/kan inte splittra fakturorna i nuläget så det är ju som det är med den saken då.

Vad gäller? Och med vilken rätt kan hon låta bli att betala nått som gäller barnen?

Hon nyttjar dagiset lika mycket som jag och försäkringen får även hon nyttja om det händer barnen nått.

Så är det någon som har koll på vad som gäller?

Tack på förhand.

Gemensamma fakturor
  • Svar på tråden ”Gemensamma” fakturor
  • Zinken
    Trolle1234 skrev 2018-10-29 23:52:57 följande:

Precis vad jag sa till kommunen nu och dom skulle se om dom ev kunde lösa det på ett annat sätt. Dom ska ringa upp mig imorgon. Men avgiften sätts efter min inkomst då barnen står skrivna hos mig.

Men vad säger lagen? Tänker på föräldrabalkens 7 kapitel stycke 1..

juridiktillalla.se/fraga/2017-08-19-barnomsorgsavgift

Det här ser ut att vara liknande eran situation. Jobbigt när föräldrar inte kan komma överens. Jag hoppas det löser sig för barnens skull.
  • Trolle1234

Kul att få många svar och hjälp????

Det verkar tyvärr somm att många har samma problem som jag.

Borde finnas bättre regler för sånna ?enkla? problem .

• sysop
    Trolle1234 skrev 2018-10-30 18:53:41 följande:

Kul att få många svar och hjälp????

Det verkar tyvärr somm att många har samma problem som jag.

Borde finnas bättre regler för sånna ?enkla? problem .

Jag håller med dig fullständigt, tyvärr så är det ganska mycket runt vårdnadsproblematik som är mer eller mindre oreglerat.
  • Trolle1234
    Trolle1234 skrev 2018-10-31 17:35:58 följande:

Hur går man vidare med en sån här grej rent generellt?

Är indrivning via kronofogden nått att tänka på?
  • sysop
    Trolle1234 skrev 2018-11-01 22:04:03 följande:
    Är indrivning via kronofogden nått att tänka på?
    Knappast, först och främst så kostar det en slant sedan så räcker det med att den andra parten bestrider fordran då måste du föra talan i Tingsrätten med ytterligare kostnader.

Och detta blir för varje faktura.

Så det måste till en bättre lösning
  • AvalonC

Men meddela ditt ex att du från och med nästa månad har ändrat barnens tid på fritids till 6-17 på dina veckor och att de är lediga därifrån på hennes veckor.

Då behöver du bara betala för de timmarna när du har barnen där och hon får lösa sin barnomsorg.

Ändrar hon sig och vill betala för sina timmar så är ju det toppen... dåligt att hon sätter dig i sitsen att betala allt för att du måste för att inte få anmärkning när barnen är gemensamma.

• Trolle1234
    AvalonC skrev 2018-11-01 23:11:25 följande:

Men meddela ditt ex att du från och med nästa månad har ändrat barnens tid på fritids till 6-17 på dina veckor och att de är lediga därifrån på hennes veckor.

Då behöver du bara betala för de timmarna när du har barnen där och hon får lösa sin barnomsorg.

Ändrar hon sig och vill betala för sina timmar så är ju det toppen... dåligt att hon sätter dig i sitsen att betala allt för att du måste för att inte få anmärkning när barnen är gemensamma.

Vi betalar för platsen bara tyvärr så hon har rätt att ha barnen där.

Så jag får inte säga upp några timmar.
  • äldreochklokare
    Zinken skrev 2018-10-29 12:24:24 följande:

Men då får hon väl inte ha barnomsorg om hon inte vill betala för den. Är ju bara ta bort hennes timmar tills hon går med på att betala.

Konstig kommun, säger väl sig självt att alla inte kan ha gemensamma ekonomiska räkningar när man gått isär.

Det är ju något många bråkar om. Hur avgör de hur mycket ni ska betala då? Utgår de från en eller bådas inkomst?

Som jag skrev om min kompis tidigare i tråden så försökte hon med allt möjligt men det gick inte att få igenom något trots flera samtal med kommunen. Exet bara körde sitt mantra: " barnen är skrivna hos dig - räkningen går till dig- du får betala". 
    Vid ett tillfälle sa han till henne att hon kunde skriva över barnen till honom så skulle han betala sen. När hon då sa ok till det, så började han krångla om nåt annat som hon skulle vara tvungen att göra först innan han gick med på att skriva över, så då insåg hon att det bara var något han sagt, men egentligen inte hade tänkt gå med på ändå (han är tyvärr lite sån, den här personen). 
    I sådana fall hade man verkligen önskat att kommunen kunde hjälpa till på ett bättre sätt än att bara hänvisa till att "vi har inte delade räkningar i vårt system". De menar att räkningen är kopplad till platsen/barnet = en räkning och att det är därför. 
  • äldreochklokare
    Trolle1234 skrev 2018-10-31 17:35:58 följande:

Hur går man vidare med en sån här grej rent generellt?

Du får kalla in henne till samtal på familjerätten där ni får hjälp att prata och skriva ett avtal där ni då kan skriva att ni ska betala halva räkningen (ska ju verkligen inte behövas, men uppenbarligen) 

Det kanske räcker att du ringer familjerätten och rådfrågar dem, sen talar du om för henne att du gjort detta, och att om hon inte betalar sin halva så kommer ni båda bli kallade till ett samtal där. Det kanske räcker för att stressa upp henne lite till att hellre betala än att gå på samtal där? 
  • sysop
    äldreochklokare skrev 2018-11-02 09:06:24 följande:
    Du får kalla in henne till samtal på familjerätten där ni får hjälp att prata och skriva ett avtal där ni då kan skriva att ni ska betala halva räkningen (ska ju verkligen inte behövas, men uppenbarligen) 

Det kanske räcker att du ringer familjerätten och rådfrågar dem, sen talar du om för henne att du gjort detta, och att om hon inte betalar sin halva så kommer ni båda bli kallade till ett samtal där. Det kanske räcker för att stressa upp henne lite till att hellre betala än att gå på samtal där? 
    Om det fungerar vore det kanske en enkel lösning, men hon kan säga att hon inte vill komma till familjerätten och då står det och stampar på samma ställe.
  • äldreochklokare

Om det inte biter, får du säga till henne att du kommer kontakta advokat för att be om hjälp. Det beteendet hon just nu uppvisar försämrar ert samarbete och läser man om vårdnadstvister är en huvudpunkt ofta just att man har samarbetssvårigheter, och att det är en väldigt relevant punkt som de här advokaterna arbetar med. 

Som jag skrev ovan om familjerätten, det kanske räcker att bara säga att du funderar på att prata med en advokat, för att hon ska inse att det är bättre att betala sin del. 

• 2barnsmorsan

Hittade lite info här:

juridiktillalla.se/fraga/2017-08-19-barnomsorgsavgift

Verkar vara helt upp till kommunen onde vill dela fakturor, vissa gör det, andra inte.

Ni är skyldiga att dela på kostnader kring barnen men det ska också vägas in era respektive inkomster och vem som får barnbidraget. Så om ni tjänar samma och delar barnbidraget så ska ni dela fakturan. Tjänar du mer så kan hon ha rätt i sitt anspråk. Som jag förstår det.

Svar på tråden ”Gemensamma” fakturor