Bonusmamma till vuxna barn
Jag är nybliven ?bonusmamma? till två barn, 22 och 18 år gamla. Har en del funderingar kring detta vad gäller boende och ekonomi, och hoppas på att få lite svar från personer som varit i samma situation.
PROBLEM 1: Egentid
Överenskommelsen i familjen sedan tidigare är att barnen bor i stan hos sin pappa två veckor och sedan en bit utanför stan hos sin mamma två veckor. Detta respekteras inte alltid av barnen, och eftersom det ena barnet reser mycket utomlands finns ingen strikt rutin kring detta och veckorna kan pusslas om lite vartefter.
Jag och min sambo arbetar båda hemifrån och är i behov av att ha det lugnt hemma om dagarna. Vi vill gärna ha ett eget gemensamt barn och har även behov av lite egentid om kvällarna. Min sambo tycker därför att det är fullt rimligt att begära av barnen att hålla sig till dessa regler kring pappa/mamma-vecka. Här har det uppstått en konflikt, då barnen har svårt att acceptera att de inte kan komma och gå som de vill i sina egna hem.
Min sambo vill att jag är med och stöttar honom i diskussioner kring detta, men jag är rädd att det gör min relation till barnen sämre. Jag vet dessutom inte om vi har rätt - kanske kan vi inte begära att de inte får ha tillgång till sitt eget hem när de vill? Vi försökte ta upp detta gemensamt vid ett tillfälle som resulterade i bråk.
Min fråga: Ska jag stötta min sambo och visa klart vad jag tycker inför barnen? Eller gör jag bäst i att hålla mig utanför diskussionen och låta dem sköta detta?
PROBLEM 2: Månadsitgifter
Hur mycket är rimligt att jag betalar av dessa halvvuxna barns utgifter?
Jag och min sambo delar på alla utgifter i hemmet och står för gemensamma inköp vad t ex gäller mat, hyra, försäkring, el, internet. I övrigt har vi separat ekonomi för t ex kläder, mobil och egen lunch. Borde han betala mer varje månad för sina barn och i så fall hur mycket procentuellt och för vilka utgiftsposter anser ni? Till saken hör att han är 10 år äldre och tjänar bättre än jag.
PROBLEM 3: Hjälpa till hemma
Hur mycket kan jag kräva att våra halvvuxna barn ska hjälpa till hemma vad gäller ex. städning, matlagning och tvätt? Just nu ställer jag inga krav, då jag är mån om att inte hamna i konflikt men jag känner mig mer och mer som en toffel som går tunt och plockar och plockar...