• Emmelie86

Bonusbarn som INTE går ihop med mitt barn

Hej.

Som rubriken råder så här jag ett bonusbarn som bor hos oss varannan vecka. Men på senaste halvpret/året så funkar det inte mellan dom. Han är skit taskig mot henne och allmänt spydig hela tiden.

Jag undrar lite om någon varit med om samma samt vad ni har gjort? Jag och sambon väntar barn tillsammans som kommer i mars. Ska man behöva flytta ifrån för att få en lugn vardag?

Tänker att det kanske inte alls roligt för min dotter att ständigt höra spydiga kommentarer och att han är elak mot henne.

Tips någon?

• Svar på tråden Bonusbarn som INTE går ihop med mitt barn
  • Norbottensfia

Hur gammal är han? Vad tänker och känner han själv? Ett barn är ofta inte spydig utan orsak, utan har ju givetvis bakomliggande orsaker. Att bo varannan vecka hos sina föräldrar och nya familjer, med nya bonussyskon och nya syskon på g kan vara otroligt jobbigt för ett barn och kan yttra sig i olika beteenden. Jag skulle snarare än tillrättavisa hans spydiga och elaka yttranden försöka ta reda på varför han låter som han låter, hur han tänker och känner.

• viseversa

Hur gammal är han? Hur gammal är hon? Hur hanterar ni detta? Hade det varit mitt barn som mobbade eller mobbades hade jag inte varit nådig kan jag lova.

• elyse

Vad säger din man (antar jag)? Vad gör han när sonen säger något elakt?

• Emmelie86

Han är 10 och hon är snart 7. Hon är otroligt snäll 9 gånger av 10. Och nu säger jag inte det bara för att hon är min dotter. Vi har varit tillsammans i 2,5 år så inget nytt.

Vi säger åt honom i stort sett varje gång han är taskig men han verkar helt och hållet skita i det.

• Emmelie86

Han är 10 och hon är snart 7. Hon är otroligt snäll 9 gånger av 10. Och nu säger jag inte det bara för att hon är min dotter. Vi har varit tillsammans i 2,5 år så inget nytt.

Vi säger åt honom i stort sett varje gång han är taskig men han verkar helt och hållet skita i det.

• Ina82

Syskonkärlek skulle jag kalla det. Mina barn som är helsyskon håller på så hela tiden. Din dotter lär sig ge igen.

• Colourfulrainbow

Hans beteende måste få konsekvenser. Att enbart säga till fungerar inte. Dra in skärmtid, tid med kompisar, lördagsgodiset eller vad som helst. Han måste ta konsekvenserna av sitt beteende.

• MeandHim

Antar att du har ditt barn varannan vecka oxå, varför inte byta vecka på ett barn så att dom inte träffar varandra.

• Emmelie86
    MeandHim skrev 2018-10-28 23:27:08 följande:

Antar att du har ditt barn varannan vecka oxå, varför inte byta vecka på ett barn så att dom inte träffar varandra.

Nej henne har jag ensam vårdnad av och har henne varje vecka :)
  • elsi
    Emmelie86 skrev 2018-10-29 15:14:38 följande:
    Nej henne har jag ensam vårdnad av och har henne varje vecka :)
    Han känner sig kanske utkonkurrerad av styvsystern och nya bebisen och beter sig illa för att protestera mot situationen och befästa sin roll i en värld som känns väldigt osäker för honom.

Eller så är han tillräckligt trygg i situationen för att bete sig som ett vanligt syskon och retas och tråka lillasyrran. 

Om du och hans pappa alltid tar lillasyrrans parti (hon är ju alltid snäll, så han måste ju då alltid vara elak, rollerna är klara) så kan det hända att ni befäster hans beteende ännu mer.

Försök att utröna varför han beter sig som han gör och vad ni vuxna kan göra för att förbättra situationen. Och kom ihåg att barn har väldigt lite makt över sina liv medan vuxna har väldigt stor makt över barnens liv på olika sätt. Ni har satt barnen i den här bonusfamiljen och det kommer an på er vuxna att se till att det blir drägligt för alla inblandade. 
  • 2barnsmorsan
    elsi skrev 2018-11-01 08:19:59 följande:

Han känner sig kanske utkonkurrerad av styvsystern och nya bebisen och beter sig illa för att protestera mot situationen och befästa sin roll i en värld som känns väldigt osäker för honom.

Eller så är han tillräckligt trygg i situationen för att bete sig som ett vanligt syskon och retas och tråka lillasyrran. 

Om du och hans pappa alltid tar lillasyrrans parti (hon är ju alltid snäll, så han måste ju då alltid vara elak, rollerna är klara) så kan det hända att ni befäster hans beteende ännu mer.

Försök att utröna varför han beter sig som han gör och vad ni vuxna kan göra för att förbättra situationen. Och kom ihåg att barn har väldigt lite makt över sina liv medan vuxna har väldigt stor makt över barnens liv på olika sätt. Ni har satt barnen i den här bonusfamiljen och det kommer an på er vuxna att se till att det blir drägligt för alla inblandade. 

Jag håller med detta inlägget. Han kanske känner sig utanför eftersom han är varannan vecka, och nu kommer det ännu ett barn som ska bo med er heltid.

Jag hade nog både försökt ge honom lite egentid med sin egen förälder. Gjort nåt privat mys som bara är för honom (och pappan då). Och så hade jag försökt gjort något med de stora barnen ihop så de får positiva stunder tillsammans.

Jag hade också försökt prata i lugn och ro med honom om att man måste uttrycka sig respektfullt och komma på lösningar tillsammans med honom hur han kan agera på bättre sätt mot lillasystern. Så att man inte fastnar i att bara skälla på honom i stundens hetta- det brukar göra såna beteenden värre eftersom man bekräftar att han är dålig. Han vill helt säkert inte ha rollen dom det elaka barnet utan behöver hitta andra sätt att vara på i familjen.
Svar på tråden Bonusbarn som INTE går ihop med mitt barn