• smulan1977

Bli gravid vid 41 års ålder

Hej,
    Jag undrar om det finns andra där ute som kan hjälpa med lite stöd och info om att bli gravid efter 40! Jag fick barn när jag var ganska ung, 24år första och 28 år andra barnet. Jag är nu 41 år och vi vill ha en sladdis. Vad är er erfarenhet att bli gravid efter 40? läste någonstans att det i princip krävs inseminering? Jag är väldigt regelbunden i min cykel och har fortfarande ägglossning som är helt galen ibland :) Skulle vara så fint att höra hur andra i samma ålder eller andra som känner till hur det kan vara att försöka bli gravid.

Kram på er!

• Svar på tråden Bli gravid vid 41 års ålder
  • InaLo

Hej!

Kul med en liten till. Jag fick barn 22,27,33 och så nu 40år. Min yngsta är snart 3månader. Vi startade babysvärksta när jag var 38år och först 17månader efter så blev det en graviditet som resulterade i min dotter(MF på försöknr14). Men det var jag det kanske går fort för er. Det är ju så olika även om det ofta tar längre tid när man är äldre så behöver det ju inte göra det.

• BuoBä

Vilka chanser just du har att bli gravid kan ingen säga, utan du får prova och hålla tummarna. Har inget hänt på 6 månader bör ni söka hjälp, men åldersgränsen i den offentliga vården brukar gå vid 42 års ålder. Privata kliniker kan sträcka sig lite längre.

Insemination ökar inte chansen, eftersom det är äggkvaliteten som blir sämre med åldern. Tänker du på äggdonation kanske?

• nonameleft

Jag fick mitt första barn vid 33, andra vid 40, nästan 41 och nu är jag i vecka 13 med min tredje, 43 år gammal. Blev gravid även i våras men fick då en MA i vecka 8. 

Samtliga graviditeter har skett den vanliga vägen.

Hur dina chanser ser ut är ju såklart omöjligt för mig att svara på men önskar dig lycka till :)

Svar på tråden Bli gravid vid 41 års ålder