• NyfikenStudent

Köksknivar för barnfamiljer!?!?

Hej Familjeliv!

Brukar era barn vara med i köket när ni lagar mat? Brukar barnen få använda kökskniven? Tänker ni på vart ni förvarar kökskniven i köket? Kanske känns som svåra frågor att svara på men jag hoppas på att kunna starta en diskussion om säkerhetstänk i köket med fokus på kökskniven!

Mvh,
    En nyfiken student som har långt kvar till familjelivet

• Svar på tråden Köksknivar för barnfamiljer!?!?
  • Fia 28

Nu har jag inte så stora barn ännu. Men hos syrrran brukar barnen få hjälpa till och då använder de lilleman att skära grönsaker med. Riktigt vassa knivar får de inte använda.

• Gryntroll

Vi har knivarna i ett liggande knivställ i en av de översta lådorna  under köksbänken. När barnen var yngre (nu 6 och 9) hade vi utdragsspärr på lådan, men efter köksbyte så har vi det inte längre.

Våra barn har varit med och skurit grönsaker sedan ca 3-4årsåldern. De har då använt de mindre köksknivarna, skalkniv tror jag de brukar kallas. Och det har gått väldigt bra. Vi testade från början med mindre vassa knivar, men det reulterade bara i att de fick ta i för kung och fosterland och slant med kniven. Så vi tycker att de vassa mindre knivarna har varit bra.

• LFF

Ja, de har fått vara med i ungefär ett år nu, sen de var 4 år. De har egna knivar från IKEA, barnanpassade, som de får använda för att hacka en del grönsaker. Våra Globalknivar förvaras i ett blockställ och de vet barnen att de inte får röra.

• DALAnna

Min dotter har vart med i köket sen hon var riktigt liten, typ sen hon lärde sig gå. Anpassat de hon kunde göra, skalat lök (m fingrarna), plockat/rensat/blandat sallad, mosat banan, bakat, mm, går å göra massor, å självklart de viktigaste, fått en smaksked.

Kniv har hon fått använda endast under uppsikt, de senaste året, hon är 4 nu, å då en liten men vass kniv, bättre en vass än en slö, med en dålig kniv lär de ta i mer å lättare å slinta å såret/snittet som följer blir fulare. Bättre å lära å va försiktig å att man hanterar med respekt.

Likaså de senaste året har hon fått hämta å använda potatisskalare, även den vass men lite enklare å hantera än en kniv. Hon har en egen.

Knivarna förvarar vi i ett knivställ på en hylla långt upp, långt in, finns inte en chans att hon når dem själv.

Svar på tråden Köksknivar för barnfamiljer!?!?