• Tihi

Stekpanna i gjutjärn eller rostfritt?

Jag behöver en till stekpanna och är trött på att byta ut teflon och keramikpannor som slutar fungera efter något år. Jag vill ha en äkta gjutjärnspanna utan emalj på insidan eller en i rostfritt stål. Ingen av dom kommer väl att behöva bytas ut?

Jag steker mest ägg, soyafärs, soyakyckling, soyakorv och gör omeletter ibland kan jag blanda i grädde eller mjölk i det jag steker för att göra t ex stroganoff. Vilken panna kommer maten att fastna minst i av dessa två och vilken kommer jag att bli minst irriterad på om jag är van med non stick? Jag vill inte behöva bråka med maten under matlagningen för att allt fastnar eller efteråt när jag ska diska den. Vad tror ni passar mig bäst?

• Svar på tråden Stekpanna i gjutjärn eller rostfritt?
  • Lilyje
    Ascendere skrev 2018-10-18 21:00:32 följande:

Livet är fullt av svåra val! 

Porsche eller Seat?

Oxfilé eller Falukorv?

Dom Perignon eller Freixnet? 

Fullblod eller islandsponny?

Osv osv

Kontentan är att du ska självklart välja gjutjärn! 

I början kommer du att känna dig som att du inte är värdig din panna, och det är du inte heller i början, men med tiden kommer du att växa i din roll som gjutjärnsägare, din panna kommer att gång på gång testa dig för att se om du är värdig, du kommer att misslyckas många gånger, men med tiden kommer du att kunna bemästra järnet och visa pannan vem det är som bestämmer, och om några år, kanske så tidigt som 2022 om du jobbar på det, när du blivit ett med ditt järn, kommer du att se tillbaks på den här tråden och bara skratta åt att du ens ansåg det finnas flera alternativ! 

Bästa svaret! Precis såhär är det :)
    M 2010 | B 2017 | ? 2019
  • Deceree1

Jag skulle göra en köttgryta i en gjutjärnsgryta. När jag skulle kolla om den började bli färdig så lyfte jag på locket och brände mig som faan och tappade locket ner på grytan. Då sprack hela induktionshällen. Jag klarar inte ens att diska den längre för att den är så tung. Jag har stekpanna i gjutjärn också men den är också för tung för mig. Jag har smärta i händerna.

Det är jättesynd för det finns väl ingen mat som blir så god som den blir i en gjutjärnsgryta eller gjutjärnsstekpanna.

• tobbe01
    PinkSugar skrev 2018-10-17 16:31:14 följande:

Kör på rostfritt om du inte vill ha fastbränt. Av erfarenhet sitter halva maträtten kvar i gjutjärnspannan då allt bränns fast i dom

Jag råkade "överhetta" min gjutjärnspanna en gång. Glömde att jag ställt den på spisen och efter det så bränns saker fast på EN punkt i pannan. Jag kopplar ihop det fast det kanske är en tillfällighet................!?
  • Anghammarad
    Ascendere skrev 2018-10-18 21:00:32 följande:
    Livet är fullt av svåra val! 

Porsche eller Seat?
    Oxfilé eller Falukorv?
    Dom Perignon eller Freixnet? 
    Fullblod eller islandsponny?

Osv osv

Kontentan är att du ska självklart välja gjutjärn! 
    I början kommer du att känna dig som att du inte är värdig din panna, och det är du inte heller i början, men med tiden kommer du att växa i din roll som gjutjärnsägare, din panna kommer att gång på gång testa dig för att se om du är värdig, du kommer att misslyckas många gånger, men med tiden kommer du att kunna bemästra järnet och visa pannan vem det är som bestämmer, och om några år, kanske så tidigt som 2022 om du jobbar på det, när du blivit ett med ditt järn, kommer du att se tillbaks på den här tråden och bara skratta åt att du ens ansåg det finnas flera alternativ! 
    Eller också inser man att det där bara är fjanterier och köper en bra panna i rostfritt och slutar bekymra sig över ifall den är insmord ordentligt, att den väger ett ton och inte ens får vistas i samma rum som diskmedel. Man kan koncentrera sig på viktigare saker än sin stekpanna liksom.

Satsa på något från Scanpan eller tom Demeyere och du har en tålig stekpanna som håller livet ut och du kan slänga in den i diskmaskinen utan att bekymra dig för att ytan skall bli förstörd och sedan med spänstiga steg istället gå vidare mot nya djärva mål medan gjutjärnsmaffian står kvar och omsorgsfullt torkar ur sina stekpannor med papper och oroar sig för vad som går fel.

Det finns en anledning till att restauranger använder rostfritt istället för gjutjärn.
  • sysop
    Anghammarad skrev 2018-10-19 10:24:47 följande:
    Eller också inser man att det där bara är fjanterier och köper en bra panna i rostfritt och slutar bekymra sig över ifall den är insmord ordentligt, att den väger ett ton och inte ens får vistas i samma rum som diskmedel. Man kan koncentrera sig på viktigare saker än sin stekpanna liksom.

Satsa på något från Scanpan eller tom Demeyere och du har en tålig stekpanna som håller livet ut och du kan slänga in den i diskmaskinen utan att bekymra dig för att ytan skall bli förstörd och sedan med spänstiga steg istället gå vidare mot nya djärva mål medan gjutjärnsmaffian står kvar och omsorgsfullt torkar ur sina stekpannor med papper och oroar sig för vad som går fel.

Det finns en anledning till att restauranger använder rostfritt istället för gjutjärn.
    För kännedom,

På restaurang används mycket gjutjärn, även stekbord är ex. av gjutjärn
  • Aniiee
    Deceree1 skrev 2018-10-19 02:09:23 följande:

Jag skulle göra en köttgryta i en gjutjärnsgryta. När jag skulle kolla om den började bli färdig så lyfte jag på locket och brände mig som faan och tappade locket ner på grytan. Då sprack hela induktionshällen. Jag klarar inte ens att diska den längre för att den är så tung. Jag har stekpanna i gjutjärn också men den är också för tung för mig. Jag har smärta i händerna.

Det är jättesynd för det finns väl ingen mat som blir så god som den blir i en gjutjärnsgryta eller gjutjärnsstekpanna.

Jag har lock i rostfritt till min gjutjärnspanna. Blir fortfarande inihelvete varmt, men är inte så tungt.

Men ja, gjutjärn är tungt.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Deceree1
    Aniiee skrev 2018-10-19 11:59:36 följande:

Jag har lock i rostfritt till min gjutjärnspanna. Blir fortfarande inihelvete varmt, men är inte så tungt.

Men ja, gjutjärn är tungt.

Ja, de va ju smart. Fast min är ju oval. Grytan alltså. Undrar om det finns lock till den.
  • Aniiee
    Deceree1 skrev 2018-10-19 12:33:55 följande:
    Ja, de va ju smart. Fast min är ju oval. Grytan alltså. Undrar om det finns lock till den.
    Jag har ovala lock, så det går säkert att få tag i.
  • Tihi

Det får bli en i rostfritt från Demeyere då jag har kastruller av det märket och trivs med dom och jag inte känner för att vårda en i gjutjärn som man bör. Tvivlar dock inte på att dom är bra dom med.

När jag ska steka ägg och göra något med grädde bör jag använda keramikpannan då för att inte bränna fast maten eller bränns den inte fast i rostfritt heller?
    Deceree1 skrev 2018-10-19 02:09:23 följande:
    Jobbigt och precis det min far sa i veckan att kan hända om man tappar en i gjutjärn. Hoppas det gick på försäkringen för dig.

Rostfritt behöver man "aldrig" byta ut väl?

• Ascendere

Eller varför inte bara sluta använda stekpanna helt och köra allt i mikron istället...
  • villbusa

Köpte en stekpanna o en stekgryta från Ronneby bruk när jag flyttade hemifrån för drygt 30 år sedan. Det är fortfarande de köksredskap jag helst använder. Blir fin stekyta o bra smak. Gjutgärnspanna o gryta även i husvagnen....

• Aniiee
    Tihi skrev 2018-10-19 14:35:50 följande:
    Det får bli en i rostfritt från Demeyere då jag har kastruller av det märket och trivs med dom och jag inte känner för att vårda en i gjutjärn som man bör.

Glöm inte att i rostfritt måste det till en hel del olja eller smör när man steker skaer.
  • Tihi
    Aniiee skrev 2018-10-19 15:03:42 följande:
    Glöm inte att i rostfritt måste det till en hel del olja eller smör när man steker skaer.
    Passar bra då familjen älskar att dränka maten i olja/smör. Tyst Men om man har "en hel del" olja/smör så bränns det inte fast?
  • Aniiee
    Tihi skrev 2018-10-19 16:04:12 följande:
    Passar bra då familjen älskar att dränka maten i olja/smör. Tyst Men om man har "en hel del" olja/smör så bränns det inte fast?
    Inte lika lätt i alla fall.
Svar på tråden Stekpanna i gjutjärn eller rostfritt?