• skånetjej1993

Hur går fertilitetsutredningen till?

Min sambo och jag (båda 25 år) har precis kontaktat en kvinnoklinik med önskan om att genomgå en fertilitetsundersökning. Detta efter ett års försökande. Vi vill såklart förbereda oss så gott vi kan och behöver då er hjälp att förstå vad som kommer hända.

1. Hur går första undersökningen till?

2. Vad brukar vara nästa steg? Vad skillnad mellan IVF, provrörsbefruktning, insemination osv? Jag känner mig så vilsen i alla begrepp...

Jag vill så gärna läsa om hur det funkat för er!

• Svar på tråden Hur går fertilitetsutredningen till?
  • MrsAJ88

1. Utredningen består i läkarsamtal, blodprov för båda parter, ultraljud av livmoder och äggstockar ofta med spolning av äggledarna, och mannen får lämna spermaprov (antingen på kliniken eller medtaget hemifrån om man bor nära. När utredningen är klar har man ett läkarsamtal om vad den visat och hur man går vidare.

2. Insemination är att man sprutar in spermier i livmodern, fungerar vid vissa lättare typer av fel. IVF är samma som provrörsbefruktning, och innebär att man efter hormonstimulering med sprutor plockar ut ägg som befruktas utanför kroppen och sedan återförs till livmodern.

• Jag är bara jag

Blodprov på dig dag 3 och 21, VUL, hälsosamtal och spermaprov. Sen får man träffa läkare som ger förslag på åtgärd utifrån vad de hittat. IVF är provrörsbefruktning. Man stimulerar dig med sprutor så du får ut alla ägg som går just den cykeln och sen försöker man befrukta så många av dom som det bara går och sen sätts ett embryo in 2, 3 eller 5 dagar senare. Vid insemination sprutas bara spermier in och naturen får sköta resten. Chansen att lyckas med IVF är betydligt högre.

Svar på tråden Hur går fertilitetsutredningen till?